سه شنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۷
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۴۴۰
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

مرمت مسجد بغدادی های شیراز پایان می یابد

(سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱) ۱۱:۱۷
مدیر پایگاه بافت های تاریخی شیراز از اتمام دوره فعلی مرمت مسجد بغدادی های شیراز تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: عملیات مرمت فاز دوم مسجد بغدادی ها پس از دریافت اعتبارات بعدی آغاز می شود.
سیامک بصیری، مدیر پایگاه بافت های تاریخی شیراز با اعلام این خبر که مرمت مسجد بغدادی های شیراز پس از توقف چند روزه به دلیل بارندگی دوباره آغاز شده و تا پایان هفته به اتمام می رسد به خبرنگار شبستان گفت: در حال حاضر مرمت و تعمیر عایق کاری کف بنا با نظارت کارشناسان مربوط در حال انجام است و تاپایان هفته جاری به اتمام می رسد.
وی با تاکید بر این که هیچ گاه مرمت و کارهای تعمیراتی مسجد بغدادی های تبریز به طور کامل متوقف نشده و به تعویق نیفتاده است گفت: پشت بام مسجد بغدادی ها در حال حاضر به طور کامل، سبک سازی و عایق کاری آن عوض شده است. همچنین آجر کاری و ضلع شمالی و غربی این بنا مورد مرمت قرار گرفته و عایق کاری ضلع شرقی و جنوبی این بنا انجام شده است.
مدیر پایگاه بافت های تاریخی شیراز ادامه داد: سبک‌سازی پشت بام، بازسازی پوشش سقف، آجرکاری و سنگ‌چین ازاره در قسمت بیرونی بنا از مهم‌ترین اقداماتی بوده که برای حفظ این اثر ماندگار و کهن صورت گرفته است.
بصیری با این توضیح که هیچ بنای تاریخی به صورت کامل در یک دوره مشخص نمی تواند مرمت شود و همواره در تمام دوران باید تحت حفاظت و تعمیر باشد تصریح کرد: در مرمت های بعدی این اثر، پس از دریافت اعتبارات لازم تعمیرات جزئی مسجد نیز مورد توجه قرار می گیرد.
گفتنی است مسجد بغدادی ها در محله قدیمی سردزک واقع شده که با توجه به نوع معماری و تزئینات به کار رفته و کتیبه‌های محراب می توان آن را به دوران قاجار نسبت داد.
ایوان بنا در ضلع شمالی واقع شده که فاقد تزئینات کاشی‌کاری بوده و ورودی‌های مسجد در دو ضلع شرقی و غربی قرار دارد و سردر اصلی مسجد در ضلع شرقی است که بعد از عبور از یک درب چوبی قدیمی از طریق یک دالان به حیاط مسجد راه پیدا می‌کند‌.
قبل از ورودی غربی ساختمان کوچک امامزاده‌ای به ‌نام بی‌بی ستین وجود دارد و شبستان اصلی مسجد که دارای عرقچین‌های سقف، آجری و بدون تزئینات است در ضلع جنوبی قرار دارد.
مسجد بغدادی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در مراقبت و حفاظت سازمان میراث فرهنگی بوده است و هرگونه دخل و تصرف در بنا طبق قانون تخلف محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی است.
شبستان
(سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱) ۱۱:۱۷
https://news.masjed.ir/u/oae
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید