سه شنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۱ / ۱۷:۲۹
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۱۶۹
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

مرمت مسجد تاریخی لار

(سه شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۱) ۱۷:۲۹

سیما علویه اظهار داشت: با توجه به ضرورت ساماندهی پشت بام و همچنین سطوح داخلی و کف‌فرش عمارت؛ عملیات سبک‌سازی بام و احیای پوشش گنبد، مرمت دیوارهای خارجی اطراف گنبد، تعمیرات گچ‌کاری سطوح داخلی بدنه و سقف بنا همراه با احیای خطوط طاق و طاق‌نماها و مرمت کف‌فرش مسجد از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در این پروژه است.

این مسئول افزود: مرمت این مسجد با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون ریال در دست اجراست که پس از اتمام مرمت این مسجد برای نمازگزاران بافت تاریخی قیصریه مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی با اشاره به وجود محراب زیبای سنگی این اثر تاریخی گفت: این مسجد که در ضلع شرقی بازار قیصریه واقع شده با پلان هشت ضلعی در محل تقاطع دو ضلع چهار برکه و بر پشت بام آن ساخته شده است، پنجره‌های تعبیه مسجد به درون آب‌انبار باعث خنکی هوای مسجد و همچنین نورگیرهای مشبکی واقع در دیوارهای مسجد باعث ایجاد جریان هوا شده و از تجمع رطوبت در فضای آن جلوگیری می‌کند.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لار گفت: در ادامه مرمت پروژه‌های تاریخی در سطح استان فارس هم‌اکنون مرمت زیرزمین باغ نشاط لار نیز ادامه دارد. وی تصریح کرد: با توجه به آسیب‌های وارده در اثر نم‌زدگی به بخش زیرزمین باغ نشاط، عملیات مرمتی این بخش از عمارت شامل کفپوش، سنگ ازاره و گچ‌کاری سطوح داخلی همراه با پوشش استحفاظی میدان وسط باغ در دست اجراست. این مسئول در پایان گفت: این عملیات با اعتباری بالغ بر ۴۷۰ میلیون ریال در دست اجراست.

(سه شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۱) ۱۷:۲۹
https://news.masjed.ir/u/w8y
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید