یکشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۲ / ۰۷:۵۵
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۵۹۹۷
گزارشگر : مهدی صفایی

حواشی روز "مساجد باز" امسال از نگاه غیرمسلمانان آلمانی (باشگاه خبرنگاران 92.7.13)

سوم اکتبر روز مساجد باز در آلمان بود که مساجد،‌ گروه‌ها و انجمن‌های اسلامی آلمان، از تمام شهروندان مسلمان و غیرمسلمان این کشور خواستند در این مراسم شرکت کنند.

(یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲) ۰۷:۵۵

چندین سال است که سوم اکتبر مصادف با روز اتحاد دو آلمان (شرقی و غربی)، به نام روز "مساجد باز در آلمان" ("Tag der offenen Moschee ") نامگذاری شده است.

اولین بار در سال 1997 شورای عالی مسلمانان آلمان روز سوم اکتبر را با هدف گسترش تفاهم و ارتباط میان مسلمانان و غیرمسلمانان به عنوان روز مساجد باز معرفی کرد. در آلمان حدود 4 میلیون مسلمان زندگی می‌کنند.

این شورا، با تعیین چنین روزی همچنین در نظر داشت به ملت آلمان اعلام کند که مسلمانان نیز بخشی از وحدت ملی آلمان محسوب می‌شوند .

امسال نیز روز پنجشنبه 3 اکتبر 2013 (11 مهر) حدود 2800 مسجد، گروه و انجمن اسلامی، پذیرای مردم مسلمان و غیرمسلمان شدند. مهم‌ترین این مراسم در شهرهای برلین، اشتوتگارت،‌ کلن و هامبورگ برگزار شد. آمارهای وب سایت آلمانی "فوکوس" حاکیست حدود 100 هزار نفر که 80% آنان از شهروندان غیرمسلمان آلمانی هستند، در این مراسم شرکت داشتند.

بازدیدکنندگان معمولاً شیفته معماری اسلامی، کاشی‌های رنگی و فرش‌های دستباف ایرانی در مساجد می‌شوند.

برنامه‌های روز "مساجد باز" سال 2013 در آلمان:

*** (سیاسی- بین‌الملل) جلسات بحث و گفتگو درباره مسائل دنیای اسلام و سایر ادیان/ آشنایی غیرمسلمانان با اسلام

*** (فرهنگی) معرفی نحوه زندگی مسلمانان، فعالیت‌های مراکز اسلامی توسط راهنمایان، چگونگی جشن‌های سنتی، عزاداری‌ها و مناسبت‌های مذهبی،‌ تلاوت قرآن و...

ارائه غذاها و خوراکی‌های خاص مسلمانان ملّت‌ها، برگزاری نمایشگاه عکس‌های تاریخی از مساجد، عرضه صنایع و هنرهای دستی شرقی، نمایشگاه خوشنویسی، برنامه‌های متنوع سرگرمی برای کودکان و...

مثلاً امسال در گوشه‌ای از مسجد امام علی (ع) شهر هامبورگ، نمایشگاهی از 4 سپتامبر 2013 روز میلاد حضرت معصومه (س) برپاشد که عکس‌های آن، جشن تکلیف دختران مسلمان مقیم آلمان را نشان می‌داد.

32 دختر 9 تا 13 ساله با ملّیت‌های گوناگون، در این جشن شرکت کرده بودند.

*** حفاظت از طبیعت و محیط زیست: یک آموزه قرآنی

یکی دیگر از محورهای اصلی گفتگو در برنامه‌های امسال روز مساجد باز، مسئله حفاظت از محیط‌زیست بود. "آیمان مازیک" (Aiman Mazyek) رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان در این مراسم گفت:

«حفظ محیط زیست، نقش مهمی در اعتقادات مسلمانان مؤمن دارد. رابطه انسان و طبیعت از نگاه قرآن، یک رابطه دوطرفه است که این دو از یکدیگر نعمت می‌گیرند.»

گفتنی است این مراسم در اکثر شهرهای آلمان، روز پنجشنبه 3 اکتبر برگزار شد اما در برخی مراکز اصلی و مساجد بزرگتر، به مدت سه روز ادامه داشته و تا روز شنبه 5 اکتبر به طور انجامید.

باشگاه خبرنگاران
(یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲) ۰۷:۵۵
https://news.masjed.ir/u/sB2
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید