جمعه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۱
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۴۷۲۲
گزارشگر : ایده ایده
یادداشت

نقش مساجد در رونق تولید

رونق تولید تنها راه فلج کردن تحریم‌‍‌های اقتصادی است و تحقق آن منوط به اجرایی شدن عواملی مانند اصلاح قوانین اقتصادی، تغییر در نگرش مصرف، جلوگیری از هدر رفتن ذخایر ملی و مهمتر از همه یادآوری فرمایشات رهبر انقلاب است. بسیاری از این موارد با توجه و پیگیری ائمه جماعات و فرهنگ سازی در مساجد قابل تحقق است.

(جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۰:۴۱
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، رونق تولید تنها راه فلج کردن تحریم‌‍‌های اقتصادی است و تحقق آن منوط به اجرایی شدن عواملی مانند اصلاح قوانین اقتصادی،  تغییر در نگرش مصرف، جلوگیری از هدر رفتن ذخایر ملی و مهمتر از همه یادآوری فرمایشات رهبر انقلاب است. بسیاری از این موارد با توجه و پیگیری ائمه جماعات و فرهنگ سازی در مساجد قابل تحقق است.
یاداشت زیر به قلم حجت الاسلام ذاکر به نقش مساجد در رونق تولید پرداخته که در ادامه می‌آید

رهبر معظّم انقلاب، چند سال اخیر را با عناوین اقتصادی معنون فرموده‌اند تا گامی در راستای حمایت از اقتصاد ملّی و در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد کشور برداشته شود. ایشان همچنین در اواخر سال ۱۳۹۲ سیاست‌های کلّی «اقتصاد مقاومتی» را ابلاغ نموده تا با اجرای این سیاست‌ها ب زمینه‌های مقاوم سازی اقتصاد کشور در مقابل تکانه‌ها و شوک‌های وارده به اقتصاد کشور را فراهم شود. رهبر انقلاب همچنین در آغاز سال جاری، «رونق تولید» را به عنوان شعار سال برگزیدند که قطعاً تحقّق این شعار نقش تعیین‌کننده‌ای در موفّقیت اقتصاد مقاومتی دارد. امّا رسیدن به این مهم عزمی ملّی و اراده‌ای همگانی می‌طلبد و هر یک از افراد جامعه باید در این مسیر نقش آفرینی کنند.

همانطور که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال گذشته در خصوص حمایت از کالای ایرانی فرمودند، «این فقط مربوط به مسئولین نیست؛ آحاد ملّت همه می توانند در این زمینه کمک کنند و به معنای واقعی کلمه وارد میدان بشوند.» بنابراین مساجد به عنوان مجموعه ای که حضور اقشار مختلف را در خود دارد، می توانند بستری برای فرهنگ سازی در حوزه ی اقتصادی باشند و در عمل و گفتار مردم را تشویق و ترغیب به مصرف کالای داخلی کنند.

از جمله برنامه‌هایی که می‌تواند در دستور کار مسجد قرار بگیرد :

 

گفتمان سازی

گفتمان‌سازی با برنامه ریزی و اجرای یک سری برنامه های منظم باید صورت بگیرد که مهمترین آن تکرار و یادآوری است. البته به نکته باید توجه داشت که این تکرار نباید ملال آور باشد. به شکلی که می توان با ایجاد تنوع در شیوه های ارائه ی مطلب و همچنین استفاده از روش های غیر مستقیم، از بروز این آسیب جلوگیری کرد.

آموزش و توجیه نمازگزاران مسجد و به خصوص فعالان تشکل های مسجدی، با برگزاری جلساتی درباره مورد لزوم حمایت از کالای ایرانی و دعوت از اساتید مجرّب

همچنین بازخوانی فرمایشات مقام معظم رهبری در این مورد و واکاوی بیانات ایشان برای درک بهتر موضوع باید سرلوحه کار امام محترم جماعت و  فعالان مسجدی قرار بگیرد.

 

فرهنگ سازی مصرف کالای داخلی با دومحور اصلاح الگوی مصرف و استفاده از تولید داخلی

 

 می‌توان با استفاده از پوسترهای طراحی شده و موجود، محتواهایی آماده کرد و در مکان‌های عمومی پر رفت و آمد محله مثل مسجد، صف‌های نانوایی، شیشه‌ی مغازه‌های پر رفت و آمد و نصب کرد.

  • می‌توان یک سری از افراد مؤثّر بر فرهنگ عمومی مثلاً ائمه‌ی جماعت، مداح‌ها، اساتید دانشگاه ها، معلمان و را برای تذکر دادن مطلب توجیه کرد.
  • کالاهای صهیونیستی متهمان ردیف اول برای اخراج از کشور هستند. که در چنین شرایطی دست گذاشتن روی آن ها مؤثرتر است. با معرفی لیستی معتبر از کالاهای صهیونیستی آگاه سازی نمایید.
  • تقدیر از ادارات و کسبه‌ی استفاده کننده از محصولات خوب داخلی، در مسجد و پارچه زدن در محل و که مثلاً می‌تواند با مراجعه‌ی عمومی برای خرید، گل دادن دسته جمعی، نصب بنر یا پرده تقدیر و صورت بپذیرد.
  • برگزاری مسابقه‌ی ابتکارات در ترویج استفاده از کالای ایرانی در خانواده‌‌ها و کسبه (برای درگیر کردن مدارس می‌توان با صحبت با مدیر مدرسه یا امور تربیتی و بسیج مدرسه و بخشی از این کار را به صورت مسابقه‌ی ایده در مدارس برگزار کرد.(
  • انجام حرکت های مشابه فرهنگ‌سازی مصرف تولید داخل که در بالا ذکر شد به جهت ترویج فرهنگ صرفه جویی
  • ایراد سخنرانی در مسجد در خصوص هدایای سفرهای زیارتی و ترغیب نمازگزاران به تهیه سوغات سفرهای خارجی از داخل کشور از قبل از مسافرت. حتی می‌توان با فروشگاهی که اجناس ایرانی عرضه می‌کند برای این موضوع هماهنگ کرد و تخفیفاتی برای اهالی مسجد در نظر گرفت.

بسترسازی برای تولید، توزیع و یا معرفی کالا و محصول ایرانی

  • تقویت مراکز تولیدی مانند قالی‌بافی، شیرینی پزی، تولیدی لباس، پرورش قارچ و دیگر طرح‌های کشاورزی یا دامی که نقش مهمی در ایجاد اشتغال و تولید داخلی داشته است، از سوی مسئولین مسجد
  • شناسایی ظرفیت‌های محله و منطقه و برنامه‌ریزی برای استفاده حداکثری از منابع موجود برای رونق کسب و کار اهل محل و کمک به معیشت مردم
  • مستند سازی  و انتشار تجربیات موفق تولیدی و یا توزیعی از سوی مساجدی که در گذشته به این امور مبادرت داشته‌اند.
  • تمام مساجد، تولید‌کنندگان کالای ایرانی را در مساجد خود دعوت نموده، و از آنها درخواست شود، روند رشد تولید خود را برای مردم تشریح نمایند.
  • برگزاری نمایشگاه از آثار و تولیدات کارآفرینان محله و منطقه و تجلیل از نخبگان کارآفرین در مسجد و در جمع نمازگزاران
  • یک قسمت از تابلو اعلانات مسجد را اختصاص بدهید به معرفی کالاهای ایرانی و یا سایت هایی که کالاهای ایرانی را معرفی می کنند (مثل www.tolidemelli.com )
  • برگزاری کارگاه و جلسات سخنرانی و هم‌اندیشی با دعوت از اساتید مجرب حوزه کارآفرینی
  • مساجدی هستند که فقط چای ایرانی می خرند؛ شما هم به جمع آن‌ها بپیوندید. نذورات خارجی را هم نپذیرید.
  • هدایای مسابقات مختلف متاسفانه خیلی وقت ها از تولیدات خارجی انتخاب می شود. برای کنترل این مساله تدبیر کنید. ایرانی بودن هدیه خودش باید تبلیغ بشود.

فرهنگ‌سازی مقاومت اقتصادی

  • ایجاد روحیه امید و طرد یأس و ناامیدی و بدبینی. هم‌چنین باید مردم را توجه داد که همه‌ی مشکلات ما به تحریم و غرب برنمی‌گردد و بخشی از مسائل با مدیریت صحیح در داخل کشور قابل حل است.
  • پخش فیلم و برگزاری سخنرانی با موضوع ضرورت مقاومت در مسجد و پارک و(در خصوص تهیه فیلم‌های مناسب و دعوت از سخنران می‌توان از کارشناسان معاونت فرهنگی مرکز کمک گرفت)
  • برگزاری نمایشگاه پوستر و عکس ما می‌توانیم بر اساس محتوای موجود در فضای وب
  • پی‌گیری جملات مسئولین کشورهای متخاصم (اسرائیل و آمریکا و اروپا) و همین‌طور کشورهای دوست در مورد مقاومت مردم ایران و اثر نداشتن تحریم‌ها و نصب آن‌ها در مکان‌های عمومی
  • فرستادن پیامک به مردم محله با شعر، جملات مفهومی مربوط به حمایت از کالای ایرانی، مقاومت مردم، اعلام دست‌آوردهای کشور و.

 

 

(جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۰:۴۱
https://news.masjed.ir/u/jsc
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید