یکشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۱
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۴
گزارشگر : مدیر سایت (مرادپور)

افراط و تفریط رذیله‌هایی هستند که در دو سوی اعتدال قرار گرفته‌اند

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران گفت: در این سو و آن سوی هر فضیلتی رذیله‌ای است و افراط و تفریط رذیله‌هایی هستند که در دو سوی اعتدال قرار گرفته‌اند

(یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱) ۱۱:۴۱

حجت‌الاسلام والمسلمین مشهدی آقایی اظهار کرد: اعتدال، اصلی مهم در زندگی فردی و اجتماعی است به شکلی که بر اساس جمله‌ای از امام علی(ع) اگر بخواهیم همه مضامین، معارف و جوهره‌ اسلام را متجلی کنیم باید آن را در وجود پیامبر اکرم(ص) و سیره آن حضرت ببینیم.

وی افزود: بنابراین آن حضرت آیینه تمام‌نمای اسلام و قرآن است و حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه راجع به آن حضرت می‌گوید که همه زندگی ایشان در «قصد» می‌گنجد و این واژه به معنای "اعتدال" و "میانه‌روی" است.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، با بیان این‌که «ریشه هر فضیلتی عقل و عقلانیت و ریشه هر رذیله‌ای مانند افراط و تفریط جهل است» گفت: بنابراین ریشه اعتدال، عقل و عقلانیت است. می‌دانیم که در این سو و آن سوی هر فضیلتی رذیله‌ای است و افراط و تفریط رذیله‌هایی هستند که در دو سوی اعتدال قرار گرفته‌اند.

مشهدی آقایی ادامه داد: می‌گویند که آدم جاهل یا زیاده‌روی و یا کم‌روی می‌کند، اما فردی که عاقل است اعتدال حرف اول و آخر در زندگی‌اش است.

وی در پاسخ به این سوال که چکار کنیم تا فرد معتدلی باشیم؟ گفت: باید سعی کنیم در هر کار، حرف و قدم‌مان فکر کنیم، چون تفکر نشانه عقل و تعقل انسان است، چراکه بسیاری از کارهایی که ما می‌کنیم به خاطر فکر نکردن‌هایمان است، مثلا یک پدر در خانه می‌خواهد به فرزندش خوبی کند یا تنبیه کند باید فکر کند که آخر این تنبیه و تشویق چیست، چون اگر تبعات یک تشویق را در نظر نگیریم بچه لوس می‌شود و اگر تبعات یک تنبیه را در نظر نگیریم زیاده‌روی می‌کنیم و بچه فرار کرده و گریزپا می‌شود.

مشهدی‌آقایی اظهار کرد: آنچه که در تربیت خانوادگی نیز جواب می‌دهد رعایت اعتدال در رفتارها است، بر این اساس پدر و مادر در تنبیه‌ها، تشویق‌ها و رفاقت‌های خود باید وجه اعتدال را رعایت کنند.

وی گفت: نکته دوم این است که انسان با افراد معتدل تعامل بسیاری داشته باشد مثلا من اگر با یک فرد عصبی مزاج و یا با فردی آرام، وزین و متین راه بروم رفتار آنان در وجودم تاثیر می‌گذارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران ادامه داد: افراد معتدل تقریبا اعتدال را در تمام زندگی‌ خود مانند حرف زدن، غذا خوردن، برخوردهای خانوادگی و عبادت هم رعایت می‌کنند.

وی گفت: نکته سوم نیز مطالعه آثار و پیامدهای زیاده‌روی و کم‌روی است. رسیدن به یک فضیلت دانش می‌خواهد و از آنجایی که اعتدال یک فضیلت است انسان باید در رابطه با آن مطالعه علمی نیز انجام دهد.

مشهدی آقایی اظهار کرد: انسان در عرصه عمل باید سعی کند تا در عرصه‌هایی که افراد را به افراط و تفریط‌ها می‌کشاند مقداری با احتیاط حرکت کند. مثلا در اختلاف‌ها ورود پیدا نکنند و یا جایی که احتمال می‌دهند از حضور و وجود آنها سوءاستفاده شود نباید ورود پیدا کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، اظهار کرد: مثلا اگر می‌دانم که با حضورم در موقعیتی عصبانی خواهم شد، بنابراین باید این موضوع را مد نظر قرار دهم زیرا بسیاری از تندروی‌ها و کندروی‌ها برای این است که نمی‌دانیم کجا باید وارد شویم و ظرفیت وجودی خود را در نظر نمی‌گیریم.

مشهدی آقایی گفت: مثلا اگر یک امام جماعت می‌بیند که به درد امام جماعتی یک مسجد نمی‌خورد نباید در آنجا مشغول شود و نباید بیش از ظرفیت خود بار برداریم.

وی در پایان افزود: در زمینه کسب چگونگی رعایت اعتدال اطلاع از تجربه افراد در عرصه‌های میدانی نیز بسیار به کار افراد می‌آید.

 

 

 

منبع : ایسنا

ایسنا
(یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱) ۱۱:۴۱
https://news.masjed.ir/u/va2
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید