چهارشنبه / ۷ تیر ۱۳۹۱ / ۱۴:۴۶
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۹۱۹
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

دهه پایانی ماه شعبان مساجد تکریم می‌شوند

(چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۱) ۱۴:۴۶

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید مشهدی آقایی در نخستین نشست مطبوعاتی که صبح دوشنبه در محل مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران برگزار شد، اظهار کرد: شعار این مرکز در تمامی فعالیت‌های آتی خود " آینده را از مسجد بسازیم" خواهد بود.

وی با بیان این‌که «از دوره‌ فعالیت‌های جدید این مرکز حدود یک سال می‌گذرد و در این مدت سعی شده است که رویکردها و سیاست‌های اصلی آن مشخص شوند» افزود: بر اساس ماموریت مشخص شده برای مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران ما معتقد هستیم که کار اصلی در حوزه‌ی مساجد در خود آنها و بر عهده‌ی امام جماعت، هیات امنا و دیگر فعالان آنها است و ما باید از دخالت مستقیم در آنها خودداری کرده و به جای مدیریت در آن به مدیریت بر آن بپردازیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، گفت: کمتر اتفاق می‌افتد که ما امام جماعتی را برای مساجد معرفی کنیم و عمدتا در این زمینه هیات امنای آن تماس می‌گیرند زیرا به نظر ما وجهه عمومی مساجد باید حفظ و حریت امام جماعت و مسجد باید رعایت شود.

مشهدی آقایی مهمترین محور در مسجد را امام جماعت آن دانست و گفت: اگر یک امام جماعت در تمامی زمینه‌های فعالیت خود موفق باشد ما با مسجدی پویا مواجه خواهیم بود.

وی با بیان این‌که «در جهت توانمند سازی ائمه جماعات فعالیت می‌کنیم» ادامه داد: این امر را در برنامه‌ریزی‌هایی بلند مدت و میان مدت در دست انجام داریم.

معاون فرهنگی، اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، اظهار کرد: ما به طور مشخص در استان تهران ۳۸۰۰ مسجد داریم و بنابر تشخیص مقام معظم رهبری حوزه‌ی ماموریت ما این استان است و در دیگر استان‌ها نیز نمایندگان ولی فقیه مسوول رسیدگی به امور مساجد آن‌ها هستند.

مشهدی آقایی با بیان این‌که «ما به شدت اعتقاد داریم که مساجد نباید به اعتبارات دولتی و حکومتی چشم بدوزند بلکه بنیه خاص آن‌ها باید تکیه بر مردم باشد» افزود: این مهم مورد تاکید امام و مقام معظم رهبری بوده و هست و البته این امر به معنای این نیست که دولت‌ها در این عرصه وظیفه‌ای ندارند. بلکه به معنای این است که در حوزه‌ی مساجد و همچنین حوزه‌های علمیه، سهم اصلی هزینه‌های آنها بر عهده‌ی مردم است.

وی ادامه داد: مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران نیز در جهت فرهنگ سازی در سطح جامعه جهت احداث مسجد گام بر می‌دارد.

دبیر ستاد دهه تکریم مساجد گفت: در سال‌های گذشته دهه آخر ماه شعبان دهه‌ی غبارروبی مساجد نامیده می‌شد و این حرکت خوبی بود تا فضای مساجد جهت پذیرایی از جمعیت انبوه نمازگزاران که در ماه رمضان به آنها مراجعه می‌کنند آماده شود. اما ما با نامگذاری این دهه با عنوان دهه‌ی تکریم مساجد از این پس سعی خواهیم کرد تا آمادگی ضمنی مردم را جهت استقبال از ماه مبارک رمضان بگونه‌ای که غبارروبی مساجد یک بخش آن باشد، داشته باشیم.

مشهدی آقایی با بیان این‌که «مسجد کارکردهایی دارد که باید ما از آنها رفع مظلومیت کنیم» ادامه داد: هم مردم و هم مقام معظم رهبری از جمله مطالباتی که از ما دارند این است که در طول روز به ویژه از نماز ظهر تا زمان نماز مغرب نیاز است تا درهای مساجد باز باشد و ما باید برای تحقق این امر با حضور خادمان فرهیخته در مساجد آنها را تبدیل به مراکزی فعال کنیم.

وی افزود: یکی از غصه‌‌های همه‌ی ما این است که در شهر تهران ۵۰۰ مسجد تنها در زمان اقامه نماز صبح باز هستند و این یک نقص است و رفع این مشکلات نیاز به یک تقسیم کار ملی دارد.

دبیر ستاد دهه تکریم مساجد گفت: برگزاری این ایام باعث ایجاد حساسیت در سطح نمازگزاران عموم مردم و مسوولان جهت رفع مشکلات موجود در سطح مساجد کشور می‌کند.

مشهدی آقایی با اشاره به رفع مشکل هزینه‌های مصرفی آب، برق و گاز مساجد با تصویب مجلس جهت رایگان شدن این هزینه‌ها ادامه داد: ما معتقد هستیم که مسجد می‌تواند کانون و مامن خانواده‌ها باشد و بر همین اساس باید بدانیم که اگر یک خانواده آرامش معنوی را می‌طلبد باید به سراغ مسجد بیاید.

وی با بیان این‌که «شعار راهبردی تمامی فعالیت‌های ما از هم اکنون "آینده را از مسجد بسازیم" است» افزود: اگر مساجد به جایگاه اصلی خود در سطح جامعه بازگردند ما به خانواده و جامعه‌ی متعالی دست پیدا خواهیم کرد.

رییس ستاد دهه تکریم مساجد گفت: ما در جهت تحقق این هدف که مردم باید از ما مطالبه‌ی فعالیت بهتر در سطح مساجد داشته باشند و با آنها در ارتباط حداکثری باشیم سامانه‌ی مردمی تلفنی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران را با شماره ۶۱۹۴۳ راه‌اندازی کردیم که در گام نخست این سامانه پیام‌ها را دریافت می‌کند و در گام بعد نیز به آنها پاسخ خواهیم داد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با بیان این‌که «در سالی که گذشت در جهت انتصاب ائمه جماعات مساجد، رفع اختلافات حقوقی پیرامون مباحث مربوط به مساجد و فعالیت‌های این چنین اقدام کرده‌ایم» از تشکیل ستاد ساماندهی مساجد با حضور نهادهای متولی امور آنها خبر داد که هر ماهه جلساتی را جهت انجام فعالیت‌های خود در عرصه‌ی ساماندهی به امور مساجد برگزار خواهد کرد.

مشهدی آقایی همچنین از افتتاح مرکز آموزشی و کاربردی ائمه جماعات با زیربنای ۵ هزار متر مکعب در خیابان سعدی جنوبی در شهر تهران خبر داد و گفت: این مرکز پس از ماه مبارک رمضان افتتاح خواهد شد و راه‌اندازی آن به جهت آن است که ما در سطح استان تهران با بیش از سه هزار ائمه جماعات مساجد تهران در ارتباط هستیم که آنها برای به روز بودن و تطابق اطلاعات خود با دانش و سوالات مراجعان به آن‌ها نیاز مبرم به ارتقاء سطح آموزشی خود دارند و سعی می‌شود که در این مرکز تحقق پذیرد.

وی اظهار کرد: تشکیل شش کارگروه توسعه و تعمیق آموزش‌های ائمه جماعات، تعامل مسجد و مدرسه، تعامل مسجد و حوزه‌های علمیه، مسجد و همکاری‌های اجتماعی محله، راه‌های جذب نوجوانان و جوانان و جلب و جذب مشارکت‌های مردم در مسجد از جمله فعالیت‌هایی است که در یک سال گذشته در مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران به انجام رسیده است.

وی تاکید کرد از این تعداد سه کارگروه مسجد و مدرسه، توسعه و تعمیق آموزش‌های ائمه جماعات تشکیل شده و مقدمات تشکیل کارگروه تعامل مسجد و حوزه‌های علمیه به انجام رسیده است و باید گفت که خروجی هر کدام از این کارگروه‌ها سند همکاری خواهد بود که با نهادهای متولی در حوزه‌ی مربوطه‌‌ی خود به امضاء خواهند رساند.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، اظهار کرد: راهبردهای مورد نظر مساجد این استان در برنامه‌ای دو ساله از سوی شورای تصمیم‌گیری این مرکز مشخص شده و بر اساس آ‌ن ما باید مشکلات و ضعف‌ها را در فعالیت‌های آتی خود به رسمیت بشناسیم و از تمام توان فعالان مساجد در جهت تحقق هر چه بیشتر آنها یاری بجوییم.

مشهدی آقایی با بیان این‌که «مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران جهت فعالیت‌های عمرانی در سطح مساجد تحت پوشش خود اعتباری در اختیار ندارد و برای احداث مساجد نیز ماموریت مستقیمی بر عهده‌ی آن نیست» افزود: ولی در هر حال برای رفع این نقیصه با توجه به این که در سطح شهر تهران ۱۸۰۰ مسجد داریم که بر اساس نظر رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران ما تقریبا به حدود ۷ برابر این تعداد در این استان نیازمندیم سعی می‌کنیم تا در عرصه‌ی مسجد سازی نهضت عمرانی را راه‌اندازی کنیم و جزییات آن در آینده‌ای نزدیک به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی اظهار کرد: سایت مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با نشانی اینترنتی www.masjed.ir در حال حاضر به روز رسانی شده و از دهم تیر ماه مقالات مرتبط با ایام دهه تکریم مساجد بر روی آن قرار خواهد گرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با بیان این‌که «در ایام تکریم مساجد سعی خواهیم کرد که با همکاری نواحی ۱۷ گانه این مرکز تمامی مساجد را فعال کنیم» افزود: با رایزنی که با برخی از مسوولان مربوطه مانند رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه به انجام رسانده‌ایم سعی خواهیم کرد که تمامی مساجد در سراسر کشور را در این ایام نیز فعال کرده و با توجه به این‌که ۲۳ و ۳۰ تیر ماه دو روز جمعه‌ای هستند که در این دهه قرار دارند با ائمه جمعه کشور هماهنگی به عمل آورده‌ایم تا یک خطبه‌ی نماز جمعه‌ی خود را به بحث مساجد اختصاص دهند و و در آنها از فعالان برجسته مساجد نمونه مانند معماران شاخص مساجد تقدیر به عمل آورد.

مشهدی آقایی از برگزاری جشنواره فراخوان مقالات پیرامون مساجد به وسیله‌ی مرکز مطالعات مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران واقع در شهر قم خبر داد و ادامه داد: موضوعات این جشنواره موارد مختلفی را شامل می‌شود و سعی خواهیم کرد در این زمینه ویژه نامه‌ای را به چاپ برسانیم.

وی همچنین برگزاری همایش دو هزار نفری ائمه جماعات با حضور یک یا دو تن از روسای قوای کشور در دهه‌ی تکریم مساجد را از دیگر برنامه‌های ستاد تکریم این دهه عنوان کرد و گفت: از آنجایی که روز ۳۱ مرداد ماه سال جاری - که مصادف است با ۲۱ آگوست، یعنی روز جهانی مساجد که به دلیل به آتش کشیدن مسجد الاقصی به دست صهیونیست‌ها به این عنوان نامگذرای شده است - با ایام عید فطر تقارن پیدا کرده است سعی خواهیم کرد که تا در دهه تکریم مساجد پیرامون این روز نیز برنامه‌هایی را داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست یکی از خبرنگاران از معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران پیرامون بودجه این مرکز سوال پرسید که وی اظهار کرد: آنچه که از سوی مجلس شورای اسلای در این زمینه‌ تصویب شده است ۵ میلیارد تومان است که با توجه به ارتباط با ۳۸۰۰ مسجد در سراسر استان تهران این مبلغ رقم زیادی نیست و رایزنی‌هایی برای افزایش آ‌ن به انجام خواهیم رساند.

مشهدی آقایی همچنین در این نشست تعداد مساجد فعال استان تهران را ۲ هزار و ۵۵۰ مورد عنوان کرد.

به گزارش ایسنا فهرست عناوین روزهای دهه تکریم مساجد به شرح زیر است:

سه‌شنبه ۲۰ تیرماه مصادف با ۲۰ شعبان: «مسجد، پایگاه نشر معارف قرآن و اهل بیت (ع)»

چهارشنبه ۲۱ تیرماه مصادف با ۲۱ شعبان: «مسجد، مرکز تعمیق اخوت ایمانی و رشد فضایل اخلاقی»

پنجشنبه ۲۲ تیرماه مصادف با ۲۲ شعبان: «مسجد، مامن نوجوانان و جوانان»

جمعه ۲۳ تیرماه مصادف با ۲۳ شعبان: « مسجد، میعادگاه منتظران انقلابی»

شنبه ۲۴ تیرماه مصادف با ۲۴ شعبان: « مسجد، کانون حیات طیبه خانواده»

یکشنبه ۲۵ تیرماه مصادف با ۲۵ شعبان: «مسجد، بستر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت»

دوشنبه ۲۶ تیرماه مصادف با ۲۶ شعبان:«مسجد، محور خدمات فرهنگی، اجتماعی محله»

سه‌شنبه ۲۷ تیرماه‌ مصادف با ۲۷ شعبان: « مسجد، خاستگاه و پشتیبان بیداری اسلامی»

چهارشنبه ۲۸ تیرماه مصادف با ۲۸ شعبان:«مسجد، پیشتاز در تربیت روحیه خودباوری ملی»

پنجشنبه ۲۹ تیرماه مصادف با ۲۹ شعبان: « مسجد، جلوه‌گاه اراده مردم در عمران خانه خدا»

(چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۱) ۱۴:۴۶
https://news.masjed.ir/u/u42
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید