دوشنبه / ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۸
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۰۹۶۲
گزارشگر : وحید پورتجریشی
یادداشت بین الملل:

نگاهی تحلیلی به واکنش رسانه ها و دولت های خارجی به راهپیمایی 22 بهمن

واکنش رسانه ها و دولت های غربی به حضور پر رنگ مردم در راهپیمایی 22 بهمن ناشی از غافلگیر شدن آنها در برابر این حرکت مردمی بود.

(دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶) ۱۳:۵۸

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل: واکنش رسانه ها و دولت های غربی به حضور پر رنگ مردم در راهپیمایی 22 بهمن ناشی از غافلگیر شدن آنها در برابر این حرکت مردمی بود.

حضور پر رنگ مردم انقلابی و ولایت مدار در راهپیمایی یوم الله روز 22 بهمن بدون شک لبیک به مقام شامخ ولایت حضرت امام خامنه ای از یک سو و مشتی محکم بر دهان دشمنان و بدخواهان انقلاب اسلامی از سوی دیگر بود.

حضور میلیونی مردم عزیز کشورمان در فضای راهپیمایی پر شکوه 22 بهمن ماه بازتابی گسترده در رسانه های خارجی داشت. جالب اینکه رسانه های آمریکایی همچون اسوشیتد پرس، فاکس نیوز و ای بی سی نیوز نخستین رسانه هایی بودند که از حضور پر شور مردم انقلابی ایران در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن ماه خبر دادند.

اسوشیتد پرس در گزارش خود نوشت: با وجود موج اعتراضات اخیر در ایران به وضعیت اقتصادی در این کشور، صدها هزار نفر از مردم ایران در میدان آزادی، جایی که حسن روحانی در آنجا مشغول سخنرانی است تجمع کرده اند.

از سوی دیگر خبرگزاری های کشورهای دوست جمهوری اسلامی ایران از جمله النشره لبنان و نیشن پاکستان با ارائه گزارشی تفصیلی، حضور پر رنگ ملت قهرمان ایران در راهپیمایی روز 22 بهمن را مورد ستایش قرار دادند.

نیشن پاکستان ضمن انتشار پیشینه درخشان انقلاب اسلامی ایران و رهبری کم نظیر حضرت امام خمینی (ره)، حضور ایرانیان در راهپیمایی 22 بهمن را میلیونی توصیف کرد.

اما شاید نکته قابل توجه مشترک در متن تمامی نشریات در خصوص راهپیمایی روز گذشته، تاکید بر نا آرامی های اخیر ایران در اعتراض به مسائل معیشتی بود. سبک نوشتار تمامی نشریات این نگاه را القاء می کرد که ظاهرا هیچ یک از آنها اعم از موافق و مخالف، توقع حضور پر رنگ مردم در راهپیمایی روز 22 بهمن را نداشته و در حقیقت به نوعی از این حرکت مردمی شگفت زده شده اند.

از سوی دیگر نشریات آمریکایی به اتفاق اصرار داشتند که طی روزهای اخیر مسئولین حکومتی در ایران از مردم این کشور خواسته اند تا در راهپیمایی حضوری پر رنگ داشته باشند. این مدعای رسانه های آمریکایی را می توان از دو منظر مورد بررسی قرار داد. نخست اینکه مردم ایران با تبلیغات گسترده نظام به خیابان ها آمده اند، که البته آنچه در درج مطالبی از این دست در روزنامه های و نشریات آمریکایی منتشر شد، بدون شک با همین رویکرد تنظیم شده بود.

اما دیدگاه دوم، نگاه مثبت به این مساله است. به این معنا که رهبری و مسئولین نظام در ایران از مردم خواسته اند تا حضوری پر رنگ در راهپیمایی داشته باشند و مردم ایران نیز دعوت آنها را لبیک گفته اند که همین امر منجر به شگفت زده شدن رسانه های آمریکایی شده است.

مورد دیگری که در قضایای واکنش کشورهای مختلف به راهپیمایی روز گذشته بسیار مشهود است، تاخیر تامل برانگیز رهبران کشورهای غربی و منطقه در صدور پیام تبریک خود به حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و مردم کشورمان به مناسبت فرا رسدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در کشور بود.

می توان مدعی شد که رهبران تمامی کشورهای صادر کننده پیام تبریک به روحانی از جمله زیگمار گابریل رئیس جمهوری آلمان و یا الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در واپسین دقایق پایان راهپیمایی اعلام شد. این تاخیر معنادار در حقیقت از جنس همان شگفت زده شدن رسانه های این کشورها از حضور میلیونی مردم بود. به این معنا که رهبران کشورهای مختلف منتظر شدند تا واکنش مردم به دعوت رهبری و مسئولین از آنها برای شرکت در راهپیمایی را ارزیابی کنند. به این معنا که آنها دست خود را برای نوع نگارش نامه باز گذاشتند. بدون شک در صورت عدم حضور مردم در صحنه راهپیمایی، بسیاری از این رهبران متن نامه خود را به گونه ای دیگر تنظیم کرده و شاید لب به انتقاد و ابراز نگرانی ساختگی برای مردم ایران در برابر نظام مقدس جمهوری اسلامی می گشودند.

به همین دلیل در پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت تشکر از حضور پر رنگ مردم آمده است: شما عملا زنده و پویا بدن انقلاب را به رخ آنها (دشمنان) کشیدید.

از سوی دیگر رهبر انقلاب در بخش پایانی پیام خود آورده اند: آینده متعلق به ملت بیدار و بصیر ماست.

این به آن معناست که تا زمانی ملت بزرگ ایران می تواند در برابر دشمن و خدعه غرب پیروز و سربلند باشد که فریب دشمن را نخورده و همواره سعی در غافلگیر کردن دشمنان داشته باشد.  

(دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶) ۱۳:۵۸
https://news.masjed.ir/u/l6w
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید