چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۱ / ۱۵:۲۸
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۷۷۳
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

اتمام مرمت مسجد ۴۰۰ ساله در بشرویه

(چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱) ۱۵:۲۸
هاشم اتفاقی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بشرویه اظهار کرد: بشرویه از قدیمی‌ترین شهرهای کشور و دارای آثار تاریخی با ویژگی‌های منحصر به فرد است.
وی ادامه داد: این شهر دهمین شهر تاریخی ایران و دومین شهر تاریخی استان است که آثار معماری و ویژگی‌های شهری آن از دوره صفویه باقی مانده و از نظر بافت قدیمی و خشت و گلی، جزو ۱۰ شهر تاریخی در کشور شناخته می‌شود.
این مسئول با بیان اینکه بشرویه به دلیل حفظ بافت سنتی و بادگیرهای زیبا به شهر بادگیرها معروف است، تصریح کرد: خانه‌های مسکونی خشت و گلی با ایوان‌های هلالی، جناغی و فضاسازی‌های مختلف، مراکز مذهبی و عمومی مانند مساجد، تکیه‌ها، آب انبارها، نماهای کاه‌گلی، سقف‌های گنبدی و بادگیرها از خصوصیات بافت تاریخی بشرویه است.
اتفاقی افزود: بافت تاریخی و فرهنگی بشرویه به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و عرصه این بافت ۲۲ هکتار است.
وی از جمله آثار تاریخی بشرویه به مسجد میان‌ده اشاره کرد و گفت: این مسجد با قدمت ۴۰۰ ساله مربوط به دوره صفویه بوده که سبک معماری آن تک ایوانی است.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بشرویه اضافه کرد: از ابتدای سال از محل اعتبارات مساجد جامع تاریخی، برای مرمت مسجد جامع رقه، مسجد جامع ارسک، نیگنان و مسجد میان‌ده بشرویه ۲۴۰ میلیون تومان اختصاص یافته است.
اتفاقی افزود: برای مرمت مسجد میان‌ده بشرویه ۵۰ میلیون تومان هزینه شده و عملیات مرمت آن به اتمام رسیده است.
وی به اجرای تاسیسات برق، روشنایی و نورپردازی، مرمت شبستان، اجرای اندود و کف‌فرش آجری، مرمت تزئینات در ایوان اصلی و کتیبه‌ها برای بازسازی مسجد میان‌ده بشرویه اشاره کرد.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بشرویه یادآور شد: تاکنون ۸۰ اثر تاریخی در سطح شهرستان شناسایی و ۵۳ اثر نیز در فهرست آثار ملی ثبت شده است
فارس
(چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱) ۱۵:۲۸
https://news.masjed.ir/u/w69
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید