چهارشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۸ / ۱۵:۴۵
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۵۴۶۳
گزارشگر : ایده ایده

گزارشی از مسجد شهید بهشتی کیانشهر

امام جماعت و اعضای هیات امنای مسجد جامع شهید بهشتی کیانشهر توانستند با همدلی و وحدتی مثال‌زدنی برنامه‌های جذاب، آموزنده و موثری در دهه اول محرم برگزار کنند که سوگواری حسینی در روز عاشورا همراه با اقامه نماز جماعت و اجرای تعزیه‌خوانی از جمله آنها بود.

(چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸) ۱۵:۴۵

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، مساجد در هر حوزه ای که وارد می شوند غوغا به پا می کنند از مبارزه با نظامی ستم پیشه تا مقابله با متجاوزان. این خانه های خدا در فرهنگ سازی در حوزه های معارفی نیز بسیار موفق عمل کرده اند که اقامه نماز جماعت در ظهر عاشورا از جمله آن ها است.

 

بسیاری از مساجد تصمیم گرفته اند به منظور شرکت آحاد مردم در نماز جماعت، سفره این نماز در خیابان ها و میادین شهرهای مختلف کشور پهن کنند. یکی از مساجدی که طی سالیان اخیر در این زمینه بسیار موفق عمل کرده، «مسجد جامع شهید بهشتی» کیانشهر واقع در خیابان امیری، نبش خیابان فتحی است.

 

خبرنگار ما برای اطلاع دقیق از این موضوع مهم و سایر برنامه های این خانه خدا در روز عاشورای امسال به کیانشهر رفت و از نزدیک مشاهده کرد وقتی اهالی یک مسجد با هم همدل و یک صدا شوند می توانند کاری کنند، کارستان.

 

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین «اسماعیل باقرزاده» امام جماعت مسجد جامع شهید بهشتی در همین ارتباط به شبستان گفت: ما همه ساله مراسم سوگواری حسینی در روز عاشورا را در خیایان فتحی در مجاورت مسجد برگزار می کنیم. در این روز دسته های عزاداری از نقاط مختلف منطقه کیانشهر به مسجد جامع شهید بهشتی می آیند، عزاداری می کنند و سپس به سمت این خیابان می روند و پس از عزاداری، تعزیه خوانی و اقامه نماز جماعت ظهر و عصر، مهمان سفره اطعام حضرت امام حسین (ع) می شوند. هدف ما از برگزاری این مراسم در خارج از مسجد، مهیا شدن شرکت جمع بیشتری از مردم در برنامه های این روز است.

 

 

 

 

بنابر این گزارش، آنچه موجب جذابیت بیشتر این مراسم عزاداری شده است، برپایی مراسم تعزیه خوانی (به تعبیر آذری زبان ها، شبیه خوانی) است که طی آن هنرمندانی از گروه های سنی مختلف، وقایع روز عاشورا را بازسازی می کنند. این کار بسیار جذاب بوده و در متحول شدن قلب و جان سوگواران حسینی بسیار موثر بوده است.

 

از این موضوع که بگذریم باید به استقبال کم نظیر مردم از مراسم تعزیه خوانی (یا همان شبیه خوانی) هنرمندان کودک، نوجوان، جوان، میانسال و پیر آذری زبان اشاه کرد که در وسط ظهر یک روز گرم تابستانی، بازسازی وقایع روز عاشورا را نظاره کردند و اشک از گوشه چشمان آنان جاری بود.

 

 

 

 

اهالی مسجد جامع شهید بهشتی تلاش دارند در اجرای هر برنامه ای حتی تعزیه خوانی، معرفت مردم را افزایش دهند و به صرف برگزاری یک برنامه اکتفا نکنند. حجت الاسلام و المسلمین باقرزاده در این باره اظهار کرد: بصیرت افزایی، پاسخگویی به شبهادت دینی و همراه کردن گروه های مختلف مردم به ویژه نسل جوان در اجرا و مشارکت در برنامه در مناسبت های دینی و ملی و انقلابی، رویکرد اصلی ما است و به همین منظور همواره از سخنرانی استادان برجسته حوزه علمیه قم و تهران و منبری های نام آشنا و با سواد استفاده می کنیم.

 

وی درباره سایر فعالیت های مسجد جامع شهید بهشتی در ایام محرم، به شبستان گفت: اعضای هیات امنای این مسجد به ویژه آقای فولادی با همکاری پایگاه بسیج و کانون فرهنگی هنری تلاش دارند مجالس روضه و سوگواری در ایام شهادت حضرت اباعبدالله (ع) به صورت گسترده و آموزنده برگزار شود و در همین راستا امسال نیز مراسم سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) و اصحاب باوفایشان، به مدت 20 شب از اول تا 20 محرم در این خانه خدا برگزار شده و می شود.

 

 

 

مسجد بهشتی کیانشهر

 

(چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸) ۱۵:۴۵
https://news.masjed.ir/u/jja
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید