جمعه / ۲۷ اَمرداد ۱۳۹۱ / ۱۶:۲۶
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۷۰۰
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

وضعیت شیعیان زیمبابوه و گزارشی از افتتاح مسجد آل محمد(ص) در "حراره"

(جمعه ۲۷ اَمرداد ۱۳۹۱) ۱۶:۲۶

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ زیمبابوه یعنی ساختمان یک پارچه عظیم سنگی که ناحیه ای پر از خرابه هایی از این نوع ساختمان در این کشور دیده می شود که ارزش تاریخی دارد و نام این کشور از آن گرفته شده است، زیمبابوه در گذشته های دور تمدنی قدیمی را بخود دیده است . « کارل مانش » سیاح آلمانی کناره های زیمبابوه را در سال ۱۸۷۱م بدون سکنه کشف کرد اما پرتقالی ها نخستین افرادی بودند که به این سرزمین وارد شدند.

۱۴% از ساکنان ۹ میلیون نفری زیمبابوه مسلمان هستند. مسلمانان بازماندگان مهاجران مالایائی، هندی، سومالیائی، و موزامبیکی، هستند که در نقاط مرکزی و جنوب شرقی تمرکز بیشتری دارند.اسلام از سال ۱۸۷۰م مطابق با ۱۲۸۷ه ـ ق از طریق مهاجرت مسلمانان زنگبار به سرزمین زیمبابوه راه یافت.

مسلمانان ضمن تبلیغات اسلامی و آموزشهای مذهبی به بومیان آفریقائی طرق مبارزه با استعمار و نبرد با متجاوزین را آموختند و به همین دلیل اشغالگران انگلیسی از ورود مسلمانان به این کشور ممانعت به عمل می آوردند.(۱)

کمتر از یک درصد مسلمانان این کشور را شیعیان تشکیل می دهند. تعداد شیعیان زیمبابوه مطابق آمار «مجمع جهانی اهل‏بیت(ع)» که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد حدود ۲۰۰ نفر است؛ اما مطابق آمار انجمن دین و زندگی اجتماعی واشنگتن «مؤسسه ‏PEW» حدود ۱.۱۰۰ نفر.(۲)

شیعیان کنونی در زیمبابوه به دو گروه بومی و غیر بومی تقسیم می گردند.این گروه ها عبارتند از :

۱ ـ شیعیان بومی : شیعیان بومی را عمدتاً گروهی از جوانان در شهرهای حراره, کادوما, بولاوایو و تعدادی زیادی از دانش آموزان کالج حضرت زهراء(س) تشکیل می دهند. طبق برآورد اولیه تعداد شیعیان بومی از ۱۰۰۰ نفر تجاوز نمی کند, که با توجه به جوان بودن این افراد سالانه رشد خوبی را شاهد می باشیم.

۲ ـ شیعیان غیر بومی :

شیعیان غیر بومی را اکثریت لبنانی ها تشکل می دهند که به امر تجارت مشغول می باشند و عمدتاً از علاقمندان و مریدان انقلاب, امام(ره) و مقام معظم رهبری می باشند. که در انجام امور خیریه نیز پیشگام هستند و تعداد آنان از ۱۵۰ نفر تجاوز نمی کند.

۳ ـ ایرانیان مقیم : ایرانیان به دو گروه اعضای سفارت و ایرانیان تاجر تقسیم می شوند. که در حال حاضر بیش از بیست خانوار نمی باشند.

۴ـ شیعیان آسیایی: شیعیان آسیایی که کمتر از ۱۰ خانوار هستند نیز به امور اقتصادی اشتغال داند و در حد توان در امور خیریه مشارکت می نمایند. (۳)

افتتاح مسجد آل محمد(ص) در "حراره"

همزمان با ایام ماه شعبان المعظم اولین مسجد پیروان اهل بیت(ع) به نام مسجد آل محمد(ص) روز یکشنبه ۲۵ تیرماه با حضور حجت الاسلام "دکتر مسعود پور" معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام "سید مرتضی مرتضی" عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و سفیران کشورهای اسلامی در "حراره" پایتخت کشور زیمباوه افتتاح شد.

این مرکز فرهنگی و مسجد که متعلق به مجمع جهانی اهل بیت (ع) می باشد به همت شیعیان لبنانی، آسیایی و ایرانی، و تحت نظارت و مدیریت نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع ) در زیمباوه و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حجت الاسلام "اسدی موحد" طراحی و ساخته شد.

در مراسم افتتاح این مسجد، مهمانان از مراکز اسلامی و ملیتهای مختلف به همراه گروهی از سفیران کشورهای اسلامی از جمله اندونزی، مالزی و پاکستان حضور داشتند و حجت الاسلام "دکتر مسعود پور" معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام "سید مرتضی مرتضی" عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این مراسم معنوی و پرشکوه سخنرانی کردند.

این مراسم با شکوه با تلاوت آیات قرآن کریم آغاز شد و سپس آقای "سید عباس تقوی" عضو هیئت امنای بنیاد اهل بیت(ع) ضمن خوش آمدگویی به مهمانان از زحمات و تلاشهای حجت الاسلام "اسدی موحد"، "سید حسن صفی الدین" و سفراء جمهوری اسلامی ایران و دیگر خیرین که برای ساخت مسجد مساعدت نمودند تشکر کرد

آقای "پور نجف" سفیر ایران در کشور زیمباوه نیز در سخنان کوتاهی ضمن ابراز خرسندی از افتتاح این مسجد از خداوند متعال توفیق روز افزون و سعادت برای همه خواستار شد.

وی در ادامه از پیگیریها و برنامه ریزی های رایزن فرهنگی برای ساخت مسجد قدردانی کرد و افزود: این مرکز باید علاوه بر انجام مراسم دینی به امور آموزشی و فرهنگی روی آورد.

سفیر جمهوری اسلامی پاکستان آقای "شاهنشاه غضنفر" نیز در پیامی کوتاه خود به تعریف کلمه مسجد اشاره کرد و گفت: مسجد محل تجمع مومنان و عاشقان الهی است تا به سوی معبود خود روی آورند.
 
وی در ادامه به ضرورت وحدت و همدلی بین مسلمانان اشاره کرد و از آقای "اسدی موحد" رایزن فرهنگی قدردانی نمود و افزود: ایشان با اخلاق حسنه و انجام برنامه های دینی و اسلامی باعث ایجاد انسجام بین مسلمانان شده است.

سخنران بعدی این مراسم حجت الاسلام "دکتر مسعودپور" معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، وی با قرائت آیه مباره "ان اول بیت وضع للناس ببکه مبارکه" گفت: اولین خانه ای که در روی زمین ساخته شد خانه خدا بوده است و مسجد محل و جایگاه عبادت، خلوص، معنویت و امنیت برای همه جامعه است.

وی  در ادامه به نقش مسجد در ترویج اسلام اشاره کرد و گفت: اسلام در اروپا و آفریقا از طریق مساجد رشد کرد و دشمنان اسلام هر زمان که قصد تضعیف و ضربه زدن به اسلام را داشته اند اول به مسجد حمله و ضربه زده اند که نمونه های آن را در تاریخ اروپا و آفریقا شاهد بوده و هستیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان ضمن ابلاغ سلام و احترام ملت و دولت ایران به حاضران از آنان خواست تا با وحدت و همدلی در احیاء شعائر دینی کوشا باشند و از همکاری سفیر با رایزن فرهنگی در جهت رشد فرهنگ عالی اسلام تشکر نمود.

سخنران بعدی حجت الاسلام "سید مرتضی مرتضی" عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و رئیس مرکز اسلامی کنیا بود که به دعوت هیئت امنای مسجد در این مراسم حضور داشت ایشان در سخنان خود به آیه مبارکه "انما یعمر مساجد الله" اشاره کرد و گفت: تعمیر مساجد به حضور معنوی و احیاء شعائر دینی است.

بعد از سخنرانی آقای سید مرتضی مهمانان حاضر در جلسه برای افتتاح به طرف مسجد رفته و حجت الاسلام سید مرتضی و دکتر مسعود پور مسجد آل محمد(ص) را افتتاح نمودند.

نماز مغرب به امامت حجت الاسلام "سید مرتضی مرتضی" اقامه شد و سپس آقای اسدی موحد رایزن فرهنگی و نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تلاوت آیه مبارکه " ان المساجد لله فلاتدعوا مع الله احدا" گفت: مسجد آل محمد(ص) که امروز شاهد افتتاح آن هستیم متعلق به تمام مسلمانان است و این مسجد در "حراره" نمونه وحدت بین تمام گروههای اسلامی است.
 
وی با درود فرستادن و صلوات به روح امام خمینی(ره) افزود: امام خمینی(ره) معمار وحدت و انسجام بین مسلمانان است و مساجد باید نقطه وصل و وحدت باشند.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: این مرکز دینی و فرهنگی متعلق به مجمع جهانی اهل بیت(ع) است که با مدیریت مجمع محلی اهل بیت(ع) اداره خواهد شد؛ لذا در اینجا لازم می دانم از اهتمام مادی و معنوی «حجت الاسلام و المسلمین اختری» دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و «جناب آقای سالار» معاون بین الملل مجمع و دیگر همکارانشان نسبت به این مرکز تشکر نمایم.

در خاتمه این مراسم ضمن اعلام برنامه های فرهنگی و مذهبی مسجد از مسلمانان و شیعیان برای حضور باشکوه در این برنامه ها دعوت به عمل آمد و این مراسم با پذیرایی شام از مهمانان پایان یافت.

(جمعه ۲۷ اَمرداد ۱۳۹۱) ۱۶:۲۶
https://news.masjed.ir/u/vna
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید