پنج شنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۴:۵۷
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۱۷۹۹۴
گزارشگر : سامان صاحب جلال

همایش پرچمداران بهشت برگزار شد/ رئیس مرکز در همایش پرچمداران بهشت: نماز؛جماعت؛صبح و مسجد جمع همه فضیلت ها است

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در همایش پرچمداران بهشت، نماز صبح را فریضه ای اشد بر کفار معرفی کرد و نماز صبح را که به جماعت در مسجد خوانده شود، حامل جمیع فضایل دانست.

(پنج شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳) ۱۴:۵۷

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محراب، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌ اکبری در همایش «پرچمداران بهشت» که صبح امروز در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: جلسه امروز یک اجلاس متفاوت و بی‌سابقه‌ای است که به نام نماز صبح گرد هم جمع شده‌ایم. ما جلسات بسیاری داشته‌ایم اما جلسه‌ای برای نماز صبح، نداشته‌ایم.

وی با اشاره به این که در خصوص نماز صبح به مسائل و مطالب زیادی می توان اشاره کرد: بیان کرد: نگرانی‌ها و دغدغه همه ما درباره نماز جماعت صبحگاهی فراوان است. هرچند رشد خوبی در برگزاری نماز صبح به لحاظ کمی و کیفی داشته‌ایم اما باز هم تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. ما باید تمام اهتمام خود را داشته باشیم تا نماز صبح جذاب، باشکوه و متفاوت برگزار شود.

  

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ابراز داشت: خداوند متعال در فرمان به نماز در اوقات گوناگون نسبت به نماز صبح تأکید بیشتری دارد و آن را با عنوان بسیار زیبا و دلنشین «قرآن الفجر» معرفی می‌کند که این فجر بودن به اول وقت و شروع بودن نماز و قرآن بودن به اهمیت آن اشاره لطیفی دارد.

وی عنوان کرد: در روایت درباره نماز صبح تعبیر زیبایی به کار رفته است؛ تنها روایت فریقین مبنی بر اینکه نماز صبح علاوه بر مشهود مسلمین، مشهود فرشتگان شب و صبح است، آمده که ثواب دو برابر برای اقامه نماز صبح در کارنامه مؤمنین ثبت می‌شود و علاوه بر مشاهده فرشتگان، شهود خود حضرت رسول(ص) که اهمیت ویژه را دارد و سپس شهود مسلمین مورد تاکید قرار گرفته است، لذا باید نماز صبح جذاب، باشکوه و متفاوت برگزار شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری خاطرنشان کرد: در روایات مربوط به نماز صبح آمده نمازگزاران به جماعت صبح «فی‌ ذمة‌الله» قرار می‌گیرند و از پشتیبانی خاص الهی بهره‌مند می‌شوند همچنین درجاتی که برای آنها هست با تدابیر بسیار دقیقی باید درباره آنها فکر کنیم.

 

وی ادامه داد: در بین نمازها، نمازی که منافقین را به خشم و غضب می‌آورد و نفس آنها را تنگ می‌کند، نماز صبح است و این مسئله جای بسی تأمل دارد. نماز صبح اشد بر منافقین است که آنان را می شکند. در نتیجه باید در خصوص این نماز به ویژه فکر کنیم.

وی با انتقاد از مساجدی که نماز صبح در آن ها اقامه نمی شود، گفت: در این کشور اسلامی که به این شکل برخی مساجد نماز صبح به جا نمی آورند احتمال این می رود که تأثیرات شیطانی قوی بوده و توانسته بر مؤمنین اثر بگذارد چرا که این آمار از جهت کمیت و کیفیت نه با مسلمانی ما، نه با ولایت ما، نه با روحانیت شیعه و نه با فتوحات و گشایش ایام بعد از انقلاب تناسب ندارد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اذعان کرد: روحانیت نباید منتظر بماند تا دستی از گوشه و کنار سبب گشایش شود بلکه خود باید در جامعه مؤثر واقع گردد. روحانیت با زمان شناسی می داند که اگر غفلت کند دشمن راه بر تسلط پیدا می کند.

وی یادآور شد: نماز صبح تا جایی اهمیت دارد که حتی پیامبر اکرم(ص) برای آن حضور و غیاب می‌کردند و می‌فرمودند فلانی چرا نیامده است، لذا وقتی حضرت شنیدند که برخی از افراد خوابشان برده و نتوانستند در نماز صبح شرکت کنند، فرمودند نماز صبح سخت‌تر است برای منافقان؛ «انّ هذه الصلاة اشدّ علی المنافقین.»

وی خطاب به ائمه جماعات حاضر در جلسه، گفت: طی 3 سال اخیر، در هر جلسه‌ای نسبت به نماز صبح یادآوری کردیم که به این مسئله اهمیت لازم داده شود، درهای مساجد که درهای لطف و فیض و رحمت الهی است، صبحگاهان به روی مردم گشوده شود و این کار از خود ما شروع می‌شود و نباید منتظر فرد دیگری باشیم.

 

وی با بیان اینکه قصه نفاق حساس‌تر از قصه کفر است، اظهار داشت: قصه نفاق، کار هنری در تغییر سبک زندگی، بیدار نگهداشتن مردم تا پاسی از شب، خواب نگه داشتن آنها در وقت سحر، ایجاد غفلت نسبت به پروردگار متعال است. اکنون که دشمن سواره و پیاده‌اش را به میدان آورده است، آیا راهی جز با استفاده از سنگر الهی می‌توان در مقابله این نفاق داشت.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد عنوان کرد: امروز اعلام می‌شود ما از 560 مسجد به بیش از 900 مسجد در اقامه نماز صبح در تهران رسیده‌ایم و ما بر اساس اقبال و محبت علما و ائمه جماعات آمده‌ایم اعلام کنیم سرعت گسترش نماز صبح با باز شدن درب مساجد و رفع این عیب بزرگ می‌خواهیم تصمیم بگیریم که روزی خبر خوش و شیرین را به محضر مقام معظم رهبری اعلام کنیم که بیش از نیمی از مساجد ما نماز جماعت صبح برپا می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد ضعف انگیزشی میان مردم برای حضور در مسجد، عدم همت هیات امنا و کارگزاران مسجد، عدم استقبال برخی از خادمان مساجد و فاصله داشتن خانه امام جماعت تا مسجد از جمله عواملی است که رفع آنها می تواند در اشاعه اقامه نماز صبح و فراگیر شدن آن موثر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری با بیان این که ما بیش از 2400 امام جماعت در تهران داریم، ابراز داشت اگر ائمه جماعات نمی‌توانند برای اقامه نماز صبح به علت دوری مسیر در مساجد حضور یابند بهتر است فردی را از میان طلاب مشخص کنند لذا تصمیم‌گیرنده اصلی، امام جماعت است. که می‌تواند هیات امنا، خادمان و سایر افراد را برای حضور پرشور در مساجد تشویق کند.

وی تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و پیگیری امام جماعت را مهمتر از تمام عوامل برشمرد و گفت: امام جماعت می‌تواند تا حدود زیادی حجت را بر همگان تمام کند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار داشت: استفاه از خادمان افتخاری، گذاشتن قرار و خبر کردن سایر افراد برای آمدن به مسجد برای نماز صبح، برقراری ارتباط چهره به چهره، فرهنگ‌سازی و استفاده از ظرفیت نهادها و دستگاه‌های مختلف مانند حوزه‌های علمیه، بسیج، شهرداری از جمله برنامه‌های است که می‌تواند جاذبه نماز صبح را زیاد کند.

 

وی گفت: همچنان نماز صبح را در اولویت تبلیغی-ترویجی مرکز رسیدگی به امور مساجد خواهیم داشت و برای رفع موانع و برطرف شدن این عیب بزرگ کمک خواهیم گرفت تا نماز صبح نشاط و طراوت خاص خود را داشته باشد.

در پایان عنوان کرد: سال جدید با ایام فاطمیه همراه است و شایسته است ایام سوگواری حضرت زهرا (س) پررنگ و گسترده برگزار کنیم و تعطیلات باعث نشود عزاداری حضرت زهرا (س) کم فروغ برگزار شود که ائمه جماعات نقش ویژه‌ای در این راستا دارند.

تگ عکس گزارش تصویری این مراسم را ببینید

(پنج شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳) ۱۴:۵۷
https://news.masjed.ir/u/uAj
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید