پنج شنبه / ۱۴ اَمرداد ۱۳۹۵ / ۱۷:۱۷
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۵۸۲۵
گزارشگر : حمیدرضا حیدری

موثروکارگشادرمحله ازمولفه های مسجد طرازاسلامی است

مسجد طراز اسلامی، در تعریف، مولفه های زیادی را شامل می شود اما آنچه در نگاه اول، باعث می شود عموم، مسجدی را فعال، موثر و کارگشا بدانند محوریت یافتن آن در یک محله و ارتباط حداکثری با مردمان آن محله است.

(پنج شنبه ۱۴ اَمرداد ۱۳۹۵) ۱۷:۱۷

پایگاه تخصصی مسجد : مسجد طراز اسلامی، در تعریف، مولفه های زیادی را شامل می شود که بررسی یک به یک این مولفه ها، بحث تفصیلی ویژه ای را می طلبد. اما آنچه در نگاه اول، باعث می شود عموم، مسجدی را فعال، موثر و کارگشا بدانند محوریت یافتن آن در یک محله و ارتباط حداکثری با مردمان آن محله است.
مسجد فاطمه زهرا(س) در منطقه ۱۶ تهران، از جمله این مساجد است که توانسته در دل محله علی آباد جایگاهی ویژه برای خود داشته باشد و خدمات متنوعی را به مردم محل ارائه دهد، مسجدی که توانسته لوح تقدیر مسجد نمونه را از دست رئیس جمهوری دریافت دارد
 متولی این مسجد پدر شهیدان دستواره است و ساخت آن به سال ۱۳۷۵ برمی گردد. علت نمونه شدن این مسجد را به روایت  امام جماعت مسجد؛ حجت الاسلام محتشمی می خوانید.

برای همه گروههای سنی محله کلاس داریم
شرایط محله ما به گونه‌ای است که بسیاری از اهالی توانایی مالی چندانی ندارند و البته امکانات فرهنگی هم چندان زیاد نیست. به همین دلیل باید به فکر ایجاد فضاهای آموزشی و فرهنگی بیشتری باشیم. این‌ بود که تصمیم گرفتیم از ظرفیت‌های مسجد فاطمه‌الزهرا(س) در این خصوص استفاده کنیم و پای همه گروه‌های سنی را به مسجد باز کنیم. خانم‌های محله علی‌آباد می‌توانند درکلاس‌های مختلف این کانون شرکت کنند و همزمان فرزندان خود را راهی کلاس کامپیوتر، عکاسی، خطاطی و البته آموزش‌های قرآنی کنند.

یک درمانگاه، یک طبیب امین
درمانگاه شبانه‌روزی شهدای علی‌آباد در زیرزمین مسجد فاطمه‌الزهرا(س) فعالیت می‌کند و از سال ۱۳۷۵ به بیماران خدمات بهداشتی و درمانی می‌دهد. امکانات مدرن و پیشرفته در این مرکز وجود دارد و اهالی می‌توانند از آزمایشگاه تخصصی، مامایی، سونوگرافی، واحد میکروبیولوژی، اتاق مجهز فیزیوتراپی، رادیولوژی، دندانپزشکی، آندوسکوپی و جراحی استفاده کنند. درمانگاه با بیشتر شرکت‌های بیمه قرارداد دارد و اهالی با هزینه کم تحت درمان قرار می‌گیرند.
مدیریت این درمانگاه برعهده دکتر «بهزاد علاقی» است که ضمن همکاری با مسئولان مسجد فاطمه‌الزهرا(س)، درمانگاه شبانه‌روزی شهدای علی‌آباد را در این مکان مذهبی راه‌اندازی کرده است. او سال گذشته به‌عنوان «طبیب امین» انتخاب شده چرا که بیماران نیازمند را به‌صورت رایگان معاینه می‌کند. همه روزه به‌صورت میانگین ۲۰۰ بیمار از خدمات این مرکز استفاده می‌کنند که بین ۳ تا ۵ نفر از آنها نیازمند بوده و به‌صورت رایگان معاینه می‌شوند.

با خیرین محله مشکلات را درمیان می گذاریم
تعداد خانواده‌های نیازمند و البته آبرومند در این محله زیاد است. هیچ‌وقت از منبر مسجد برای جمع کردن کمک‌های نقدی به نیازمندان استفاده نکرده‌ایم اما اگر بدانیم فردی توانایی مالی دارد و به کار خیر علاقه‌مند است، حتماً با او درباره نیازهای موجود در محله صحبت می‌کنیم.
 بارها در همین مسجد نیز افرادی که توانایی داشته‌اند، دست به دست هم داده‌ و برای دختران دم بخت جهیزیه تهیه یا ودیعه مسکن خانواده‌ای را فراهم کرده‌اند.» هفته‌ای نیست که نیازمندی درد دلش را پیش امام جماعت مسجد محل نیاورد. او هم موضوع را با معتمدان محله در میان می‌ گذارد.

شهدای محله ما چه شکلی هستند؟
ساکنان مؤمن محله علی‌آباد در دوران دفاع مقدس، ۷۵ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند، شهدایی که نام آنها کوچه و خیابان‌های محله را زینت بخشیده است. ایده اهالی محله برای زنده نگهداشتن نام و یاد این شهدا هم جالب است. به این طریق که تصویر همه شهدای محله بر دیوار بیرونی مسجد فاطمه‌الزهرا(س) نقش بسته است.
امیرعلی، نوجوانی ۱۰ساله‌ای است که مقابل دیوار مسجد ایستاده و به عکس شهدا نگاه می‌کند. او می‌گوید: «عکس شهیدی را که کوچه ما به نام اوست، در این تصویر پیدا کرده‌ام. برایم جالب بود که بدانم چهره شهیدی که همیشه نامش را در دادن نشانی خانه‌مان به دیگران می‌نویسم، چه شکلی است.»

کارهای مسجد را جوانان انجام می دهند
جوان‌ها با زبان نرم و جذاب نسبت به مسائل مختلف علاقه‌مند می‌شوند. ما هم سعی کرده‌ایم ارتباط گرم و صمیمی به جوانان داشته باشیم و فرصتی ایجاد کنیم تا آنها حرف‌ها و سؤالات خود را با مسجدی‌ها در میان بگذارند. این صمیمیت باعث می‌شود اعتماد جوان‌ها به این فضا جلب شود. بسیاری از کارهای مسجد را جوانان انجام می‌دهند، حتی تصاویر مذهبی یا آیات قرآنی دیوارهای مسجد را جوانان بااستعداد و باذوق محله طراحی و اجرا کرده‌اند.

جایی برای حذف آسیب های اجتماعی محله
شاید برای اهالی محله‌های دیگر جالب و کمی عجیب باشد که بدانند در مسجد محله علی‌آباد، مرکز ترک اعتیاد راه‌اندازی شده تا گامی در راه حذف آسیب‌های اجتماعی در محله برداشته شود. در این سال‌ها حدود ۶۰۰ نفر از اهالی محله‌های خزانه و علی‌آباد که مصرف‌کننده موادمخدر بودند، در همین مسجد ترک اعتیاد را شروع کرده و حالا پاک هستند.
این مرکز در این سال‌ها حتی یک روز هم تعطیل نبوده است.» خدماتی هم که در مرکز بهداشت خانواده مستقر در مسجد ارائه می‌شود، رایگان است. مصرف‌کنندگان موادمخدر هم با حضور در مرکز ترک اعتیاد مسجد، مشاوره‌های پزشکی و روان‌شناسی دریافت می‌کنند و با متادون‌ درمانی، مصرف مواد مخدر را کنار می‌گذارند.

منبع :باشگاه ابده پردازان مسجدی

(پنج شنبه ۱۴ اَمرداد ۱۳۹۵) ۱۷:۱۷
https://news.masjed.ir/u/smb
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید