شنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۰
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۵۶۴۳
گزارشگر : حمیدرضا حیدری

ساخت مسجددر مبادی ورودی تهران مورد توجه است

شایسته :کلیت فرم معماری مسجد72تن برگرفته از معماری سنتی ایرانی اسلامی است و به کارگیری فناوری های روز و مصالح مقاوم متناسب با برج آزادی مورد توجه بوده است.

(شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵) ۱۳:۵۰
 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از خبرگزاری شبستان بهره برداری از مسجد ۷۲ تن میدان آزادی به عنوان یکی از پروژه های عظیم با قابلیت خدمات شبانه روزی در ظرف چنده ماه آینده به بهره برداری می رسد.
مجید شایسته در گفت و گو با این خبرگزاری از بهره برداری مسجد «72 تن» در میدان آزادی در ظرف چند ماه آینده خبر داد و گفت: از آنجایی که ایجاد مساجد در مبادی ورودی شهر تهران در دستور کار شهرداری تهران است از این رو ساخت این مسجد از سه سال گذشته در ورودی غربی شهر تهران آغاز شد.
وی با اشاره به ویژگی های این مسجد، افزود: این پروژه عظیم دارای قابلیت خدمات شبانه روزی برای کسانی که از اقصی نقاط کشور به تهران می آیند را دارد.
دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهرداری تهران افزود: تزئینات داخل گنبد این مسجد به ترتیبی است که نام 12 امام (ع) در آن ثبت شده است و دارای 14 فرم قوسی شکل با اقتباس از معماری اسلامی است و ارتفاع گنبد آن از سطح شبستان 30 متر است. علاوه بر آن تزئینات داخلی این گنبد هم به صورتی طراحی شده است که معرف نام 72 تن از شهدای کربلا  است.
شایسته ادامه داد: این پروژه که در مساحتی بالغ بر 5000 متر مربع انجام می شود است، در چهار طبقه، دو طبقه زیر زمین و دو طبقه همکف در حال ساخت است  و در حال حاضر 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
 شایسته با اشاره به اینکه ابعاد عینی مسجد 72 تن گفت: کلیت فرم معماری این مسجد برگرفته از معماری سنتی ایرانی اسلامی است و به کارگیری فناوری های روز و مصالح مقاوم متناسب با برج آزادی جهت اجرای نمای ساختمان، از جمله نکات مورد توجه در اجرای این پروژه بوده است.
وی با اشاره به مجموعه‏ای از اعداد، خطوط  و رمزهای های به کار رفته در کاشی کاری مسجد 72 تن، گفت: 72 صفت از اسماء الحسنی، 30متر بلندای گنبد، 14عنصر قوسی شکل و نمادین شامل گنبد، ایوان، رواق از جمله گنبد، ایوان و رواق و پنج شاخص نور در گنبد، گلدسته ها و ایوان های اصلی و یک نام مبارک الله بر فراز گنبد از جمله ویژگی های گنبد این مسجد به شمار می آید.
دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهرداری تهران با اشاره به دیگر پروژه های ساخت مسجد در مبادی ورودی تهران اظهار کرد: قرار است در بزرگراه شهید بابابی(بوستان یاس فاطمی) و در ورودی بزرگراه همت و خرازی( اتوبان تهران- کرج) هم  مسجد ساخته شود، که اکنون پروژه ساخت این مساجد در حال مطالعه و بررسی است.
شایسته اظهار کرد: بر اساس  طرح جامعی که دراین زمینه در دستور کار است، لازم دیده شد  در مبادی ورودی تهران ساخت مسجد مورد توجه قرار گیرد، تا افرادی که از نقاط مختلف  به شهر تهران ورود می یابند، به مسجد دسترسی یابند.
(شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵) ۱۳:۵۰
https://news.masjed.ir/u/yu3
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید