شنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۱ / ۱۳:۲۴
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۴۵۳
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

مرمت مسجد دوره سلجوقیان در کاشان

(شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱) ۱۳:۲۴
حسین یزدان‌مهر، صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هزینه اختصاص داده شده برای مرمت مسجد میرعماد کاشان که متعلق به دوره سلجوقیان است بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال می‌باشد.
وی، خاک‌برداری و سبک‌سازی بام، دوغاب‌ریزی کف‌مال و اجرای پالانه، قیدبندی جهت تسطیح بام، اجرای شیب‌بندی با پوکه معدنی، اجرای پلاستر و ایزوگام، آجرفرش روی بام و بندکشی آن را از جمله عملیات اجرایی این پروژه برشمرد.
به گفته وی، بارگذاری غیر اصولی و حجم زیاد خاک موجود بر روی پشت بام با توجه به تاب کششی کم مصالح سنتی، ترک‌های تحمیل شده بر سقف‌ها و رطوبت نزولی که باعث فرسایش لایه‌های بام شده از عوامل آسیب‌های‌‌ وارد شده به این مسجد است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با اشاره به اینکه این مسجد تاریخی به شماره ۱۱۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یادآور شد: در زمان حمله مغولان به شهر کاشان، این مسجد را ویران می‌کنند اما مدتی بعد خواجه عمادالدین این بنا را نوسازی می‌کند.
وی متذکر شد: در کنار این مسجد فضاهایی مثل حمام، خانقاه، کاروانسرا، میدان و یک برج ساعت مکانیکی وجود داشته است و محراب نفیس کاشی‌کاری این مسجد هم‌اکنون در موزه دولتی برلین است.
یزدان‌مهر در ادامه به مرمت مسجد دوره قاجاریه در بازار کاشان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: کار مرمت و بازسازی مسجد جامع بالا بازار کاشان تا پایان دی‌ماه تکمیل شده و هزینه اختصاص داده شده به آن نیز بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال است.
وی، اجرای دوغاب‌ریزی کف‌مال با ملات گچ جهت استحکام‌بخشی سقف، برداشتن لایه‌های مختلف خاک و سبک‌سازی سقف و درآوردن بندهای فرسوده روی طاق و چشمه‌ها را از جمله عملیات مرمتی این مسجد برشمرد.
سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان، اجرای قیدبندی و یکنواختی سطح بام به همراه اجرای آجرفرش بام با آجر سنتی و ملات نیم‌کاه، بندکشی آجرفرش‌ها و اجرای غوره‌گل جهت شیب‌بندی سطح بام و هدایت آب‌های سطحی را از دیگر اقدامات عملیاتی مسجد جامع بالا بازار کاشان عنوان کرد.
فارس
(شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱) ۱۳:۲۴
https://news.masjed.ir/u/1aC3
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید