چهارشنبه / ۱۷ آبان ۱۳۹۱ / ۱۴:۲۷
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۶۰۷
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

بازسازی مسجد ۵۰۰ ساله در کاشان

(چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱) ۱۴:۲۷
حسین یزدان‌مهر در جمع خبرنگاران از بازسازی مسجد ۵۰۰ ساله طمقاچی‌ها در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: مرمت این مسجد که از تیرماه سال جاری آغاز شده تا پایان دی‌ماه ادامه دارد و هزینه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی برای بازسازی و مرمت آن در نظر گرفته شده است.
وی همچنین در مورد سابقه تاریخی مسجد طماقچی‌ها(ملا عبدالباقی) نیز بیان داشت: می‌توان قدمت این مسجد بهره‌مند از شبستان‌های تحتانی و فوقانی را به دوران قبل از عهد صفویه تخمین زد.
مسئول دفتر فنی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان نیز در ادامه اجرای نماسازی داخلی، کف ‌فرش و شبکه‌چینی را از جمله اقدامات عملیاتی صورت گرفته در این مسجد ذکر کرد.
سمیه فرهادی، اجرای نماسازی داخلی در مرمت این بنا را شامل سفیدکاری جرزها، دیواره‌ها و ستون‌ها از اره گچی به صورت سنتی طبق طرح موجود بر روی ستون‌های ردیف اول ذکر و خاطرنشان کرد: در اجرای کف‌ فرش آجری از آجر سنتی استفاده شده و اجرای شبکه‌چینی نیز به دو صورت صلیبی و گره جعفری به ترتیب در نورگیرها و پنجره‌های ورودی صورت گرفته است.
وی از نماچینی به عنوان اقدام دیگر انجام شده در این مسجد ۵۰۰ ساله نام برد و گفت: این عملیات در بخش‌های مختلف نظیر زیر لنگه‌ها با آجر سنتی به صورت ساده، حیاط و بدنه بیرونی مسجد و سردر انجام شده است.
به گفته وی، ساماندهی تأسیسات مکانیکی و الکتریکی، کاشی‌کاری سردر و اجرای کف فرش حیاط و ایوان با آجر سنتی از دیگر عملیات بازسازی مسجد طمقاچی‌ها به شمار می‌رود.
مسئول دفتر فنی اداره میراث فرهنگی کاشان با اذعان به تغییرات عمده در بخش صحن و آب‌ریزگاه مسجد و نحوه ارتباط این صحن با مسجد در طی سالیان تصریح کرد: دخل و تصرفاتی به حریم مسجد توسط همسایه‌ها رخ داده که حوادث زلزله‌های مخرب شهر در روند تخریب و دخل و تصرفات نیز نقش داشته است.
فرهادی تأکید کرد: در طی سال‌های ۷۳ تا ۷۵ به واسطه اجرای طرح ایجاد و احداث خیابانی در جنب مسجد، هشتی ورودی و پلکان‌های دسترسی به طبقات تقریبا به طور کامل ویران شد.
وی با اشاره به اینکه شبستان تحتانی این مسجد در تابستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته ابراز داشت: این بنا از نظر شیوه معماری به دوران‌ قبل از صفویه مشابهت داشته و یکی از بناهای ارزنده‌ای محسوب می‌شود که ارزش‌های معماری فراوانی دارد.
به گفته وی، شبستان تحتانی مسجد که قسمت تاریخی و سالم مانده اولیه است دارای ستون‌هایی به شکل هشت ضلعی شبیه به ستون‌های موجود در مسجد آقابزرگ است.
مسجد طمقاچی‌ها (ملا عبدالباقی) در هشتم مردادماه سال ۸۱ و با شماره ۵۹۰۰ ثبت شده است
فارس
(چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱) ۱۴:۲۷
https://news.masjed.ir/u/vzx
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید