پنج شنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۰
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۱۶۰۷
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

آمادگی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رفع موانع ساخت مساجد

(پنج شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱) ۱۰:۲۰

هشتاد و نهمین جلسه کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی سه‌شنبه دوم خرداد به ریاست دکتر علی‌اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا برگزار و موضوع وضعیت کاربری اماکن فرهنگی در طرح تفصیلی شهر تهران بررسی شد.

در ابتدای این جلسه که به بررسی وضعیت کاربری اماکن فرهنگی به ویژه مسجد در طرح تفصیلی شهر تهران اختصاص داشت، ولایتی طی سخنانی گفت:‌ این انقلاب و نظام اسلامی از دل مساجد برخاسته‌اند و تاکنون هر تهدیدی دامنگیر این نظام شده است،‌ توسط مسجد و کسانی که اهل مسجد هستند، دفع شده است.

وی افزود: هویت دینی شهر اسلامی از مسجدهای آن شهر نشات می‌گیرد، که متاسفانه شهرهای ایران به خصوص تهران به‌عنوان مرکز تنها حکومت دینی و شیعی دراین‌باره دچار ضعف هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تجربه موفق مرحوم حسین لرزاده که با کمک علمایی مانند مرحوم آیت‌الله‌ العظمی خوانساری و مرحوم حجت‌الاسلام فلسفی در تهران مساجد زیادی ساخت، باید مورد استفاده قرار گیرد.

آمادگی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رفع موانع ساخت مساجد

ولایتی گفت: مانند تمامی حکومت‌های تاریخ ایران، باید موضوع ساخت مسجد به‌عنوان مرکز فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مورد توجه نظام قرار گیرد و شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده همه نوع کمکی برای رفع مشکلات در این مورد است.

تقدیر رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد از توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسجد

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز گفت: توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع مهم مسجد به عنوان کانون تعامل و تعاطف بین مردم شایسته سپاس و تقدیر است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب از کم‌توجهی نسبت به مساجد گلایه دارند و این موضوع را به ما هم منعکس کرده‌اند.رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: مسجد در نگاه شیعه صرفا کاربری عبادی ندارد، بلکه دارای کاربری فرهنگی، اجتماعی و ... نیز هست.

موضوع معماری اسلامی ایرانی، از دغدغه‌های مدیریت کلان شهرسازی استمهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه گفت:‌ در تصویب طرح جامع و تفصیلی شهر تهران، موضوع کاربری فرهنگی به‌وی‍‍ژه برای مساجد مورد توجه جدی قرار داشت.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: در تمامی پروژه‌های شهرسازی پیمانکاران موظف هستند تا به تناسب جمعیتی که در آن شهر ساکن خواهد شد،‌ نسبت به تامین فضای مناسب برای مسجد سازی اقدام کنند.

وی ضمن انتقاد از معماری ساختمان بعضی دستگاه‌های دولتی ادامه داد: متاسفانه تپه‌های عباس‌آباد که به امر مقام معظم رهبری باید قلب فرهنگی تهران باشند،‌ با ساخت و سازهای نامتناسب با این کاربری مورد تهاجم قرار گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان نیز گفت: موضوع معماری اسلامی ایرانی یعنی توجه توامان به مولفه‌های معماری اسلامی با در نظر گرفتن مولفه‌های اقلیمی ایران از دغدغه‌های مدیریت کلان شهرسازی است.

(پنج شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱) ۱۰:۲۰
https://news.masjed.ir/u/vnr
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید