سه شنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۶:۲۴
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۱۸۸۵
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

احیا مسجد تاریخی جانبهان

(سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱) ۱۶:۲۴

تراب محمدی فضای داخلی مسجد جانبهان بستان‌آباد را منحصر بفرد دانست و اظهار داشت: معماری داخلی مسجد جانبهان بستان‌آباد آرامش روحانی خاصی را به همراه دارد. وی در معرفی مسجد روستایی "جانبهان" بیان کرد: مسجد جانبهان در روستای بستان‌آباد واقع شده و تنها مسجد روستایی تاریخی این منطقه است که با توجه به ستون‌های منقش و کنده‌کاری شده‌اش، برخی محققان و باستان‌شناسان آن را متعلق به دوران صفویه می‌دانند. وی با بیان اینکه هنوز تمام مراحل لایه‌برداری این مسجد اجرایی نشده است، افزود: با انجام عملیات لایه‌برداری پیش‌بینی می‌شود دوره تاریخی این مسجد به دورانی پیش از صفویه بازگردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، با اشاره به ثبت ملی مسجد جانبهان به تشریح زیبایی‌های این مسجد تاریخی پرداخت و گفت: فضای داخلی این مسجد شبستانی زیبایی منحصر به فردی دارد و بر خلاف دیگر مساجد شبستانی منطقه کمرپوش زنانه نداشته، یک طبقه بوده و دارای سقف کوتاهی است. وی با بیان اینکه این مکان مذهبی و تاریخی در طول دو دوره دچار تغییرات عمده شده است، گفت: مسجد پیش از این طاق‌هایی جناقی داشت اما در اثر تغییرات این طاق‌ها هلالی شده‌اند که در نظر داریم آنها را به همان شکل اولیه آنها بازگردانیم تا زیبایی خاص و بدیع آنها احیا شود.

محمدی الحاق محراب و ورودی در ۵۰ و ۲۰ سال گذشته را از دیگر تغییرات این مسجد عنوان کرد و گفت: ورودی مسجد به دلیل عدم همخوانی با معماری مسجد در عملیات بازسازی به شکل اولیه‌اش بازگردانده شده و سردر مناسبی نیز برای مسجد ساخته خواهد شد. وی معماری خاص داخلی مسجد که در زمان خود مناسب‌ترین نوع معماری بوده است را علت زیبایی منحصر به فرد جانبهان دانست و افزود: مسجد "جانبهان" در حالت اولیه خود چهار ستونی بوده و سه فرش‌انداز داشته است که سقف کوتاه، ضخامت دیوار و مصالح سنگین آن باعث تبادل حرارت می‌شده تا در تابستان هوایی خنک و در زمستان هوای گرمی داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین از اختصاص یک میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این مسجد تاریخی خبر داد و گفت: "جانبهان" بستان‌آباد در تمام طول عمر خود همواره مسجدی فعال و پویا بوده و محل عبادت اهالی روستا و منطقه به شمار می رفته است. محمدی یادآور شد: مرمت و بازسازی این مسجد تاریخی از محل اعتبارات مرمت مساجد تاریخی آذربایجان شرقی در سال ۹۰ انجام می‌گیرد.

(سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱) ۱۶:۲۴
https://news.masjed.ir/u/sCg
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید