یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۶:۴۴
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۸۱۷
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

بچه های مسجد منتظر راه اندازی پرتال مساجد باشند

دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد از طراحی اصول و سیاست‌های سال ۹۲ این ستاد و ورود به مباحث کیفی کانون ها خبر داد و گفت: به زودی با راه اندازی پرتال مساجد یکی از دغدغه های بچه های مسجد را رفع می کنیم.

(یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱) ۱۶:۴۴

حجت‌الاسلام حمیدرضا سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در حاشیه نشست خبری که به مناسبت سالگرد تأسیس کانون‌های مساجد تشکیل شده بود به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و گفت: امروز بالغ بر 15200 کانون در جوار مساجد شکل گرفته است که سال آینده در کنار این رشد کمی به اقدامات کیفی هم به طور جدی پرداخته می‌شود.

وی بر ضرورت توجه به اقدامات کیفی تأکید و اظهار کرد: اگر صرفا به راه‌اندازی کانون‌ها توجه کنیم و برای تعمیق آن چاره‌اندیشی نکنیم ممکن است کانون‌ها به مرور زمان نتوانند اهداف خود را دنبال کنند.

وی از طراحی اصول و سیاست‌هایی برای سال 92 خبر داد و ادامه داد: اصول و سیاست‌هایی که با همفکری و مشارکت استان‌ها طراحی شده است اردیبهشت سال آینده به مدیران اجرایی اطلاع‌رسانی می‌شود و پس از آن در قالب تفاهم‌نامه‌ای 31گانه به استان‌ها ارایه می‌شود تا مشخص شود اگر بناست در سال 92 دو هزار کانون جدید ساخته شود چه شاخصه‌های دقیق‌تری را باید برای راه‌اندازی در نظر گرفت و بدانیم کانون‌های موجود را چگونه مدیریت کنیم تا به اهداف از پیش تعیین شده برسند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره دغدغه کانون‌های مساجد و بچه‌های مسجد گفت: نوجوانان و جوانان کانونی باید با قرآن مأنوس، به اطلاعات روز مسلح و بصیرت داشته باشند.

وی افزود: محدودیت‌های بودجه یکی از دغدغه‌هاست اگرچه تحریم‌های دشمن بر مساجد اثر نداشته است چرا که مسجدی‌ها به میدان آمدند و سرمایه‌گذاری کردند و بسیاری از برنامه‌ها را خودشان مدیریت و پی‌گیری کردند.

وی بر ضرورت هماهنگی کانون‌های مساجد با دستگاه‌های ذیربط برای ارتقای آموزش‌های اعضای کانون‌ها تأکید کرد و ادامه داد: اخیرا از مرکز آموزش علمی کاربردی مجوز گرفتیم تا بتوانیم مدیریت فرهنگی مسجد را در قالب آموزش‌های هدفمند دنبال کنیم.

حجت‌الاسلام سلیمانی دیگر نگرانی بچه‌های مسجد را عدم ارتباط شبکه‌ای با سایر مساجد دانست و اظهار کرد: مقدمات راه‌اندازی پرتال مساجد انجام شده است و امیدواریم پرتال مساجد در کشورمان تجربه موفقی باشد و پس از آن بتوانیم این تجربه را به کشورهای دیگر منتقل کنیم.

وی درباره اقدامات مشترک کتابخانه‌های مساجد و نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: برخی از اقدامات کانون‌ها فعالیت‌های مشترک است مثلا اگر اعضای کتابخانه‌های مساجد به کتابی نیاز داشته باشند که در مسجد موجود نباشد به کتابخانه‌های عمومی مراجعه می‌کنند. آموزش‌های کتابداران مساجد هم در استان‌ها آغاز شده است چرا که 6400 کتابدار افتخاری مساجد نیاز به آموزش دارند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یکی از نکاتی که می‌تواند در همگرایی نهاد کتابخانه‌های مساجد و کتابخانه‌های مساجد مثمرثمر باشد را نرخ مطالعه دانست و گفت: نرخ مطالعه مساجد کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد در حالی که برخی کتابخانه در سه شیفت و حتی برخی از شب تا صبح هم فعال‌اند و در آنها مطالعه انجام می‌شود.

وی معتقد است تلاوت قرآن هم مطالعه است اما در نرخ مطالعه کشور لحاظ نمی‌شود پس لازم است نرخ مطالعه در کشور بین کانون‌ها و نهاد کتابخانه‌ها تبادل شود تا در مجموع آماری که درباره میزان سرانه مطالعه داده می‌شود با ملاحظه همه پارامتر‌ها باشد، نباید چنین باشد که به همه مطالعه‌های خارج از مسجد مطالعه بگوییم اما مطالعه در مسجد را مطالعه محسوب نکنیم.

حجت‌الاسلام سلیمانی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی کتابخانه‌های مساجد به ستاد عالی واگذار شده است. سال گذشته وزیر ارشاد هم طی نامه‌ای رسمی ساماندهی کتابخانه های مساجد، صدور مجوزها، تأمین نیازهای سخت‌افرازی و نرم‌افزاری آن را را به ستاد عالی سپرد. امسال هم برای ساماندهی کتابخانه‌ها ورود جدی داشتیم که سال آینده این امر شتاب بیشتری می‌گیرد


(یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱) ۱۶:۴۴
https://news.masjed.ir/u/q9q
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید