شنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۶
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۵۵۶۹
گزارشگر : حمیدرضا حیدری

مسجد صرفا مکانی برای اقامه نماز یا برگزاری مجلس ختم نیست

آیت الله میانجی : خانه خدا محور رویدادهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و عبادی است که گاهی در مورد اخیر ـ عبادی ـ فروکاسته می‌شود یعنی تنها در همین مورد نقش آفرینی می کند.

(شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۵) ۱۱:۴۶

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از خبرگزاری شبستان ،امام جماعت مسجد نوروززاده، آیت‌الله سید حبیب الله حسینی میانجی تداوم حضور حداکثری مردم در مساجد در «ماه رمضان» را نیازمند فرهنگ‌سازی جدی ارکان مسجد و مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد دانست و گفت: لازمه این فرهنگ‌سازی، تغییر نگاه نسبت به مسجد است؛ به این معنا که مسجد را صرفا مکانی برای اقامه نماز یا برگزاری مجلس ختم ندانیم. 

وی با اشاره به گستره تاثیرگذاری مسجد دربرهه‌های مختلف تاریخی از جمله صدر اسلام و دفاع مقدس، افزود: خانه خدا محور رویدادهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و عبادی است که گاهی  در مورد اخیر ـ عبادی ـ فروکاسته می‌شود یعنی تنها در همین مورد نقش آفرینی می کند.

امام جماعت مسجد نوروز زاده (خیابان طیب) تهران خاطرنشان کرد: تداوم برخی اتفاقات سازنده و شایسته در ماه رمضان مثل ساعات بیشترِ بازبودن در آن ها، اقامه کوتاه ترِ نماز جماعت، برپایی سفره های ساده اطعام و ... در تمام سال، موجب حضور بیشتر مردم در آن ها می‌شود.

وی ادامه داد: نباید توقع داشت با رعایت تمام اقدامات سازنده و مطلوب، حضور مردم در مسجد در سایر ماه‌ها، مانند ماه رمضان باشد. زیرا فضای معنوی این ماه و تاکید قرآن کریم و روایات درباره آن، منحصر به فرد است.

استاد درس خارج حوزه علمیه اضافه کرد: نقش امام جماعت، پیشکسوتان و هیئت امنای مسجد در جذب مردم و جوانان بی‌بدیل و اثرگذار است. در این میان، برخورد مهربانانه، مودبانه و پذیرای با آن‌ها اثرگذاری معجزه‌آسا دارد.

وی گفت: نباید حضور امام جماعت محدود به اقامه نماز جماعت یا شرکت در جلسات عزاداری و جشن‌ها باشد بلکه باید در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز، شنوا و پذیرای سخنان، دردل‌ها، سوالات و خواسته‌های شرعی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی مردم باشد و حتی‌الامکان آن‌ها را ولو به مطالعه کتابی یا تماشای فیلمی، راهنمایی کند.

امام جماعت مسجد نوروز زاده افزود: استمرار حضور ائمه جماعات و ارتباط مستقیم مردم با آن ها، علاوه بر حل مشکلات مردم، زمینه ساز شکل‌گیری حلقه‌های ارتباطی در مساجد می‌شود و به این شکل، مساجد علاوه بر نقش سنتی و اصیل «معبد»، تبدیل به کانونی علمی، آموزشی و فرهنگی می‌شوند.

وی اضافه کرد: به موازات ائمه جماعات، باید نگاه نمازگزاران نیز به مساجد تغییر کند به گونه ای که آن ها را صرفا محل اقامه نماز یا برگزاری جلسات روضه و خطابه ندانند. توسعه فضاهای آموزشی، امکانات پژوهشی و تجهیزات فرهنگی در کنار حضور مستمر ائمه جماعات و مسئولان فرهنگی باسواد و به روز، مهم‌ترین عوامل در تغییر این نگاه هستند.

حسینی میانجی در پایان گفت: استمرار حضور پر رنگ مردم در مساجد در ماه رمضان در تمام سال، نیازمند فرهنگ‌سازی، تغییر نگاه به مسجد، حضور مستمر ائمه جماعات در مساجد، اتخاذ رویکرد مهربانانه در ارکان آن ها و تجهیز این خانه های خدا به امکانات، تجهیزات و فناوری‌های نوین است. 

(شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۵) ۱۱:۴۶
https://news.masjed.ir/u/r0c
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید