چهارشنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۸
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۸۸
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

مساجد کاخ هائی برای افتخار نیستند/ عظمت مسجد در معرفت افزایی است

(چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱) ۰۹:۳۸
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عظمت مسجد را در معنویت و معرفت افزایی دانست و گفت: هر کاری که به رونق مسجد بیفزاید، مرکزیت آن را تثبیت کند و به نظافت و طهارت آن کمک کند، مورد تاکید اسلام است.
حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به حد و مرزهای به کار رفته در معماری مساجد به خبرنگار شبستان گفت: در این بحث دو موضوع مطرح است یکی دایره مباحات و مستحبات و دیگری حدود شرعی. آنچه مهم است این است که ظاهر مسجد نباید از حد و مرز دینی خود خارج شود. گاهی مواقع دیده می شود در مسجد از معماری و سبکی استفاده می شود که تناسبی با معنویت مسجد ندارد.
وی ادامه داد: قداست مسجد در رابطه متقابل ‏«عبودیت عبد و ربوبیت رب‏» نهفته است و عظمتش هم در معنویت و معرفت افزایی آن است، نه در ساختمان و بنای رفیع. تلقی و قضاوت عده ای سطحی نگر، از مسجد، این است که مسجد «ماذنه‏ای است ‏برای اذان گفتن و شبستانی برای نماز و حوضی برای وضو و محرابی برای پیشنماز و منبری که واعظ بر آن بنشیند.
این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه شکوه باطنی مسجد بر شکوه ظاهری آن ارجحیت دارد، خاطرنشان کرد: هر کاری که به رونق و جلای مسجد بیفزاید و مرکزیت آن را تثبیت کند و به نظافت، طهارت و تمیزی آن کمک کند و محتوای آموزشی و تربیتی آن را غنی‏تر کند مورد تاکید اسلام است و از طرفی هر چه که به آلودگی، بی اعتنائی و بی حرمتی و عامل غفلت و سرگرمی و دنیا زدگی شود، مورد نهی و نکوهش‏ است.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه اولین مسجدی که در اسلام توسط پیامبر(ص) ساخته شد، مسجد قبا بود، بیان کرد: زیر بنای اساسی این مسجد، «تقوا»بود، (لمسجد اسس علی التقوی من اول یوم). بنابراین اساس مساجد امروزی نیز باید همین باشد.
حجت الاسلام حسینی تاکید کرد: مساجد کاخ هائی برای افتخار نیستند بلکه برای خضوع و خشوع و عبادت و بیان آداب اسلامی و مناجات و نیایش‏ هستند. عظمت مساجد، به زنده نگهداشتن آنها، با یاد خدا و امر به معروف و نهی از منکر و ارشاد مردم براه مستقیم و و ولایی بودن آن است، نه به دیوارهای بلند، ستون‏های برافراشته و گلدسته‏های سر به فلک کشیده. متاسفانه برخی از مساجد امروزی اگر چه شکوه ظاهری و هنری و معماریشان افزایش یافته ولی آن هیبت و زیبائی، معنویت در انسان ایجاد نمی کند. مسجد پیامبر(ص) در صدر اسلام با وضعیت ساده‏ای که داشت، هیبت و عظمت وصف ناپذیری را دارا بود، بدون اینکه سادگی، از قدر و جلال آن بکاهد. بنابراین هنر، زیبائی، تزئینات، شکوه معماری و عظمت ‏بنای مساجد باعث ‏بالا رفتن ارزش مساجد نشده است.
وی اذعان کرد: نباید فراموش کرد، تقدس و محتوای مسجد بوده که باعث می‏شده است تا مسلمین به شکل ظاهری آن هم اهمیت داده و در بنای مساجد با شکوه برای استفاده‏های خوب، همت گمارند و اگر خراب و فرسوده یا تنگ و کم ظرفیت می‏شد، تجدید بنا و تعمیر کنند یا بر وسعتش بیفزایند
شبستان
(چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱) ۰۹:۳۸
https://news.masjed.ir/u/ukp
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید