دوشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۴:۴۷
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۱۷۹۷
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

بزرگترین مسجد دوحه؛ به نام مؤسس فرقهٔ وهابیت

(دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۱) ۱۴:۴۷

کار‌شناسان بر این اعتقادند که افتتاح این مسجد و متعاقب آن سخنرانی امیر قطر درباره آن در حقیقت اعلام این موضع دوحه به سلفیون است که وهابی‌ها می‌توانند برای تبلیغ خود بر روی آن حساب کنند.

سال گذشته شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر در حالی بزرگ‌ترین مسجد دوحه را افتتاح کرد که بر آن «نام شیخ محمد بن عبدالوهاب»، مؤسس فرقهٔ وهابیت و امام جماعت سلفی‌ را نهاد.

پایگاه خبری تحلیلی پارسینه در این زمینه نوشت، شیخ حمد هنگام افتتاح این مسجد بزرگ که بالغ بر ۱۷۵ هزار متر مربع وسعت دارد، گفت: «جد ما شیخ جاسم هم‌زمان هم حاکم بود هم عالم دینی. او کسی بود که به دعوت شیخ ابن عبدالوهاب لبیک گفت و اندیشه‌ها و مکتب او را در کشورمان و خارج از آن در سراسر جهان اسلامی ترویج و منتشر کرد. او مسئولیت بزرگی در نشر کتاب‌های اهل دعوت داشت و حتی برای چاپ آن‌ها در هند شخصا سرمایه‌گذاری کرد.»

 

این مسجد عظیم که گنجایش پذیرش ۳۰ هزار نمازگزار مرد و ۱۲۰۰ نمازگزار زن در سالن‌های مجزا را دارد شامل مراکز قرآنی و علوم وابسته به آن و کتابخانه تخصصی حاوی کتاب‌هایی با موضوعات اسلامی است. بنای این مسجد بزرگ نیز شامل یک مناره، ۲۸ گنبد بزرگ و ۶۵ گنبد کوچک است و ساخت آن از سال ۲۰۰۶ آغاز شده است.

 شیخ حمد بن خلیفه الثانی، امیر قطر با افتتاح مسجد "امام محمد بن عبدالوهاب" در دوحه این تردید را که مدت هاست در اذهان عمومی به وجود آمده تبدیل به یقین کرده است که قطر نه نتها به فکر گسترش وهابیت در منطقه برای رقابت با عربستان و گرفتن قدرت به دست خود است بلکه نقش مهمی را نیز در تحولات اخیر منطقه باز هم برای افزایش قدرت خود ایفا کرده است.

در مراسم افتتاح این مسجد، امیر قطر متعهد شده است که از هیچ کوششی برای گسترش پیام و آموزه های اسلام در کل جهان فروگذار نخواهد کرد اما آیا هدف او واقعا گسترش اسلام حقیقی است یا اینکه هدفش تنها بر آورده کردن منافع خود در منطقه به نام اسلام است؟

میدل ایست آنلاین نیز در این زمینه نوشت: شیخ حمد هنگام افتتاح این مسجد بزرگ که بالغ بر ۱۷۵ هزار متر مربع وسعت دارد، تاکید کرد : امت اسلام اکنون نیاز به احیا و الهام گیری از تجربه های «دعوت وهابیت» دارد.
به لحاظ ایدئولوژیک در سال های اخیر، قطر که مانند عربستان سعودی علاقه وافری به وهابیت دارد، کمک شایانی به گسترش حرکت های وهابی در جهان عرب کرده است.

(دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۱) ۱۴:۴۷
https://news.masjed.ir/u/1cI7
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید