چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۰
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۴۱۰
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

اتمام فاز نخست مرمت مساجد تاریخی زنجان

(چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱) ۱۰:۱۰
امیرارجمند، معاون فنی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه زنجان، با اشاره به این‌که اجرای پروژه مرمت و بازسازی مساجد تاریخی زنجان از محل اعتبارات اماکن مذهبی از سال گذشته آغاز شده است، ابراز کرد: امسال مرمت ۱۰ مسجد تاریخی در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفته بود که هم‌اکنون فاز نخست مرمت و ساماندهی این مساجد تاریخی به پایان رسیده است.
وی با بیان این‌که هفت مورد از مساجد مذکور در بافت تاریخی شهر زنجان واقع شده است، تصریح کرد: مساجد تاریخی چهل‌ستون، ولی عصر، مسجد خانم، مسجد سید فتح‌الله، آقا کاظم، مسجد میرزایی نجفی و میرزائی قائمی از جمله این اماکن هستند.
معاون فنی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان مسجد جامع قیدار نبی، مسجد جامع «سجاس» و مسجد تاریخی روستای «قروه» را از دیگر مساجد ساماندهی شده در سال‌جاری عنوان کرد.
این مقام مسئول تصریح کرد: در مسجد سید فتح‌اله نیز سرویس‌های بهداشتی، شبستان اصلی، حیاط ضلع شرقی، ساختمان سرایداری و خانه عالم در حیاط ضلع شرقی، دیوار ضلع غربی سنگفرش حیاط مسجد و سفیدکاری تمام حجرات مرمت شد. اجرای فاز دوم مرمت بستگی به تخصیص اعتبارات دارد که در حال حاضر طرح‌های مورد نظر معرفی شده ولی مبلغ اعتباری ابلاغ نشده است.
معاون فنی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان در پایان با تأکید بر این‌که اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال به منظور مرمت ۱۰ مسجد تاریخی استان زنجان هزینه شده است، ابراز کرد: مرمت‌های اضطراری، رفع خطر، محوطه‌سازی، بام‌سازی، ساماندهی و مرمت سنگ فرش حیاط مساجد مذکور و اصلاح نماها از جمله اقدامات صورت گرفته توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان به شمار می‌رود.
ایکنا
(چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱) ۱۰:۱۰
https://news.masjed.ir/u/1cI8
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید