یکشنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۵
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۸۸۱
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

مسجد به انسان درس حریت و آزادگی می‌دهد

(یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱) ۱۴:۰۵

آیت الله جوادی آملی در مراسم افتتاح  فاز نخست مسجد و مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) تهران سخنانی در رابطه با جایگاه مسجد در شکل گیری شخصیت اجتماعی آدمی داشتند که به خدمت شما ارائه می شود.

آیت الله جوادی آملی در این مراسم اظهار داشتند: مسجد محرابی داردکه این محراب چشم آن است این چشم ناظر به کعبه است و لذا نمازگزاران نگاهشان به کعبه است .

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه عنوان کردند: درسی که مسجد به اهل خود می دهد از همان محراب به دست می آید و چون این محراب چشم مسجد و متوجه کعبه است خداوند کعبه را به عنوان بیت عتیق معرفی کرده است.

معظم له، طواف به دور خانه کعبه را طواف آزادی دانسته و افزودند: همان طوری که کعبه به حاجیان درس آزادی می دهد مسجد به مسجدی ها نیز درس حریت می دهد.

مفسر بزرگ قرآن کریم ادامه دادند: شما وارد مسجد بشوید و ببینید محراب آن به کدام طرف است؟ رویکرد مسجدی ها جهت گیری محراب باشد؛ چرا که این محراب به سمت خانه خدا و آزادگی است.

ایشان گفتند: اولین درسی که مسجد به مسجدی ها می دهد، درس حریت و آزادگی است، نه درس بردگی و هوس.این حریت، هم استقلال درون و هم استقلال بیرون را تامین می کند.

معظم‌له ادامه دادند: هر گاه در کشوری صدا از مسجدی برخاست کاری را کرد که نه از جنگ جهانی اول و دوم و نه از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ برخواست، در هیچ کدام از حوادث مذکور صدا از مسجد برنخواست. آنگاه که صدا از مسجد برخیزد انقلابی اسلامی به وجود می آید که جنگی ده ساله داخلی و خارجی را مدیریت می کند. وقتی صدا از مسجد برخیزد آن صدا صدای آزادی است و شخصی که بردگی و هوس را کنار می گذارد آزاد بوده و توان مبارزه را دارد.

معظم له اضافه کردند: خداوند در قرآن اولین شرط مبارزه را این قرار داده است که دنیا را فروخته و آخرت را بخرد و لذا مسجد به انسان می آموزد که انسان با مرگ نپوسیده و در نبرد با مرگ آن را می میراند.

حضرت آیت الله جوادی آملی افزودند: مسجد به انسان یاد آوری می کند که رقیب سرسختی به نام مرگ داریم و چاره ای جز درگیری با آن نیست اما این انسان است که ابدی است و مردن از پوست به در آمدن است. چاره ای جز برخورد با مرگ نیست، اما خدا در قرآن به ما پیام داده که شما در مصاف با آن پیروز هستید و آن را زیر پا می گذارید. انسان موجودی ابدی است و چون ابدی است مرگ را نمی تواند به همراه ببرد شما با مرگ برخورد می کنید ، ولی انسان در این برخورد به لقاء الله می رسد.

ایشان تصریح کردند: مسجد به انسان می آموزد که مرگ پوسیدن نیست از پوست به در آمدن است و مرگ آن هنر را ندارد که انسان را از پا در آورد. مبارزه بیرونی کار سختی نیست البته تا شخص احساس آزادی نکند توان مبارزه بیرونی را ندارد از این جنگ بیرونی به عنوان جهاد اصغر یاد شده است، اما این جهاد اکبر است که با هوا و هوس مبارزه کرده و آنها را از پای در می آورد. در این جهاد کسی با ما درگیر است که سابقه شش هزار سال عبادت خود را یک جا به آتش کشید آنقدر لجباز و قهار است که در برابر خداوند سوگند یاد کرد که همه انسانها را از پای به در آورده مگر اینکه انبیاء و اولیاء باشند.

معظم له ادامه دادند: شیطان در این مبارزه با انسان آنها را می بیند ولی انسان ، شیطان را نمی بیند اما همان‌طور که قرآن به ما آموخت ما سنگری به عنوان مسجد داریم و تیری به عنوان عبادت، که اگر در این سنگر رفتیم و تیر اندازی کردیم جنگ نابرابر ما با شیطان به پیروزی برای انسان تبدیل می شود. در مبارزه با شیطان اگر وارد قلعه الهی شویم خدا این دشمن را می بیند ولی آن دشمن خدا را نمی تواند ببیند و ما مصون خواهیم ماند.

ایشان ضمن بیان این مطلب که انسان حقیقتی خارجی پویا و متکامل است، گفتند:انسان حقیقتی خارجی است، پویا و متکامل است و قوانینی مانند حریت عناوینی اعتباری هستند و قوانین اعتباری وجود خارجی ندارند، اما انسان حقیقتی خارجی پویا و متکامل است ، حقیقت خارجی را نمی شود با عناوین اعتباری به کمال رساند. این مساجد و حوزه های علمیه هستند که به ما می آموزد انسان موجودی ابدی است و هیزم جهنم را از جنگل نیاورده و خود ظالم است که آتش می گیرد.

ایشان افزودند:اگر انقلاب و نصایح امام راحل سازمان یافته بود و این معارف زنده بود دیگر چیزهایی مانند رومیزی و زیرمیزی و بیکاری و بی تفاوتی نمی دیدیم.مسجد ما را به محراب هدایت می کند، محراب جای آزادی است و کسی می تواند در جنگ با شیطان پیروز شود که آزاده باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه دادند: اگر مساجد در سراسر ایران رسالت اصلی خود را انجام دهند مسجد بیت رفیعی می شود آنگاه کسی نه به بیراهه می رود و نه راه کسی را می بندد و کسی هم نمی تواند انسان را بازی دهد. رفعت خانه به رفعت اهل خانه است لذا خداوند عالمان دینی را بالابرده و متدینین را هم به همین صورت بالا می برد.

ایشان اقتدار حوزه های علمیه را به برکت انقلاب و خون‌های پاک شهدا دانسته و افزودند : حوزویان و مسجدیها باید دو عنصر محوری را که در سوره ها ی مومنون و نوح ذکر شده است مد نظر داشته باشند. خداوند در سوره مومنون فرمود: مردان الهی از لغو، کار بی اساس و کاری که پایدار نیست به دور هستند و در سوره نوح نیز فرمود: اینان به قدری بلند آستان هستند که مانند سیمرغ بوده و شکار دیگران نمی شوند.

معظم له ابراز داشتند: سیاست و مسائل اجتماعی مردان الهی را به زیر نمی کشد و اجازه نمی‌دهند چیزی آنها را اسیر کرده و به بازی بگیرد. این لیاقت ها همان چیزهایی است که از اهالی مسجد، حوزه، قرآن و عترت و معتکفین بر می آید.

(یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱) ۱۴:۰۵
https://news.masjed.ir/u/vae
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید