سه شنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۲ / ۱۶:۱۹
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۶۳۰۱
گزارشگر : مهدی صفایی

کانون های مساجد در افزایش بصیرت دانشجویی مؤثر هستند (ایکنا 1392/8/21)

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد زنجان گفت: با توجه به این که کانون ها محل رجوع اقشار نوجوان جامعه بوده و غالباً مدیران مسئول آن ها افراد فرهیخته و مذهبی هستند، می توانند اثرگذاری بالایی در جامعه داشته و همچنین در افزایش بصیرت دانشجویی مؤثر باشند.

(سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲) ۱۶:۱۹

مرتضی مقدمی، مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، عنوان کرد: با توجه به این‌که زنجان، به‌عنوان پایتخت  شور و شعور حسینی در جهان مطرح است، درخصوص مراسم‎ محرم و صفر باید برنامه‎های خوب و در خور این عنوان اندیشیده شود؛ از این‌رو دستگاه‎های مرتبط در تلاش هستند تا برنامه‎های این ایام به بهترین شکل انجام شده و فضای شور و شعور حسینی را طبق بیانات مقام معظم رهبری در شهر ایجاد کنند.

وی گفت: در حال حاضر 225 کانون فرهنگی ـ هنری در سطح استان فعال هستند و شاخصه اصلی آن‎ها فعالیت در جوار مساجد است که با اجرای برنامه‎های اثرگذار در حوزه مساجد می‎توانند اثربخشی مراسم‏ مذهبی را بالا ببرند.

مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد زنجان ابراز کرد: کانون‌های الهادی(ع)، امام علی(ع) کمیل، امام حسین(ع) ابهر، سادات صائین قلعه، کرامت قیدار و القمه انگوران پیش از آغاز محرم مراسم اعلان عزا داشتند و سعی داشتند حال و هوای شهر را به سمت محرم و صفر سوق دهند.

مقدمی اظهار کرد: علاوه بر برگزاری مراسم مختلف با حضور روحانیانی از قم و مشهد در این ایام، برگزاری سومین مراسم بزرگداشت پیرغلامان اباعبدالله‌الحسین(ع) در انگوران توسط کانون فرهنگی ـ هنری القمه و نیز تجلیل از پیرغلامان حسینی شهرستان قیدار توسط کانون آیت‎الله دانش از برنامه‎های تدوین شده کانون‎ها در ایام محرم است.

این مقام مسئول با بیان این‌که سال گذشته اولین سوگواره فرهنگی ـ مذهبی «خامس آل عبا» با پنج محور برگزار شد، خاطرنشان کرد: امسال نیز دومین روده این سوگواره سراسری توسط کانون آیت‎الله قائمی زنجان در پنج محور و با همکاری دبیرخانه کانون‎های فرهنگی ـ هنری مساجد استان‌ها در کل کشور برگزار می‌شود.

وی درخصوص محورهای این سوگواره، عنوان کرد: خوشنویسی زیارت وارث، داستان‎نویسی عاشورا، وبلاگ‏نویسی با محوریت مسجد بلاگ، مسابقه کتابخوانی و عکاسی محرم محورهای دومین دوره سوگواره «خامس آل عبا» است.

مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد زنجان یادآور شد: با توجه به این‌که کانون‎ها محل رجوع اقشار نوجوان جامعه بوده و غالباً مدیران مسئول آن‎ها افراد فرهیخته، مذهبی و تحصیل کرده هستند؛ لذا می‎توانند اثرگذاری بالایی در جامعه داشته و همچنین در افزایش بصیرت دانشجویی مؤثر باشند.

مقدمی تصریح کرد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، عاشورا تنها یک حادثه و یک قیام نبود، بلکه حماسه عاشورا یک حرکت بود که در آن سیاست، بصیرت و مذهبی تجلی داشت؛ لذا کانون‎ها که محلی برای فعالیت‎های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هستند، می‎توانند این حادثه را بیش از پیش متجلی ساخته و ابعاد این قیام را به اقشار مختلف جامعه بیان کنند.

وی عنوان کرد: برگزاری برنامه‎هایی همچون سوگواری فرهنگی خامس آل عبا، مسابقات و دوره‎های کتابخوانی، بزرگداشت شهدای محلات که به بررسی زندگینامه و خاطرات شهیدان می‎پردازد، با رویکرد مفاهیم شفاهی و عمق بخشیدن به واقعه عاشورا انجام می‎شود.

وی در پایان تأکید کرد: این برنامه‎ها سعی در محتوا بخشیدن به فعالیت‎های عاشورایی دارند تا این فعالیت محدود در جنبه غم‌انگیز عاشورا نباشد، بلکه عاشورا‌شناسی و بصیرت عاشورایی در رأس برنامه‎ها قرار می‌گیرد.

ایکنا
(سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲) ۱۶:۱۹
https://news.masjed.ir/u/r1m
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید