سه شنبه / ۷ آذر ۱۳۹۱ / ۱۳:۳۸
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۴۶۱
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

ساخت ۷۲ مسجد در تهران از حرف تا عمل

(سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱) ۱۳:۳۸
اولین بار در نشست دوره ای شورای راهبردی دینی شهرداری تهران که با حضور حجت الاسلام دکتر سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام امرودی، مقام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، حجت الاسلام ناصحی، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرداری تهران و حجت الاسلام نیک نژاد، مدیر کل تبلیغات اسلامی تهران و عبادالله رمضانی مدیر کل امور فرهنگی شهرداری برگزار شده بود که حجت الاسلام ناصحی اعلام کرد که همزمان با آغاز ماه محرم ۷۲ قطعه زمین در سطح شهر تهران در اختیار هیئت امناهای مساجد قرار می گیرد و از روز دوم محرم نماز جماعت در این مساجد برپا می شود. این مساجد که به گفته ناصحی با کاربری های مختلف و بهره گیری از معماری اسلامی ایرانی، واگذار و اهدا می شود طبق همان قولی که داده شده بود در روز دوم محرم کلنگ زنی شد.
اما روزی که شهردار تهران برای کلنگ زنی ساخت مسجد از میان ۷۲ نقطه بی‌مسجد در تهران به میدان آزادی تهران که طی مراسم ویژه ای برگزار شد، رفت به این سوال پاسخ نداد که ساخت مسجد خوب است اما با کدام پول و زمین؟
شهردار تهران در مراسم کلنگ زنی یکی از این مساجد گفت که تا پایان سال تمام مناطقی که مسجد ندارند با کمک شهرداری صاحب مسجد می‌شوند. به گفته وی احداث مساجد با فاصله تقریبی هر ۵۰۰ متر یک مسجد مورد تاکید است و در نقاطی که به طور مثال در فاصله ۲ تا ۳ کیلومتری هم مسجد وجود ندارد، ساخت مسجد در اولویت است. شهردار تهران در این مراسم حتی اعلام کرد که هر چه اموال در شهرداری تهران است متعلق به مردم است نه دولت و اشخاص خاص و زمین‌های واگذار شده برای احداث این تعداد مساجد نیز از امکاناتی است که مردم در اختیار ما گذاشته‌اند.
اما ساخت این مساجد با کدام پول و زمین! از انتقادات اعضای شورای شهر تهران هم بود به گونه ای که در جلسه گذشته این شورا درباره عملکرد شهردار در این زمینه انتقاداتی مطرح شد و حبیب کاشانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اشاره به این تصمیم شهردار گفت: این اقدام حرکت مبارکی است اما بودجه ساخت این مساجد از کجا تامین می‌شود؟ آیا ۴۰۰میلیارد تومان بودجه لازم برای این امر در سال جاری تامین می شود یا در بودجه ۹۲ پیش‌بینی می‌شود؟ اولویت پراکندگی مساجد چگونه تعیین شده است؟ کاشانی با طرح سوال دیگری در مورد زمینه های اختصاص یافته به این مساجد گفته بود: زمین‌های پیش‌بینی شده برای ۷۲ مسجد متعلق به کیست؟ آیا سند دارد؟ به هر حال مردم می‌خواهند در این فضا نماز بخوانند و مراسم مذهبی برپا کنند.
سوالات در مورد اختصاص ۷۲ قطعه زمین برای ساخت مسجد از سوی شهرداری تهران تنها به اینجا ختم نشد، حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران نیز با انتقاد از بی‌خبر بودن اعضای شورای شهر درباره این اقدام شهردار گفت: چندین سال است که هیچ مشاوره‌ای در این باره با ما نشده است و شهرداری راسا اقداماتی را انجام داده است. به همین خاطر از عدم هماهنگی‌ها گله داریم، البته همانطور که گلایه می‌کنیم، تشکر هم می‌کنیم که شهرداری نسبت به ساخت مسجد اهتمام دارد. وی لزوم ارائه گزارش های شفاف و دقیق را برای مکان‌یابی مساجد ضروری دانست و خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در یک نقطه قرار است مسجد بسازند، در حالی که ۲۰۰ متر آنسوتر مسجد دیگری وجود دارد. بسیاری از این قومیت‌ها خواستار ساخت مسجد هستند و با وجود این روحیه در میان شهروندان می‌توانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم.
در ادامه این اظهارات، چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به مطرح شدن بحث کمبود مسجد در پایتخت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: در این شورا از ما سوال شد که در طرح جامع چه تمهیدی برای مشکل کمبود مساجد اندیشیده شده است که ما توضیح دادیم، این طرح راهبردی است و هر کجا که ساخت مسجد لازم باشد، شهرداری باید با خرید زمین یا تامین فضای لازم به روش دیگری نسبت به ساخت مسجد اقدام کند.
اما به دنبال این اعتراضات بود که معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران درباره بودجه و زمین مورد نظر برای این ۷۲ مسجد اقدام به پاسخگویی کرد. سید مناف هاشمی، با اعلام اینکه ۷۲ نقطه شناسایی شده برای ساخت مسجد عمدتا در مناطق جدید تهران است، گفت: هنوز کاری انجام نداده‌ایم و پولی برای ساخت این مساجد در اختیار نداریم. اگر قرار باشد پولی بابت این پروژه تامین شود، آن را در بودجه سال ۹۲ پیش‌بینی می‌کنیم. به گفته وی اگر امسال قرار باشد مراسم سوگواری در این زمین‌ها برپا شود، در چادرهایی که شهرداری برپا می کند، برگزار می‌شود.
حال این سوال مطرح است که ۷۲ مسجدی که از چند وقت پیش قول ساخت آن توسط شهرداری تهران داده شده بود در چه مناطقی ساخته می شود؟ آیا ساخت این مساجد واقعا در مناطقی که با کمبود مسجد مواجه هستند دنبال می شود؟ اگر ساخت این ۷۲ مسجد  به قول شهردار تهران در دستور کار است پس چگونه است که بودجه ای برای آن مصوب نشده است و اگر شهرداری تهران موظف به ساخت مسجد نیست و تنها وظیفه اختصاص زمین برای ساخت مسجد به مردم را دارد این زمین ها چگونه اختصاص می یابد و سندهای آن چگونه به مردم اهدا می شود؟
شبستان
(سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱) ۱۳:۳۸
https://news.masjed.ir/u/1cIi
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید