سه شنبه / ۲ دی ۱۳۹۳ / ۱۷:۱۳
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۱۶۵۴۰
گزارشگر : عطا اسماعیلی

برگزاری نشست مشترک با اوقاف استان تهران/ از ارتقای همکاری های دوجانبه تا لزوم پیگیری مشکلات حقوقی مساجد

در نشست مشترک مسئولین مرکز رسیدگی به امور مساجد و سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران بر گسترش همکاری های دو جانبه و لزوم حل مشکلات حقوقی مساجد تاکید شد.

(سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۳) ۱۷:۱۳

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محراب نشست مشترک مسئولین مرکز رسیدگی به امور مساجد و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران با حضور حجت الاسلام و المسسلمین حاج علی اکبری، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد و حجت الاسلام و المسلمین محمد زاده، رییس سازمان اوقاف استان تهران و دیگر مدیران و معاونین دو مجموعه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در این نشست با اشاره به همکاری مسجد و اوقاف، آن را ارزشمند دانست و گفت: اگر در تهران بتوانیم الگویی را در حوزه مسجد و وقف ارائه دهیم، می تواند برای کل کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پیش از این و در اوایل کار اختلافات زیادی میان  مساجد و اوقاف وجود داشت، افزود: امروز نمونه های اختلافی پیشین وجود ندارد و این اتفاق بزرگ را نباید دست کم گرفت.

اوقاف3  

وی در بخش دیگری از اظهاراتش اجتماع بزرگ مسلمین در روز اربعین اشاره و راهپیمایی بزرگ شیعیان در آلوده ترین منطقه جهان را نشان از اتفاقات بزرگ در آینده دانست و اضافه کرد: هیچ کدام از ما فکرش را نمی کردیم بتوانیم یک ساماندهی جهانی را از شیعیان راه بیندازیم.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه اگر بتوانیم از نهادهای فرهنگی خود و سازماندهی های درونی به خوبی بهره بگیریم نباید از دشمن بیم و نگرانی داشته باشیم، خاطر نشان نمود: اگر بخواهیم یک نهاد را برای استوار کردن برنامه های فرهنگی خود در نظر بگیریم که خیالمان راحت باشد، بی شک مسجد است.

وی با تاکید بر این موضوع که اگر ما حق مسجد را ادا کرده بودیم وضعیت ما از نظر فرهنگی، تربیتی، اخلاقی، سیاسی و حتی اقتصادی بهتر بود، بیان داشت: آسیب ها به خاطر غفلتی است که از مسجد داشته ایم. ما همه چیزمان را از مسجد گرفته ایم ولی چیزی به مسجد نداده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با تاکید بر بهره گیری از فرصت های زمانه، ایجاد سدی محکم در برابر هجوم فرهنگی دشمن و جبران غفلت ها و تاخیرها، ایجاد نظام مالی در مساجد را اقدام مبارکی دانست و با عنوان این مطلب که هدف از حل مشکلات حقوقی مساجد سالم سازی فضای مسجد است، به هفته وقف اشاره و ابراز امیدواری کرد اقداماتی که در مجموعه اوقاف انجام شده ادامه پیدا کند.

وی همچنین در بیان اهمیت تفاهم نامه مرکز و اوقاف، ضمن اشاره به لزوم بازنگری این تفاهم نامه در صورت نیاز، گفت:  ما مباحث مشترک دو مجموعه را به ناچار از مباحث حقوقی آغاز کردیم و امیدواریم در حوزه های دیگر مانند مباحث فرهنگی کار را ادامه دهیم و به این موضوع فکر کنیم که چه ظرفیت هایی مادی و معنوی در اوقاف برای تقویت مسجد وجود دارد.

رییس مرکز در ادامه نکته پیشین اضافه کرد: مساجد در مقابل حسینیه ها و تکایا اصالت دارند و باید متفاوت دیده شوند. خوب است که کارگروه مشترکی برای یک نهضت قرآنی داشته باشیم و با بررسی منابع یک حرکت سازمان یافته را در مساجد استان تهران راه بیندازیم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع خانه عالم اشاره کرد و گفت: همه می دانیم که خانه عالم چه نقش مهمی در تقویت مساجد دارد به خاطر همین باید بررسی کنیم آیا می توان برخی از منابع وقفی را به این سمت سوق داد  یا خیر.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در بحث نیازمندی های فرهنگی مانند کتابخانه ها و خدمات اجتماعی مساجد هم از اوقاف درخواست همکاری نمود و شرط اضافه کردن ائمه جماعاتی را که در حسینیه ها به طور دایم به اقامه نماز می پردازند به شبکه ائمه جماعات مساجد، تاییدیه اوقاف دانست.

وی گفت: پس از تاکید رهبری بر تلقی امامزادگان واجب التعظیم به عنوان قطب فرهنگی، اقدامات خوبی اتفاق افتاده است. اما نکته این است که اگر در اطراف این امامزاده ها مساجدی وجود دارد باید با نگاه آسیب شناسانه از تحت الشعاع قرار گرفتن برنامه های مسجد پیشگیری کنیم.

رییس مرکز در پایان اظهار کرد: ما خودمان را موظف به توسعه و گسترش و معرفی فرهنگ وقف از تریبون مساجد می دانیم و در این راه از هیچ اقدامی اجتناب نمی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد زاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران نیز که در بخش دیگری از این نشست سخن گفت، ضمن تشکر از راه اندازی کارگروه مشترک امور مساجد و اوقاف و با بیان اینکه برای بخش مهمی از مشکلات راهکارهای عملی پیدا شده است، ابراز داشت: شواهد نشان می دهد این کارگروه مفید واقع شده است.

اوقاف2

وی با تاکید بر اینکه همه تلاش و دغدغه ما در اوقاف تهران این است که سایه بروکراسی و دخالت اداری را از سر مساجد، حوزه های علمیه و نهاد های مشابه برداریم، استقرار نظم و انضباط مالی و استخراج بانک اطلاعاتی موقوفات را از اقدامات مهم اوقاف برشمرد و از اعضای کمیته هماهنگی خواست به گونه ای برنامه ریزی کنند که حتی المقدور ائمه جماعات درگیر مسایل مالی موقوفات نشوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران ضمن درخواست همکاری از ائمه جماعات با اوقاف برای ثبت نقشه برداری مساجد و صدور اسناد به نام مساجد، از سرقفلی ها به عنوان بزرگترین آسیب مساجد تهران یاد کرد و درباره اسناد اجارات گفت: سازمان اوقاف بزرگترین مستاجر دار کشور است که این اسناد به دقت مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اوقاف از طرح دعاوی ائمه جماعات درباره موقوفات و رقبات استقبال می کند، یاداور شد: موضوع مهم این است که چون در اینگونه موارد بحث مادیات و پول مطرح می شود گاهی جایگاه امام جماعت به چالش کشیده می شود، بنابراین خواهشمندیم که این گونه دعاوی با مشورت و هماهنگی ادارات اوقاف انجام شود و حتی المقدور اداره حقوقی اوقاف طرف دعوی قرار گیرد چون نمی خواهیم کوچکترین آسیبی به ساحت ائمه جماعات وارد شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد زاده در پایان اظهاراتش با اشاره به برخی از اقدامات سازمان اوقاف در چند سال گذشته، افزایش اعتماد مردم به اوقاف را ارزشمند ارزیابی نمود و اظهار کرد: اوقاف تنها در موقوفه هایی ورود می کند که قانون الزام کند وگرنه در موقوفاتی که تولیت آن مشخص هستند اوقاف هیچ علاقه ای به دخالت ندارد.

 حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی حاتمی، معاون حقوقی، اوقافی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، نیز در این نشست ضمن تقدیر از ابتکار مرکز رسیدگی به امور مساجد نکاتی را پیرامون تدوین آیین نامه اجرایی یادآور شد. 

وی با بیان اینکه اصل آیین نامه با هدف تسهیل کار و حفظ حرمت ائمه جماعت و روحانیون انجام شده است، اظهار نمود: نباید آیین نامه جدید را به گونه ای تدوین کنیم که روال کار سخت تر از قبل شود.

اوقاف1

معاون حقوقی، اوقافی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: نکته بعد اینکه خط قرمزهای قانونی را به حداقل ها بسنده کنیم که با فضای تفاهم نامه هم سازگار باشد. ما بیش از اینکه بخواهیم رغبات مساجد را به ائمه جماعات بسپاریم باید به این نکته توجه کنیم که در کشور، مساجد تهران بیشترین دعاوی را دارند.

وی با اشاره به اینکه برخی از رقبات مساجد به دلایل مختلف از دست رفته است، اضافه کرد: در مباحث حقوقی و دعاوی باید بحثی برای معاونت حقوقی ائمه جماعات و روحانیون باز شود تا با همکاری اوقاف، در محاکمی که ائمه جماعات حاضر می شوند یک پشتیبان حقوقی داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین حاتمی  با اشاره به برخی از مشکلات مساجد که نیاز به پیگیری های حقوقی دارد بر لزوم پیگیری های مسایل از جانب دولت و مجلس تاکید کرد و با تشریح دو مصوبه جدید دولت درباره رایگان بودن آب، برق و گاز مساجد و همچنین رفع عوارض و نوسازی، اظهار کرد: امیدواریم کارگروه مشترک مسایل و مشکلات عمده حقوقی پیرامون مساجد را احصا کنند.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین تک فلاح مدیر دفتر حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد، به عنوان دبیر کمیته هماهنگی مرکز و اوقاف، به ارائه گزارش عملکرد این کمیته پرداخت.

وی با اشاره به عقد تفاهم نامه میان دو نهاد و تصویب آیین نامه مشترک، به تشریح  روند تدوین آیین نامه اجرایی، صدور احکام موقوفات برای ائمه جماعات، برگزاری 15 نشست و بررسی 30 پرونده، بررسی وضعیت مالی رقبات، افتتاح حساب برای مساجد، بررسی فقهی و حقوق موقوفات مساجد، پیگیری وضعیت مالکیتی مساجد و رقبات آنها، تنظیم قراردادهای متحد الشکل و تنظیم فرم های جایگزین فاکتور به عنوان گزارش عملکرد این کمیته پرداخت.

مدیر دفتر حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد در بخش دیگری از گزارش خود ضمن بیان چالش های کارگروه هماهنگی به تشریح مواردی چون عدم ثبت دبیرخانه مربوط به  تفاهم نامه مرکز با اوقاف، عدم ثبت و امضای دبیرخانه آیین نامه اجرایی، عدم برگزاری جلسات آموزشی جهت آشنایی امین موقوفه با قوانین وقف و عدم اخذ شناسنامه برخی از مساجد،  به عنوان بخشی از کاستی ها پرداخت.

وی در ادامه اظهاراتش بر لزوم ارائه راه حل برای چالش های مذکور تاکید کرد و ثبت دبیرخانه، ارجاع پرونده های پیچیده به کارگروه، برگزاری جلسات فصلی و انتخاب مدیر نمونه از میان نواحی چندگانه مرکز و اوقاف را برای برطرف کردن کاستی ها ضروری دانست.

تگ عکس گزارش تصویری


(سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۳) ۱۷:۱۳
https://news.masjed.ir/u/slq
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید