چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۴
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۱
گزارشگر : مدیر سایت (مرادپور)

سبک زندگی مرحوم برهان، انسان‌ها را می‌ساخت

رییس مجلس خبرگان رهبری در اولین همایش بزرگداشت مفاخر ائمه جماعات استان تهران "تجلیل از مقام علمی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله حاج شیخ علی‌اکبر برهان(ره) " که دوشنبه شب در محل مسجد لرزاده میدان خراسان برگزار شد، گفت: ایشان از سربازان امام زمان (عج) بود.

(چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱) ۱۰:۴۴

آیت‌الله مهدوی‌کنی با بیان این‌که «ما در حضور آن بزرگوار درس خود را شروع کردیم» گفت:‌ اهمیت کاری که آقای برهان در حدود ۶۰ سال پیش در تهران انجام داد را فقط با توجه به شرایط آن زمان می‌توان درک کرد.

وی با بیان این‌که «برخی از خانه‌های اطراف مساجد به دلیل صدای اذان و آنچه که به مساجد مربوط می‌شود دارای قیمت کمتری نسبت به سایر خانه‌ها هستند» گفت: اما خانه‌هایی که در اطراف مسجد لرزاده وجود داشت به دلیل علاقه مومنان به شخصیت مرحوم آیت‌الله برهان قیمتی دو چندان پیدا کرده بود.

رییس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بعد از شهریور سال ۱۳۲۰ شمسی که متفقین ایران را اشغال کرده بودند پهلوی مدارس علمیه در کشور را یا به حالت تعطیل درآورده و یا آنها را در دست دولت قرار داده بود که به طور مثال می‌توان گفت در قم طلاب شب‌ها به حوزه‌ها می‌رفتند و صبح‌ها به باغ‌های اطراف جهت انجام مباحثه مراجعه می‌کردند و در تهران مدرسه مروی به مدرسه هنرهای زیبا تبدیل شده و اموال آنها غارت شده بود.

مهدوی‌کنی ادامه داد: اولین استاد من مرحوم آقای برهان بود و با وجود آنکه استادان بسیاری مانند امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی و ... را داشته‌ام ولی آقای برهان را در دعاهای خود فراموش نمی‌کنم.

وی گفت: در زمانی که مرحوم آقای برهان نسبت به تربیت طلاب دینی در تهران همت گماشتند تعداد طلاب حوزه‌های علمیه در تهران بسیار کم بود و به همین خاطر ایشان در مدتی بسیار زود طلاب را معمم می‌کردند تا این حوزه‌ها را رها نکنند و به همین خاطر بود که من در ۱۵ سالگی ملبس شدم.

رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که «وضعیت اقتصادی بسیار نامناسب حوزه‌های علمیه و به تبع آن طلاب حوزه‌های علمیه به دلیل تعطیلی موقوفات و قرار گرفتن آنها در دست دولت است» افزود: آقای برهان دست خالی در تهران اقدام به تاسیس مدرسه کردند و در اطراف همین مسجد لرزاده که ایشان نسبت به این کار همت کردند زمین‌های زراعی وجود داشت.

مهدوی‌کنی اظهار کرد: آقای برهان برای طلاب خود مانند یک پدر بودند و به طور مثال می‌توان گفت که در زمانی که من خود معمم شدم لباس روحانیت نداشتم که به تن کنم و ایشان قبای خود را به من داد و عمامه را نیز خود خریدم.

وی گفت: مرحوم برهان بزرگترین وظیفه خود را تربیت طلاب می‌دانستند و مدرسه ایشان در کل ایران انگشت‌نما بود و به همت آقای برهان در مدرسه‌ای که تاسیس کردند ۱۵۰ طلبه درس می‌خواندند.

رییس مجلس خبرگان رهبری افزود: خصوصیت آقای برهان این بود که در تربیت طلبگی سبک و مکتب داشتند و ما باید بدانیم که آن چه در تمامی نظام‌ها باقی می‌ماند مکتب و سبک آنها برای تربیت و تعلیم است.

مهدوی‌کنی گفت: اینکه مقام معظم رهبری به سبک اسلامی در زندگی اشاره کرده‌اند برخی در زمینه توجه به این موضوع اشتباه کرده‌اند و باید دانست که آنچه که امروزه از سوی بسیاری بر آن توجه می‌شود این است که به وسیله ترویج سبک زندگی مردم را به سوی عقاید خود می‌برند و سبک زندگی تنها ترویج عقاید نیست.

 

 

وی ادامه داد: با این لباس‌هایی که در گذشته مردم را مجبور به پوشاندن آنها کردند و امروزه نیز مردان و زنان ما در جامعه می‌پوشند خود به خود ما را به سوی سبک زندگی غربی برده‌اند و در زمینه ترویج فرهنگ غربی دیگر نیازی به ماهواره‌ها نیست.

رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: سبک زندگی طلبگی باید سبکی ساده باشد که براساس آن طلاب روحی سبک پیدا کنند و بتوانند با مشکلات بسازند.

مهدوی‌کنی گفت:‌ سعی مرحوم برهان این بود که نحوه زندگی طلاب علوم دینی ساده باشد و در عین حال بسیار نسبت به نظافت و تمیزی حساس بودند و در این زمینه نیز خود در رابطه با رعایت نظافت شخصی و محیط اطراف خود اهتمام ویژه‌ای داشتند و این همان سبکی بود که آقای برهان ما را به آن عادت داد و براساس آن به سختی‌ها عادت کردیم و به طور مثال توانستیم سختی‌های زندان‌های ساواک را نیز تحمل کنیم.

وی گفت:‌ این سبک زندگی است که انسان‌ها را می‌سازد و نه اعتقاد، درس اخلاق و خواندن کتاب به تنهایی بلکه باید به اینها عمل کرد.

رییس مجلس خبرگان با خنده گفت: من اگر این همه خوب هستم همه‌اش به خاطر آقای برهان است و من ایشان را فراموش نمی‌کنم.

مهدوی‌کنی خطاب به طلاب علوم دینی حاضر در این مراسم اظهار کرد: شما باید الگو باشید و مهمترین چیزی که برای شما لازم است تعلیم و تربیت افراد دیگر است.

وی گفت: خود من با وجود آنکه مسوولیت‌های بسیاری در این انقلاب داشته‌ام ولی به جهت اهمیت بحث تعلیم و تربیت رفتم و دانشگاه امام صادق (ع) را ساختم

 

ایسنا
(چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱) ۱۰:۴۴
https://news.masjed.ir/u/qxk
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید