دوشنبه / ۱۴ اَمرداد ۱۳۹۲ / ۱۵:۳۸
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۵۲۲۰
گزارشگر : روح اله اسماعیلی

گویا پروژه 25 ساله ساخت مصلی را پایانی نیست(جوان انلاین92/05/14)

(دوشنبه ۱۴ اَمرداد ۱۳۹۲) ۱۵:۳۸
25 سال می‌گذرد؛ با این حال هنوز شهروندان دغدغه مند و متعهد و متدین 25 سال است که در انتظار پایان ساخت مصلای تهران هستند اما گویا این بنای مهم را پایانی نیست!
هر چند تا به حال نماز جمعه و عید سعید فطر و قربان در آنجا اقامه شده است اما بلافاصله به علت نیمه کاره بودن آن، نماز بعدی به دانشگاه تهران منتقل شده است. امسال هم در شرایطی که باز نماز گزاران روزه‌دار چشم انتظار خبر اقامه عید فطر در مصلای تهران بودند، روز گذشته منصور باقرصاد، قائم مقام خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرد که نماز عید فطر امسال هم در دانشگاه تهران اقامه می‌شود. این در حالی است که هر ساله نماز عید فطر توسط مقام معظم رهبری اقامه می‌شود و بسیاری از نمازگزاران به عشق اقامه نماز پشت سر رهبر بزرگوار خود به تهران می‌آیند. اما چون محیط دانشگاه تهران به هیچ وجه پاسخگوی نمازگزاران نیست، به ناچار خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به دانشگاه تهران مملو از جمعیت می‌شود و این وضعیت خود مولد مشکلات عدیده‌ای چون نبود جای پارک خودرو ها، بستن خیابان‌ها و کوچه ها، پاکیزه نبودن و احتیاط داشتن زمین کوچه و خیابان می‌شود.

    طراحی و مقدمات ساخت مصلی
در پی احساس نیاز به وجود مکانی مجموعه‌ای از بناها و فضاهای لازم برای حضور جمعیت‌های میلیونی و برگزاری مراسم عبادی، سیاسی، اجتماعی و انجام فعالیت‌های متنوع فرهنگی از سال ۶۱ اقدامات برای مکان‌یابی این پروژه آغاز شد و در واقع از همان سال یعنی سال 61 طرح مصلی با اختصاص یک میلیون تومان از طرف امام خمینی(ره) با تأکید ایشان بر رعایت سادگی در ساخت آن، بطور رسمی کلید خورد و از میان مکان‌های پیشنهادی، زمین‌های عباس‌آباد انتخاب شد. موقعیت مصلی در گستره شهر تهران از دیدگاه‌های متفاوتی نظیر دسترسی راحت، نزدیک بودن به جمعیت میلیونی مورد بررسی قرار گرفته بود و عاقبت در روز 23 آبان ماه سال 67 نامه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب و آیت الله هاشمی رفسنجانی خطایب به امام راحل (ره ) تقدیم شد که امام (ره ) هم در جواب این نامه، موافقت کامل خود را اعلام کردند. به این ترتیب طراحی مصلی با معیارهای مورد نظر مسئولان امر در نهایت از میان طرح‌های ایرانی، طرح «پرویز مویدعهد» استاد معماری دانشگاه تهران و منتخب چهره‌های ماندگار سال۱۳۸۰ تصویب شد، طرحی که قرار بود فراملی و نمادی از جمهوری اسلامی باشد و تا قرن‌ها پایدار بماند.
 
   آغاز فاز اجرا
کلنگ ساخت مصلای تهران سال 1372 زمین زده شد و حالا بعد ازگذشت 25سال، این پروژه عمرانی فقط 50درصد پیشرفت فیزیکی داشته است! محمد جعفر علیزاده، رئیس سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی، معاون وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس سازمانی که مسئولیت ساخت کلیه ساختمان‌های عمومی و دولتی از جمله مصلای تهران را برعهده دارد، سال گذشته در پاسخ به این پرسش خبر نگاران که « آیا توان فنی‌مهندسی پیمانکاران و شرکت‌های ساختمانی داخلی، برای تکمیل محل نیمه‌کاره‌ای که برای اقامه نماز‌های جمعه و نماز عیدفطر تدارک دیده شده، کافی نیست؟» جواب روشن و قابل‌قبولی ارائه نداد، اما تأکید کرد: ساخت مصلای تهران از سال72 شروع شد و در سال85 مسئولیت آن با حدود 20درصد پیشرفت فیزیکی به وزارت مسکن سپرده شد که امروز حدود 50درصد از کارهای عمرانی و ساخت قسمت‌هایی از جمله صحن اصلی و بخش‌هایی از شبستان به پایان رسیده و طی این شش سال (85الی91) نزدیک به 200 میلیارد تومان در مصلی هزینه شده و برای تکمیل مصلای تهران 200 میلیارد تومان دیگر باید هزینه شود و منابع مالی آن نیز باید تأمین شود.
با این اوصاف 80 درصد پایانی عملیات ساخت مصلی با صرف هزینه‌ای 400 میلیارد تومانی به پایان می‌رسد و این مبلغ به جز هزینه‌های 20درصد آغاز کار و هزینه خرید زمین و هزینه‌های جانبی دیگر است که با احتساب مجموع آنها، بی‌گمان هزینه دوبرابر خواهد شد.
جوان انلاین
(دوشنبه ۱۴ اَمرداد ۱۳۹۲) ۱۵:۳۸
https://news.masjed.ir/u/r5i
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید