یکشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۱ / ۱۴:۴۲
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۹۱۵
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

مساجد را باید تکریم کرد/ نظارت بر عملکرد مساجد گسترش می یابد

(یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۱) ۱۴:۴۲

حجت الاسلام حمید آقایی با بیان اینکه ۳۸۰۰ مسجد در سطح استان تهران وجود دارد، اظهار داشت: در سطح استان ها و شهرستان ها، ائمه جمعه هر شهری به عنوان نماینده ولی فقیه، رسیدگی به امور مساجد آن شهر را بر عهده دارد، در تهران مقام معظم رهبری به عنوان امام جمعه متولی رسیدگی به امور مساجد تهران هستند، قطعاً اقداماتی که مرکز در تهران انجام می دهد، می تواند به عنوان الگویی برای شهرستان ها و به تبع آن در جهان مطرح شود. 

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد  با بیان اینکه امسال مساجد کشور برای نخستین بار شاهد برگزاری دهه تکریم مساجد در دهه آخر ماه شعبان هستند، ابراز داشت: با توجه به آغاز دوره جدید مرکز امور رسیدگی مساجد از تیرماه سال گذشته، در نظر داریم که تمرکز بر برنامه های مساجد به محیط بیرونی آن نیز معطوف شود، از آنجایی که مردم مساجد را اداره می کنند، سعی داریم که ائمه جماعات نیز با نظر مردم انتخاب شوند تا ضمن استقلال مسجد، نقش مردم در مساجد پر رنگ تر شود.

وی با اشاره به اینکه گزینش و تایید امام جماعت معرفی شده از سوی مردم توسط این مرکز انجام خواهد شد، ادامه داد: مرکز در انتخاب امام جماعت مساجد ورود پیدا نمی کند، امیدوار هستیم با ارائه این طرح، امام جماعت علاوه بر برگزاری نماز جماعت در مسجد به عنوان مشاور امین و مأمنی برای مردم ایفای نقش کند.

وی با اشاره به سخنی از حضرت امام خمینی(ره) مبنی براینکه حوزه های علمیه و مساجد نباید متکی به اعتبارات دولتی باشند، ادامه داد: همان گونه که خیّران مدرسه ساز به کمک دولت در امر مدرسه سازی آمدند، امید است که شاهد حضور خیرین مسجدساز نیز باشیم تا مشکل کمبود مساجد برطرف شود.
معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه امسال شاهد دهه تکریم مساجد به جای دهه غباروبی مساجد در دهه آخر شعبان از ۲۰ تا ۳۰ تیرماه جاری خواهیم بود، افزود: مسئله غبارروبی آنقدر مهم است که خداوند متعال از دو پیامبرش عهد گرفته است که خانه اش را غبار روبی کند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه درب مساجد درطول شبانه روز باید به روی نمازگزاران باز باشد، ادامه داد: با باز بودن در مساجد و حضور خادمان متبسم و گشاده رو در مسجد و ایجاد حساسیت لازم با زمینه های بستر فرهنگی توسط مردم و مسئولین، مساجد خواهند توانست جایگاه رفیع خود را باز یابند.

حجت الاسلام آقایی در این نشست خبری اشاره ای به بودجه سال ۹۱ داشت و با بیان اینکه مساجد از پرداخت قبوض آب، برق و گاز معاف شده اند، خاطرنشان کرد: در پیامی که مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ به اجلاس نماز داشتند، بر نفوذ مساجد در کانون اجتماع مردم و خانواده تاکید داشتند، بنابراین مرکز در شعار «آینده را از مسجد بسازیم» متمرکز شده است تا در تمام برنامه های اجرایی خود این خواسته رهبری را جامع عمل بپوشاند.

وی از راه اندازی سامانه نظارتی مرکز رسیدگی به امور مساجد با شماره ۶۱۹۴۳ خبر داد و افزود: در فاز اول از طریق خطوط مخابراتی در استان تهران پیام های مردم دریافت می شود و در فاز دوم مرکز پاسخگوی مردم خواهد بود.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد از افتتاح اولین مرکز آموزشی علمی کاربردی ائمه جماعت در مساحت ۵ هزار و ۴۰۰مترمربع در بعد از ماه مبارک رمضان امسال خبر داد و ادامه داد: بیش از ۳ هزار امام جماعت با تحصیلات کارشناسی، کارشناسی ارشد و بالاتر نیاز به آموزش ضمن خدمت دارند، برای اینکه مخاطبان آنها در مساجد از کودک دو ساله تا پیرمرد ۹۰ ساله را بر می گیرد و سطح سواد مخاطبان نیز متفاوت است، پس نیاز به روز رسانی اطلاعات برای ائمه جماعت احساس می شود.

وی از تشکیل ۶ کارگروه تخصصی برای ائمه جماعت استان تهران خبر داد و اذعان داشت: کارگروه های مسجد و توسعه و تامین آموزش های ائمه جماعت، مسجد و تعامل با مدرسه، مسجد و تعامل با حوزه های علمیه، مسجد و همکاری های اجتماعی محله، مسجد و راه های جذب کودکان و نوجوانان، مسجد و جلب و مشارکت های مردمی برای عمران مسجد از جمله ۶ کارگروه تخصصی ائمه جماعت است.

حجت الاسلام و المسلمین آقایی با اشاره به وجود ۱۸۰۰ مسجد در شهر تهران، افزود: برای شهر تهران بیش از ۸ برابر مساجد فعلی، مسجد نیاز است و از آنجایی که مرکز رسیدگی به امور مساجد اعتبارات عمرانی ندارد، نیاز به یاری و کمک خیرین داریم.

(یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۱) ۱۴:۴۲
https://news.masjed.ir/u/uri
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید