جمعه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۶:۳۷
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۹۹۷
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

گزارشی از تشیع پیکر حضرت آیة‌الله جعفری تهرانی(ره) امام جماعت مسجد جامع فشم

(جمعه ۱۰ شهریور ۱۳۹۱) ۱۶:۳۷
مراسم تشییع پیکر پاک عالم ربانی و فقیه صمدانی، استاد فرزانه اخلاق، حضرت آیةالله سیدعبدالله جعفری تهرانی رحمةاللهعلیه، شنبه چهارم شهریور با حضور اساتید، طلاب و فضلا و مردم متدین در قم برگزار شد. حضرت آیةالله حاج سیدعبدالله جعفریتهرانی از شاگردان آیات عظام بروجردی، محقق داماد، علامه طباطبایی و امام خمینی رحمةاللهعلیهم، صبح پنجشنبه دوم شهریور در سن ۹۰ سالگی در منزل شخصی خود در تهران دارفانی را وداع گفت. پیکر پاک این عالم ربانی، صبح شنبه چهارم شهریورماه از مسجد امام حسن عسکری علیهالسلام قم به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها تشییع و پس از اقامه نماز توسط آیةاللهالعظمی سبحانی، در صحن امامرضا علیهالسلام  بارگاه ملکوتی کریمه اهلبیت سلاماللهعلیها به خاک سپرده شد.
به همین مناسبت پیامهای تسلیتی از سوی جامعه مدرسین و مرکز مدیریت حوزههای علمیه صادر شد. متن پیامها بدین شرح است:
جامعه مدرسین:
بسمالله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
خبر درگذشت حضرت آیةالله سیدعبدالله جعفری تهرانی رحمةاللهعلیه موجب تأثر و تألم گردید. ایشان از شاگردان برجسته و ممتاز آیةاللهالعظمی بروجردی، حضرت امام خمینی و علامه طباطبایی رحمةاللهعلیهم بود و عمری را در خدمت به معارف اهلبیت علیهمالسلام صرف نمود و در دوران انقلاب همراهی بسیار خوبی با حضرت امام خمینی قدسسره و پس از آن با مقام معظم رهبری مدظلهالعالی داشت. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این عالم ربانی را به مقام معظم رهبری مدظلهالعالی، مراجع عظام تقلید دامتبرکاتهم، علمای اعلام، حوزههای علمیه، بیت معظم آن مرحوم و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت گفته و از درگاه ایزد منّان غفران و رحمت الهی را برای ایشان مسئلت مینماید. و السلام علیکم و رحمةالله و برکاته
مرکز مدیریت حوزههای علمیه:
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال عالم ربانی، فقیه متقی، حضرت آیةالله سیدعبدالله جعفری تهرانی رحمةاللهعلیه، از شاگردان برجسته حضرت آیةاللهالعظمی بروجردی، حضرت امام خمینی و علامه طباطبایی رحمةاللهعلیهم، که پس از سالیان طولانی تلاش علمی و نشر معارف اهلبیت علیهمالسلام، دعوت حق را لبیک گفت و در جوار رحمت الهی آرام گرفت، موجب تأثر و تألم گردید. مرکز مدیریت حوزههای علمیه، این ضایعه مؤلمه را به ساحت قدسی حضرت بقیةاللهالاعظم عجلاللهتعالیفرجهالشریف، مقام معظم رهبری مدظله، مراجع عظام تقلید دامتبرکاتهم، حوزههای علمیه، بیت شریف آن فقید سعید و شاگردان ایشان تسلیت عرض مینماید.
آیةالله جعفری(ره) به پرورش روح توجهی خاص داشت
مراسم بزرگداشت سومین روز درگذشت حضرت آیةالله جعفری تهرانی، با حضور علما، اساتید، طلاب حوزه علمیه و اقشار مختلف مردم، از سوی جامعه مدرسین، شاگردان و بیت آن مرحوم، شامگاه شنبه ۴ شهریور در مسجد اعظم قم برگزار گردید.
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجةالاسلام والمسلمین تحریری، در این مراسم با اشاره به فضیلت علم در اسلام و جایگاه آن در حوزههای علمیه، اظهار کرد: مرحوم آیةالله جعفری تهرانی، از بدو ورود به حوزه، به پرورش روح خویش توجهی خاص داشت و از محضر بزرگان عرفان مانند حضرات آیات قاضی و علامه طباطبایی قدسسرهما بهرهمند شد. خطیب مراسم، معرفت را موضوعی بسیار مهم در اسلام دانست و خاطرنشان کرد: آن مرحوم، همواره تلاش داشت تا معرفت خود را نسبت به خداشناسی، خودشناسی، هدفشناسی و آسیبشناسی دینی بیفزاید. حجةالاسلام والمسلمین تحریری با بیان اینکه اگر خداشناسی به درستی انجام نگیرد، شناختن نفس نیز امکان ندارد، بیان کرد: خداشناس واقعی همواره تلاش میکند تا دانستههای خود را در زندگی جاری سازد و از آن در رویدادهای حیات خویش بهره ببرد.
 این استاد حوزه با تأکید بر اینکه باید از شخصیتهای حوزوی تجلیل کنیم و قدردان آنها باشیم، ادامه داد: امام صادق علیهالسلام، عالم دینی را شخصی میدانند که مردم را به خدا نزدیکتر سازد و مردم با نگاه به او، به یاد خداوند بیفتند که مرحوم آیةالله جعفری تهرانی از این عالمان بود.
آیةالله جعفری علم و عرفان را با هم گره زده بود
آیةالله جعفری تهرانی رابطه علمی خود را با رابطه معنوی و عرفانی گره زده و به درجات عالیهای از عرفان و معرفت الهی نایل شدند. حجةالاسلام والمسلمین تحریری در حاشیه مراسم تشییع پیکر حضرت آیةالله سیدعبدالله جعفری تهرانی در قم، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، این عالم فرزانه را از شخصیتهای ناشناخته حوزه معرفی و بیان کرد: ایشان از علمای برجسته در عرصه فقاهت، فلسفه، تفسیر، اخلاق و عرفان و دارای جایگاه والایی در حوزه علمیه بود.
 
 وی با بیان اینکه آیةالله جعفری از شاگردان خاص مرحوم علامه طباطبایی قدسسره بود و در جلسات خاص ایشان حضور داشت، به مباحثه ایشان با مرحوم حضرت آیةالله سعادتپرور قدسسره نیز اشاره و عنوان کرد: محصول آن جلسات، کتابهای ارزشمند شرح حافظ و شرح گلشن راز شبستری بود.
این استاد اخلاق حوزه، مرحوم حضرت آیةالله جعفری قدسسره را از ملتزمین روش تربیتی علامه طباطبایی رحمةاللهعلیه معرفی کرد و گفت: ایشان شاگردی آیات عظام بروجردی، محقق داماد، اراکی و گلپایگانی قدسسرهم را در پرونده طلبگی خود داشت و از ابتدای ورود به حوزه، در محضر مرحوم آیةالله برهان، از شاگردان حضرت آیةالله سیدعلی قاضی طباطبایی قدسسره تلمذ کرد. حجةالاسلام والمسلمین تحریری در پایان خاطرنشان ساخت: مرحوم آیةالله جعفری تهرانی، نظام تربیت طلبگی خود را با ارتباط معنوی همراه کرد و تا آخر هم رابطه علمی را با رابطه معنوی و عرفانی گره زد و به درجات عالیهای از عرفان و معرفت الهی نایل شد.
حضرت آیةالله جعفری شخصیتی کمنظیر داشت
حجةالاسلام والمسلمین سیدمهدی سعیدی، از شاگردان حضرات آیات جعفری و سعادتپرور قدسسرهما نیز در حاشیه مراسم تشییع پیکر پاک حضرت آیةالله جعفری قدسسره به خبرنگار خبرگزاری حوزه گفت: آیةالله جعفری از شاگردان علامه طباطبایی قدسسره و از دوستان نزدیک و هم مباحثهای مرحوم آیةالله سعادتپرور رحمةاللهعلیه بودند که سالها در جلسات خصوصی علامه طباطبایی قدسسره شرکت داشتند و بهرههای فراوان از این شخصیت قرآنی، علمی و اخلاقی بردند.
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: آیةالله جعفری تهرانی رحمةاللهعلیه در مسایل تربیت معنوی، از اساتیدی بود که به تربیت شاگردان مخلتف همت گماردند و تا آخرین لحظات عمرشان این روند را ادامه دادند.
حجةالاسلام والمسلمین سعیدی درباره برخورد حضرت آیةالله جعفری قدسسره با دیگران گفت: ایشان شخصیتی کمنظیر داشت و ویژگیهای اخلاقی ایشان در کمتر کسی دیده میشود. وی افزود: حضرت آیةالله جعفری به اندازهای متواضعانه با دیگران و شاگردان رفتار میکردند که گویی خود را هیچ میدیدند. این ویژگی را هر کس که از نزدیک با ایشان برخورد داشت، بهعنوان نخستین خصلت او میدید.
(جمعه ۱۰ شهریور ۱۳۹۱) ۱۶:۳۷
https://news.masjed.ir/u/wca
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید