شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۲۱:۳۰
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۱۴۲۸
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

اذان،اجازه ورود به حریم ذکر و یاد خداست

(شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱) ۲۱:۳۰

معاون فرهنگی و تبلیغ اداره تبلیغات اسلامی کردستان: اذان،اجازه ورود به حریم ذکر و یاد خداست

معاون فرهنگی و تبلیغ اداره تبلیغات اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه اذان از عوامل وحدت بین مسلمانان است، گفت: اذان مژده وصل و اجازه ورود به حریم ذکر و یاد خداست.

حجت‌الاسلام ولی‌الله مصائبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کردستان، با اشاره به اینکه اذان در دین مبین اسلام ندایی برای اعلام وقت نماز است، اظهار داشت: در قدیم برای باخبر کردن مردم در امور مهم مانند فراخوان جنگ نیز اذان می‌گفتند.

وی با اعلام اینکه اصالت اذان برای نماز خواندن است، افزود: اذان خود از عوامل وحدت بین مسلمین و تمام اقشار جامعه بوده و عامل ایجاد وحدت است.

مصائبی با اشاره به اینکه اذان گفتن یک شعار زیبا و با ارزش اسلام بوده و همچنین از عوامل بازدارنده گناه است، بیان کرد: زن انگلیسی نخستین عامل گرایش به دین اسلام را از ندای اذان عنوان می‌کند و در قلب و جان او اثر و نفوذ کرد.

وی با تأکید بر اهمیت اذان گفتن با صدای شیوا و نیکو عنوان کرد: از عمده دلایلی که در گذشته و حال موجب گرایش مردم به نماز صدای شیوای قرآن و اذان بوده که با شنیدن صوت دلنشین اذان و قرآن است که باعث می‌شود مسلمانان از کار و کسب دست برداشته و به نماز روی می‌آورند.

معاون فرهنگی و تبلیغ اداره تبلیغات اسلامی استان کردستان عنوان کرد: اذان از امور مهمی است که نقش مهمی در برانگیختن احساس دینی و روی آوردن به نماز و انس با نماز است.

وی اظهار کرد: در قرآن به‌عنوان منبع اصلی احکام اسلامی اشاره‌ای به ندای نماز یا دعوة الی الله آمده است، و در سوره‌های قرآنی مائده، جمعه و فصلت آیه‌های در باب اهمیت آن بیان شده که این یعنی اذان ریشه قرآنی دارد.

مصائبی با اشاره به حدیثی صحیح از امام باقر(ع) در این زمینه عنوان کرد: امام باقر(ع) می‌فرماید: «در شب معراج بلال حبشی اذان گفت و حضرت محمد(ص) و فرشتگان نیز نماز را اقامه کردند.

وی بیان کرد: متأسفانه صدا و سیما و به‌ویژه مساجد برای این امر مهم اهمیت چندانی قائل نیستند و مسئولان امر باید در ساماندهی مساجد اهتمام ورزند.

وی به ناهماهنگ بودن مساجد سطح شهرها در هنگام اذان اشاره کرد و ادامه داد: در ماه مبارک رمضان ناهماهنگی در پخش اذان در مأذنه مساجد از آسیب‌های مورد توجهی است که مردم را دچار سر در گمی می‌کند و مسئولان امر باید به فکر ساماندهی و برنامه‌ریزی آن باشند.

معاون فرهنگی و تبلیغ اداره تبلیغات اسلامی استان کردستان به آداب اذان گفتن اشاره کرد و یادآور شد: گفتن اذان توسط افراد شایسته و خوشنام، طهارت، صدای دلنشین، روبه قبله بودن، در جای بلند مثل گلدسته‌های مساجد اذان گفتن از آداب سنت حسنه اذان گفتن است.

وی با اشاره به اینکه زمانی که می‌توانیم با اذان و صدای روح بخش و دلنشین مؤذن در قلب انسان‌ها رخنه کرد و آن‌ها را به سمت اسلام گرایی تشویق کنیم چرا ما از این فرصت استفاده نکنیم و از آن به‌عنوان یک راه مقابله با جنگ نرم استفاده برد.

وی یادآور شد: اداره اوقاف مسئول ساماندهی امور مساجد است که این امر چندان مطلوب نبوده است.

(شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱) ۲۱:۳۰
https://news.masjed.ir/u/uyd
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید