یکشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۲۱:۴۶
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۱۴۵۲
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

مسجد خانه خدا و منبع فیوضات معنوی است

(یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱) ۲۱:۴۶

به گزارش باشگاه خبرنگاران بسیج شاهرود، کارشناس عقیدتی بسیج شاهرود اظهار داشت: مسجد خانه خدا در زمین، مرکز وحی، منبع فیوضات معنوی و برکات گوناگون برای نمازگزاران و جامعه اسلامی است.

حجت الاسلام موسی هاشمی در جلسه صالحین بسیج امام خامنه ای(مدظله) با اشاره به اهمیت حضور در مسجد گفت: بی‏گمان مکانی که چنین جایگاهی نزد خداوند دارد، حضور در آن، آثار فراوانی را خواهد داشت و بدون تردید شامل حال مکلفان و حاضران در مسجد اعم از زن و مرد نیز خواهد بود.

 

وی در ادامه افزود: آثار حضور در مسجد چنان متنوع است که به سختی می‏توان پیرامون تمامی آنها سخن گفت؛ چنانکه در یکی از احادیث امام علی (ع)، برای حضور در مسجد هشت اثر برشمرده است که کسی که به مسجد رفت و آمد می‏کند، یکی از منافع هشتگانه نصیب او می‏شود.

 

هاشمی یافتن برادری با ارزش در راه خدا، کسب علم و دانش نو، کسب دلیل و برهان محکم برای تثبیت عقاید، آموختن کلماتی که موجب هدایت شود، کسب رحمت، شنیدن مواعظی که انسان را از فساد و گناه باز دارد و یا به خاطر ترس یا حیا و آبروی خود گناهی را ترک کند را از جمله منافع حضور در مسجد برشمرد.

 

استاد حوزه علمیه شاهرود خاطرنشان کرد: شش اثر کلی برای حضور در مسجد از قبیل آثار عبادی، علمی، اجتماعی، سیاسی، روحی و اخلاقی و آثار معنوی و اخروی وجود دارد.

 

وی با اشاره به اثر عبادی حضور در مسجد گفت: از مساجد به عنوان خانه‏های خدا در زمین و نیز خانه‏های متقیان و مؤمنان یاد شده است و این عنوان به خوبی ماهیت عبادی مسجد را نشان می‏دهد؛ اینکه مسجد اساسا برای ایجاد ارتباط بین بنده و معبود و اعلام بندگی و عبودیت برای آفریدگار بنا می‏شوند اشاره به اصلی‏ترین اثر حضور در مسجد، یعنی بعد عبادی آن است.

 

حجت الاسلام هاشمی به بعد علمی مسجد اشاره کرد و افزود: کارکرد علمی مسجد در عصر رسول خدا مشهود است و رسول خدا (ص) در همین رابطه فرموده اند: هر نشستنی در مسجد بیهوده است، مگر اینکه برای سه کار باشد؛ خواندن قرآن، ذکر خدا، پرسش از علم.

 

کارشناس عقیدتی بسیج شاهرود با اشاره به بعد اجتماعی مسجد افزود: مسجد به عنوان یک مرکز دینی برای عموم، نقش اساسی در شکل‏گیری اجتماعات مسلمین دارد و حضور زنان و مردان و تبادل اخبار و اطلاعات اجتماعی، جویا شدن از احوال هم و احوال مسلمین، تنها بخشی از این ظرفیت بزرگ مساجد است.

 

وی با بیان اینکه مسجد همواره در کنار کارکرد اجتماعی، عبادی و معنوی خود، کانون سیاسی در جامعه مذهبی نیز بوده است، افزود: با نگاهی به صدر اسلام مشخص می شود که در این دوران نه تنها آثار سیاسی حضور مردان در مسجد مشخص است، بلکه آثار سیاسی حضور زنان در مسجد نیز مشهود است.

 

هاشمی افزود: حضور فاطمه (س) در مسجد و دفاع وی از حق ولایت علی (ع)، و همچنین سخنرانی حضرت زینب در مسجد که از مسلمات تاریخی است نمونه هایی از کارکرد سیاسی میسجد است.

 

وی پیروزی انقلاب اسلامی را نمونه ای از کارکرد سیاسی مسجد برشمرد و بیان داشت: تربیت سیاسی که در مسجد ارائه می‏شود، به دلیل ماهیت مذهبی آن می‏تواند نسلی را پدید آورد که پشتوانه جامعه دینی باشند و در برابر حوادث سیاسی هوشیاری لازم را ارائه دهند.

 

کارشناس عقیدتی بسیج شاهرود در پایان تصریح کرد: اگر زنان از حضور در مسجد محروم شوند، در واقع فرآیند تربیت بشر ناقص انجام می شود، در حالی که بانوان به دلیل تأثیر عمیق‏تر بر فرزندان و نقش تربیتی خود، در صورت برخورداری از تربیت سیاسی مسجد، بلوغ سیاسی را بطور شگفت انگیزی افزایش خواهند داد.

 

(یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱) ۲۱:۴۶
https://news.masjed.ir/u/uCl
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید