جمعه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۶
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۸۶۴۶
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
مشاور سابق رئیس سازمان بسیج مستضعفین:

برپایی سفره افطاری ساده در مساجد موجب درک احوال نیازمندان و فقرا می شود

حجت الاسلام موسوی گفت: یکی از علل دوری اقشار مختلف مردم از مساجد، عملکرد مسئولین ماست زیرا فراموش کرده اند که مساجد دستگاه فرهنگ ساز جامعه و مبلغ اسلام هستند؛ مسئولین با دروغ هایی که می گویند، جامعه را از دین و مسجد دور می کنند

(جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۰۶

حجت الاسلام موسوی امام جماعت مسجد سادات جوادیه در گفت وگو با پایگاه تخصصی مسجد در خصوص برپایی سفره اطعام افطاری ساده در این مسجد گفت: برپایی سفره افطاری ساده در مسجد و حضور نمازگزاران در کنار یکدیگر بر سر یک سفره، دلها را به یکدیگر نزدیک و سادگی سفره اطعام موجب درک احوال نیازمندان و فقرا می شود.

وی افزود: مسجد سادات جوادیه نیز بمدت 30 شب همچون سنوات گذشته میزبان نمازگزاران روزه دار خواهد بود. برای تهیه این سفره اطعام حدود 120 بسته برای قسمت خانمها و حدود 60 بسته نیز برای آقایان تهیه می شود. 5 روز ابتدایی ماه مبارک رمضان بنده شخصا بانی سفره افطار هستم و بقیه شبها با مشارکت مردم و نذوراتشان اقلام مورد نیاز را تامین می شود. همچنین ما برای نمازگزاران در مسجد سادات بیان مسائل شرعی و تفسیر قرآن را داریم که امسال سوره مبارکه یس را تفسیر می کنیم و الحمدالله استقبال خیلی خوبی هم از جلسه تفسیر می شود؛ ما در دیگر ایام سال نیز تفسیر نهج البلاغه را برای مردم ارائه می دهیم و الحمدلله با تعاملی که با بسیجیان مسجد داریم، برنامه های متعددی در مسجد برای نمازگزاران خصوصا در ایام ماه مبارک رمضان اجرا می شود.

 مشاور سابق رئیس سازمان بسیج مستضعفین  با اشاره به دوری جوان ها و نوجوان ها از فضای مسجد گفت: فاصله افتادن بین مردم و مسجد دلائل مختلفی دارد؛ معضل اول کسانی هستند که نبض فرهنگ را در دست دارند اما با کمال تاسف اعتنایی به استقرار فرهنگ اسلامی در جامعه ندارند. از طرفی وزارت ارشاد با بودجه هنگفتی که در اختیار دارد، مدعی فرهنگ سازی اسلامی است اما اقدام قابل توجهی از این وزارتخانه دیده نمی شود. از طرف دیگر دستگاه هایی مثل شهرداری و سازمان تبلیغات نیز بودجه فرهنگی در اختیار دارند اما آنها نیز اهتمامی درخصوص تثبیت فرهنگ اسلامی در جامعه ندارند بدین ترتیب روحانیون حاضر در مساجد با وجود ارتباط مستقیم با مردم نمی توانند بدون بودجه اقدامی را جهت پیشبرد فرهنگ دینی و ارتباط موثر در چهارچوب دین با اقشار مختلف مردم انجام دهند.

حجت الاسلام موسوی گفت: بنده در مساجدی که امام جماعت بودم در این چهل سال بابت نماز و منبر پولی دریافت نکرده ام و از خدا نیز خواسته ام که روی پای خود بایستم اما یکی از مواردی که جوانها از مساجد دور شده اند این است که روحانی ها اکثرا در اختیار امنای مساجد هستند یعنی روحانیون به مقدار پولی که از  هیئت امنا دریافت می کنند، سخنگوی هیئت امنا می شوند و از خودشان اختیاری ندارند. بنده نیز به جهت اینکه سمت مشاور فرماندهی بسیج را در اختیار داشتم عرض می کنم که اکثر علما اگر برخلاف نظر هیئت امنا را مطرح کنند، مبلغ ماهیانه آنها توسط هیئت امنا قطع می شود بهمین جهت عملا در اختیار هیئت امنا قرار می گیرند و آسیبی که متوجه مردم می شود از این ناحیه است که هیئت امنای مساجد و روحانیونی که در اختیار آنها هستند با مردم خصوصا جوانها و نوجوان ها کاری ندارند.

امام جماعت مسجد سادات ادامه داد: علت دیگر دوری اقشار مختلف مردم از مساجد، عملکرد مسئولین ماست زیرا فراموش کرده اند که مساجد دستگاه فرهنگ ساز جامعه و مبلغ اسلام هستند. مسئولین با دروغ هایی که می گویند، جامعه را از دین و مسجد دور می کنند که نمونه آن فردی بود که 40 سال با من به مسجد می آمد اما علت عدم حضور او را که جویا شدم، اینطور استدلال می کرد که رئیس جمهور کشور اسلامی وعده های دروغ می دهد و به آنها عمل نمی کند پس اثری از دین در این کشور وجود ندارد!

وی افزود: اما مسئله سوم، عمدتا عملکرد نیروهای جوان در مسجد است که باید با امام جماعت تعامل و همفکری داشته باشند و بصورت جزیره ای عمل نکنند که اگر اینجور باشد باعث می شود ارتباط جوانها با روحانیت قطع شده و نتیجه عکس دهد.

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه از سوی رسانه ها اعلام می شود آب و برق مساجد و حسینیه ها مجانی است در صورتی که چنین چیزی صحت ندارد. مغازه هایی که ما در اطراف مسجد داریم در مجموع ماهی 135 هزار تومان برای مسجد درآمد دارند و ما با هر زحمتی ما این مبلغ را به 350 هزار تومان می رسانیم و پول ماهیانه خادم مسجد را تامین می کنیم. در حال حاضر ما دو میلیون و چهارصد هزار تومان هزینه ماهیانه آب و برق و گاز می دهیم که بعلاوه اندک درآمد مسجد از مراسمات ترحیم که در مسجد برگزار می شود درآمد دیگری برای تامین هزینه ها نداریم و از این بابت دچار مشکل می شویم که امیدواریم مسئولین راه حلی برای این مشکل بیابند.

(جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۰۶
https://news.masjed.ir/u/pl4
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید