جمعه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۴:۵۶
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۶۱۷۵
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور

اقدامات امام جواد(ع) در خصوص زمینه سازی تشکیل حکومت دینی

حجت الاسلام غلامی گفت: اقدامات امام جواد(ع) موجب شد مردم این آمادگی را پیدا کنند که در نبود ظاهری امام معصوم بتوانند از طریق شبکه وکلا با امام معصوم ارتباط داشته باشند و مسائل مربوط به هدایت و زمینه‌سازی حکومت اهل البیت (ع) پیگیری کنند.

(جمعه ۱۲ شهریور ۱۳۹۵) ۱۴:۵۶

حجت الاسلام صادق غلامی امام جماعت مسجد مفتخر در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد در خصوص نقش امام جواد(ع) در گسترش مفاهیم دینی اظهار داشت: مهمترین شأن و جایگاه امامان معصوم و به طور خاص امام جواد(ع) شأن هدایتی است و براین اساس شأن و جایگاه هدایتی امام معصوم طبق فرمایش قرآن کریم «وجعلناهم ائمه یهدون بامرنا» که شامل هدایت ظاهری و هدایت با طنی است.

وی با بیان اینکه کسانی که از حضور ظاهری و کلامی و از سیره امام بهره‌مند بودند شامل هدایت ظاهری می‌شدند، گفت: در هدایت باطنی طبق معارف مکتب شیعه وجود امام معصوم واسطه فیض و به مثابه کانونی است که رحمت خدای تبارک و تعالی به طور همه جانبه به آن سرازیز می‌شود در چنین شرایطی است که نور رحمت الهی به همه مخلوقات می‌رسد

وجود امام معصوم باب هدایت عالمیان
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه معتقدم نباید سطحی نگر بود، تصریح کرد: با توجه به سن پایین امام جواد(ع) با ذکر این نکته که بقیه ائمه تا قبل ایشان دوران امامت‌شان بعد از سن بلوغ بوده است باید به این مسئله توجه داشت که چطور می‌توان تنها به هدایت ظاهری امام جواد(ع) اکتفا کرد.

وی با طرح این سوال که باید چه جایگاهی را برای کودک ۶ ساله در نقش امامت متصور بود، توضیح داد: رازی در این مسئله نهفته است که حتما نفس و وجود امام معصوم باب هدایتی در چینش و طراحی هدایت عالم هستی است

جایگاه امام‌ معصوم در جامعه کبیره
حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه اگر بخواهیم برروی جامعه کبیره به عنوان یکی از مستندترین معارف شیعه تاملی گذرا داشته باشیم، گفت: در بخشی از جامعه کبیره با اشاره به جایگاه امامان معصوم آمده است «بکم فتح الله وبکم یختم و بکم ینزل الغیث و بکم یمسک السما ان تقطع علی الارض الا باذنه» وجود امامان معصوم است که حتی رحمت ظاهری خداوند به مانند دانه‌های باران بر خلایق نازل می‌شود در جای دیگر آمده است «ان ذکر الخیر کنتم اوله و اصله و فرعه و معدنه و ماویه ومنتها»

وی با بیان اینکه همه این فضائل و کرامات به وجود ظاهری امام منحصر نیست، ادامه داد: همه این ویژگی‌ها در نفس و وجود حقیقی و باطنی امام معصوم با هر سنی از 6 سال مثل امام جواد(ع) تا 80 سال مثل امام صادق(ع) موجود است.

این کارشناس امور مسجد با اشاره به این فرمایش خدای تبارک و تعالی و نهج البلاغه که هیچ عصر و زمانی نیست که بر روی زمین از حجت خدا خالی باشد، گفت: مشابه نقش امام جواد(ع ) را در بین انبیا و به ویژه انبیا اولوالعزم و پیامبرانی که نقش ویژه‌ای در هدایت جهانی داشته‌اند و ماموریت خاصی از جانب خدای متعال داشته‌اند، همانند حضرت عیسی(ع) است که درگهواره نقش هدایتی داشت.

اقدامات امام جواد در خصوص زمینه سازی تشکیل حکومت دینی
امام جماعت مسجد متفخر تهران در خصوص شکل‌گیری حکومت در دوران ۱۷ ساله امام جواد(ع) گفت: امام جواد(ع) در دوران امامت‌شان در برابر بدعت فرق ضاله از جمله واقفیه، زیدیه، غلات و مسائل کلامی مبارزه کردند و مانع از این شدند که بدعتی درمسیر شکل‌گیری مکتب شیعه ایجاد شود.

وی اضافه کرد: استحکام بخشیدن به روند مبارزاتی علیه بدعت‌های کلامی، هوشیار کردن مردم و اعلام منع حضور در اجتماعات این فرق ضاله و نهی از اقتدا کردن در نماز به آنان و حتی فرمان مبارزه سخت و کشتن رهبران و مریدان این فرق ضاله بخشی از هدایت ظاهری این امام معصوم است.

وی شکل گیری شبکه وکلا و شاگردان را از دیگر اقدامات حائز اهمیت امام جواد(ع) در خصوص شکل‌گیری حکومت دینی دانست و توضیح داد: شکل‌گیری و توسعه شبکه وکلا در اهواز، کوفه، بغداد و هر جایی‌ که شیعیان حضور داشتند موجب آن شد که مردم این آمادگی را پیدا کنند که در نبود ظاهری امام معصوم بتوانند از طریق شبکه وکلا با امام معصوم ارتباط داشته باشند و همچنین مسائل مربوط به هدایت و زمینه سازی حکومت اهل البیت (ع) پیگیری کنند.

حجت‌الاسلام غلامی در پایان گفت: شکل‌گیری این شبکه وکلا موجب شد بعد از امام جواد(ع)، امام هادی(ع) که در تنگنای زیادی قرار داشت و روابط ظاهری بسیار محدودی با شیعیان داشت از شبکه وکلا استفاده کند و در زمان امام عسگری(ع) این اقدام به اوج خود رسید و در نهایت موجب پذیرش نواب خاص در زمان غبیت صغری حضرت حجت(عج) از سوی مردم شد.

(جمعه ۱۲ شهریور ۱۳۹۵) ۱۴:۵۶
https://news.masjed.ir/u/vE5
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید