جمعه / ۱۹ آبان ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۷
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۶۰۴
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

ائمه جماعات باید مقدمه حضور مردم در مساجد را فراهم کنند

(جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۱) ۱۴:۰۷
آیت الله رضا استادی در هفتمین همایش ائمه جماعات مساجد قم که صبح روز پنج شنبه در محل جامعه مدرسین این استان برگزار شد، اظهار داشت: باید در نظر داشت هر عمل یا تصمیمی که گرفته می شود به گونه ای باشد که نتیجه بخش باشد.وی ادامه داد: در روایت های ما آمده است که تصمیمی گرفته شود که خوب است، در حدیث قدسی نیز خداوند تاکید دارند اگر عملی کوچک هم باشد اما ماهیت خوبی داشته باشد و برای خشنودی و رضای خدا انجام شود، اجری بزرگ خواهد داشت.
استادی تاکید کرد: مقام معظم رهبری گفته اند که من به این سنت پیش نمازی بسیار معتقدم، ایشان تاکید دارند که پیش نماز یعنی فردی که مسجد را در واقع محل کار خود بداند و قبل از ورود مردم وارد آنجا شود.
ائمه جماعات برای حل مشکلات مردم تلاش کنند/ باید اطلاعات خود را بر مردم عرضه داشت
وی افزود: مقام معظم رهبری همچنین در بیاناتشان تاکید کردند که پیش نماز و امام جماعت مسجد باید با همه مردم مهربان باشد و تا حدی که در توانش است در جهت حل مشکلات آن ها تلاش کند.دبیر شورای عالی حوزه های علمیه ضمن بیان اینکه امام جماعت باید در معرض مراجعات مردم باشد و پس از نماز برای حضار مسائلی را بیان و تفسیر کند، گفت: ائمه جماعت باید مقدمه مردم برای حضور در مساجد را فراهم کنند.
وی اضافه کرد: بعضی افراد کارهایی اینچنین را انجام نمی دهند، اما کسی که این پست را قبول کرده است باید در راه رضای خدا این اعمال را انجام دهد.
استادی با اشاره به اینکه برای انجام فعالیت های خوب باید مقدمات لازم نیز فراهم شود، تصریح کرد: امام جماعت لزومی ندارد بر اساس میزان جمعیت برنامه و کیفیت سخنرانی خود را تنظیم کند، عالمانی وجود داشتند که برای یک نفر دوره کامل فقه را تدریس کردند.
وی ادامه داد: این جز وظایف ائمه جماعت مساجد است که در دعوت از مداحان و منبری ها در ماه های محرم و صفر دقت لازم را داشته باشد، باید کسانی را دعوت کرد که می تواند از عهده تبلیغ مردم بر بیاید.
امام جمعه قم افزود: همچنین لازم است اگر فرد دعوت شده برای سخنرانی یا مداحی، اطلاعات لازم در زمینه مسائل شرعی و فقهی دارد حتما از وی تقاضا شود که پیش از شروع مراسم سخنرانی در این زمینه داشته باشد
مطالبی که در منبرها بیان می شود باید مستند باشد
وی با بیان اینکه باید از ظرفیت مراسم های ماه های محرم و صفر کمال بهره را برد، گفت: ائمه جماعات در امور مالی مساجد طوری رفتار نکنند که مردم گمان کنند در پی نفع شخصی هستند.
استادی اظهار داشت: همچنین ائمه جماعات تا جایی که می توانند از مداحان بخواهند تا از اشعار و مطالبی که مستند است استفاده کنند کمتر در پی ایراد سخنانی باشند که از دیگران به صورت پراکنده شنیده اند.
وی در پایان گفت: مقام معظم رهبری نیز بسیار بر مستند بودن مطالب مراسم های مذهبی تاکید دارند، همچنین ائمه جماعات باید تلاش کنند قبل از ایراد سخنرانی یک مطالعه قبلی داشته باشند تا سخنانشان برای مردم مفید باشد
مهر
(جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۱) ۱۴:۰۷
https://news.masjed.ir/u/nx4
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید