سه شنبه / ۲۴ اَمرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۰
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۹۳۲۸
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
یک استاد حوزه تبیین کرد:

جایگاه جوان در مسجد و مسجد نزد جوان

مدیر انجمن مبلغان ظهور به بیان مهمترین عاملی که سبب کمرنگ شدن حضور جوانان در مسجد شده و دلایل عدم اهمیت مسجد به جوانان پرداخت.

(سه شنبه ۲۴ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۳۰
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام قیاس الدین بهزاد قاسمی، مدیر آموزش حوزه علمیه مکتب الصادق(ع) در این گفت و گو گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «برای جوانان در مجلس جایی باز کنید و امور نو و جدید را برای آنان تفهیم کنید، چراکه این گروه جایگزین شما و درگیر مسائل جدید هستند» ولی این موضوع باید اول ریشه‌یابی شود که چرا بعضی از مساجد ما خلوت هستند؟ که باید گفت یا امام جماعت مسجد به سن کهنسالی و پیری رسیده و یا آن خلاقیت و ابتکاری که باید داشته باشد را ندارد و یا اینکه فضای مسجد به درجه مقبولی از نشاط نرسیده است.
 وی ادامه داد: ۹۰ درصد از کار جذب و برقرای نشاط در مسجد باید از سمت امام جماعت باشد و مابقی آن به هیئت امنای مسجد بر می‌گردد که در رابطه با این موضوع باید یک سری تدابیر خاصی داشته باشند تا اینکه نوجوانان و جوانان را جذب مسجد کنند. البته فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و فعالیتهایی با موضوع روز نیز می‌تواند عامل جذب خوبی برای جوانان باشد.

 

امام جماعت باید بیشتر وقتش را صرف مسجد کند

حجت الاسلام قاسمی اشاره‌ایی به سخنان مقام معظم رهبری با محوریت ائمه جماعات در سال گذشته؛ بیان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: امام جماعت باید به‌گونه‌ایی رفتار کند که بتواند از هر لحاظ مسجد را اقناع کند؛ اینکه امام جماعت در ساعت خاصی فقط برای اذان و اقامه نماز وارد مسجد شود و در یک ساعت خاصی نیز از مسجد خارج شود اهمال کاری او را نشان می‌دهد، ایشان فرمودند که: امام جماعت باید بیشتر وقت‌شان را صرف مسجد کنند و مساجد تحت اشراف امام جماعت برنامه‌هایی را هم برای جوانان باید داشته باشند و حداقل یک ساعت قبل و بعد از نماز در مسجد باشد و پاسخ‌گوی اهل مسجد باشد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: مهمترین عاملی که سبب کمرنگ شدن حضور جوانان در مسجد شده عدم جذابیت در مسجد است؛ یعنی جوان اغنای علمی و فرهنگی را حس نمی‌کند و مفهوم جمله حضرت امام(ره) که فرمودند: مساجد سنگر است نیز به همین منظور است که در دهه اول انقلاب اکثریت فعالیت‌ها در مسجد بود گروه‌های تئاتر، سرود و یا فعالیت‌های سیاسی همه در مساجد بود ولی متآسفانه در عصر حاضر فعالیت‌های فرهنگی در مساجد کم شده و شاید به این علت است که اکثر افرادی که در مساجد حاضر هستند افراد مسن و سالخوردگان هستند که برخی از آنان نیز حس مالکیت در مساجد را دارند و با کودکان و جوانان برخورد تند و ناشایستی دارند که آرامش عبادت را از این عزیزان می‌گیرد و عامل دفع می‌شود.

 

 چرا در مساجد جایگاه خاصی مخصوص کودکان نداریم؟

وی تصریح کرد: سال گذشته در مسجد باب الحق در ایام ماه محرم و ماه رمضان این فضا را ایجاد کردیم به گونه‌ایی که علاوه بر برنامه‌های مخصوص و دایر هر شب یک مربی مهد کودک را نیز به مسجد دعوت کردیم و با برنامه‌های متنوع مانند: مسابقه، شعر و داستان کودکان را مدیریت می‌کرد و کارهای عبادی را با توجه به سن و میزان پذیرش این عزیزان به آنها آموزش می‌داد. اما انجام این امر در سطح گسترده نیازمند یک کار جهادی است که تمامی ائمه جماعات باید در این امر فعالیت کنند که خدا را شکر از سمت سازمان رسیدگی به امور مساجد در بعضی از مساجد شهر تهران این عمل صورت گرفته است و اولیا زمانی که در برنامه‌ایی شرکت می‌کنند دغدغه این امر را ندارند که کودکمان را کجا بگذاریم.

 

چرا در مدارس از شیوه‌های هنری برای هدایت جوانان استفاده نمی‌شود؟

مدیر آموزش حوزه علمیه در رابطه با عدم استفاده از شیوه‌های هنری در مدارس به جهت زیبا نمایش دادن نماز اظهار کرد: این مسئله به نظام‌مند کردن سازمان آموزش و پرورش بر اساس دین و تعالیم اسلام و استفاده از ابزارهای جدید و تعیین دروس جدید بر مبنای علم و تکنولوژی مربوط می‌شود که نیازمند تغییر اساسی است. از حضرت امام علی(ع) در کتاب نهج البلاغه در نامه ۳۱ حدیثی نقل است که می‌فرماید:«دل نوجوان مانند زمین آماده است که هر بذری در آن افکنده شود می‌پذیرد» پس آمادگی از سمت نوجوان هست و ما باید وسایلی که باعث می‌شود این بذر به ثمر برسد را فراهم کنیم به خصوص در مدارس و دانشگاه‌ها که جوانان مانند نهالی هستند که تازه شروع به رشد کرده‌اند و حضرت علی (ع) هم در حدیث به این مضمون اشاره دارد که سازمان آموزش و پرورش باید فراهم کردن این شرایط را عهده دار شود. البته طرح‌هایی مختلفی نیز از سمت حوزه و سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده ولی متآسفانه از سمت آموزش و پرورش استقبال زیادی صورت نگرفته است.

 

آیا شیوه‌های پیام رسانی در عرصه دین و معارف اسلامی به روز است؟

استاد دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با به روز بودن شیوه‌های پیام رسانی در عرصه دین اشاره به آیه شریفه ۶۰ از سوره مبارکه انفال کرد وگفت: خداوند در این سوره مبارک می‌فرماید: «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ»، یعنی اینکه این دین اسلام در تمام دوران‌ها پویا و خلاق بوده است و چه در عصر پیغمبر(ص) و عصر ائمه معصومین(ع) و حتی در آیات و روایات بیان شده که استفاده از ابزار روز، ابتکار و خلاقیت را در جهت اجرای دین داشتیم و قرآن هم اشاره می‌کند که خود را آماده کنید و از مسائل ‌روز، ابتکار و خلاقیت در امر تبلیغ دین استفاده کنید اما متأسفانه این ضعف را در مسائل اجتماعی و فرهنگی می‌بینیم که به آن جایگاه و درجه که باید برسیم نرسیدیم.

مدیر انجمن مبلغان ظهور در پاسخ به این سوال که چرا کلاس قرآن در مدارس جایگاه خاصی ندارد بیان کرد: ضعف نظام آموزشی کشور که چندین بار در فرمایشات مقام معظم رهبری به آن نیز اشاره شده است، برای تحقق این امر نیازمند برنامه ریزی دقیقی در کشور هستیم یعنی ما باید به جایی برسیم که از کشورهای غربی وارداتی نداشته باشیم و خودمان مبدع باشیم که الحمدالله در این بخش هم در حوزه علمیه قم و برخی از مراکز تبلیغاتی استان‌ها مجموعه‌هایی هستند که در مدارس فعالیت می‌کنند که البته باز هم آن گونه که باید گسترده باشد اجرا نشده است. حتی ما درخواستی هم از سمت آموزش و پرورش داشتیم که در مدارس در همه کلاس‌ها در مقاطع مختلف حداقل یک روحانی در کنار دانش آموز باشد که از سمت حوزه علمیه قم مرکزی به نام مرکز فرهنگی آینده سازان دایر شد که آموزش مبلغ در مدارس در همه مقاطع را بر عهده دارد.

(سه شنبه ۲۴ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۳۰
https://news.masjed.ir/u/hjj
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید