دوشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۶:۴۳
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۱۴۱۶۶
گزارشگر : سعیده محبی

کارگروه طرح توسعه مسجد جامع بندرعباس تشکیل می شود

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با اشاره به تشکیل کار گروهی برای اجرای طرح توسعه مسجد جامع بندرعباس گفت: در این کار گروه به جای حرف، باید مدیران برای تکمیل طرح توسعه مسجد جامع بندرعباس نسبت به جابه جایی اماکن دولتی در محدوده طرح اقدام کنند و گزارش های واقعی از این اقدام در اختیار وزارتخانه ها و سازمانهای خود قرار دهند.

(دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳) ۱۶:۴۳

به گزارش پرتال مرکز رسیدگی به امور مساجد،  آیت الله غلامعلی نعیم آبادی صبح دوشنبه در جمع مدیران و در نشست بررسی مسائل مربوط به طرح توسعه مسجد جامع بندرعباس بیان داشت: با احداث مسجد جامع بندرعباس، سالهای سال مردم از آن بهره مند می شوند.

امام جمعه بندرعباس با اشاره به تشکیل کار گروهی برای اجرای طرح توسعه این مسجد اظهارداشت: در این کار گروه به جای حرف، باید مدیران برای تکمیل طرح توسعه مسجد جامع بندرعباس نسبت به جابه جایی اماکن دولتی در محدوده طرح اقدام کنند و گزارش های واقعی از این اقدام در اختیار وزارتخانه ها و سازمانهای خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه این پروژه بزرگ، همت جدی مدیران استان را می طلبد تصریح کرد: کلید حل مشکلات طرح توسعه مسجد جامع بندرعباس به دست استاندار هرمزگان است.

آیت الله نعیم آبادی ادامه داد: هم اکنون مردم برای برگزاری مناسبتهای مذهبی از قبیل نماز جمعه، نماز عید فطر و قربان، مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا و اربعین حسینی با مشکل روبرو هستند که با احداث این مسجد نیاز شهر بندرعباس برای سالهای سال مرتفع می شود.

امام جمعه بندرعباس خطاب به مدیران تصریح کرد: این کار باید در اولویت کاری همه مدیران قرار بگیرد و آن را به طور جد پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: مدیران این استان، خود را در قبال طرح توسعه مسجد جامع بندرعباس مسئول بدانند و تلاش کنند تا مشکلات اجرای این پروژه حل شود.

استاندار: برای اجرای این طرح بودجه تعریف شود

استاندار هرمزگان نیز در این نشست گفت: برای اجرای طرح توسعه مسجد جامع بندرعباس، ردیف و بودجه تعریف شود.

جاسم جادری با بیان اینکه اجرای این طرح بزرگ باید مرحله بندی شود ، وی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح توسعه مسجد جامع بندرعباس با دفتر رئیس جمهوری، معاون راهبردی رئیس جمهور و وزیر کشور مکاتبه شده است، اظهارداشت: کار گروه طی مدت دو هفته با انتخاب جا و مکانی برای انتقال ادارات مسیر طرح، نسبت به جابه جایی این ادارات به مکان مناسب اقدام خواهد کرد.

عباس مومن آبادی نماینده شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در این نشست یکی از اهداف و چشم انداز طرح توسعه مسجد جامع را افزایش صحن مسجد در شمال از سه هزار و 300 مترمربع فعلی به 71 هزاری مترمربع عنوان کرد.

وی به نتایج اجرای این بخش اشاره کرد و افزود: فراهم شدن فضای مناسب برای نمازهای عید فطر و قربان با ظرفیت 125 هزار نفر جمعیت و افزایش به 146 هزار نفر با احتساب فضای شبستان، فراهم شدن فضای مناسب برای عزاداری هیئت های عزادار در دهه اول محرم بخصوص اجتماع با شکوه مذهبی روزهای تاسوعا و عاشورا و اربعین سالار شهیدان ، فراهم شدن فضای مناسب شهری برای اجتماع بزرگ مردم به مناسبت های مختلف انقلاب ، فراهم شدن امکان ساخت 80 تا 100 هزار مترمربع پارکینگ و  به عمق شش متر با ظرفیت پنج تا هفت دستگاه خودرو برای رفاه و آرامش خاطر مردم و امکان شرکت آن ها در نمازهای جمعه و جماعات و برنامه های مسجد با همکاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی.

وی دیگر نتایج این بخش را فراهم شدن امکان ساخت 150 چشمه سرویس بهداشتی و وضوخانه در زیرزمین در 2 تا 3 نقطه با هدف فاصله دادن مناسب سرویس های بهداشتی از بنای مسجد، فراهم شدن امکان پیش بینی پارکینگ اختصاصی برای خودروهای مسئولان و مقالات ارشد کشوری و استانی در ناحیه شمال غرب مسجد ، فراهم شدن امکان ساخت به روز ترین و مدرنترین مجموعه گردشگری، خدماتی و فرهنگی شهری برای آسایش و رفاه حال مردم در شمال شرقی میدان یا طرح توسعه فراهم شدن امکان ساخت و پیش بینی فضای ایستگاهی برای آژانس ها و تاکس سرویس ها در زیرزمین جنوب شرق میدان و یا طرح توسعه ، فراهم شدن امکان احداث و اجراء 2 تا 3 آبنما در محدوده طرح توسعه که علاوه بر ایجاد و بستر فضای زیبای شهری امکان وضو گرفتن مردم در صحن را فراهم می کند، ایجاد بستر، فضا و حریم معنوی در ورودی های خیابان ها و محدوده طرح با احداث چند دروازه قرآن به عنوان سنبل و نماد مسجد جامع دانست.

وی یکی دیگر از اهداف افزایش صحن مسجد در شرق ( حد فاصل مسجد و مجتمع تجاری نور ) از دو هزار مترمربع به 14 هزار متر مربع اعلام کرد و اظهار داشت: از نتایج این بخش می توان به فراهم شدن امکان افزایش چهار هزار مترمربع بنا در 2 طبقه در شبستان مسجد( عملیات اجرایی شروع شده). ، فراهم شدن امکان افزایش کفش داری ها از حدود 10 هزار عدد به 21 هزار عدد و متناسب با ظرفیت کامل 21 نفری مسجد، اجراء 2 رشته پله برقی در شمال و جنوب شرق مسجد و نصب 2 دستگاه آسانسور و چهار رشته راه پله به صورت شمالی- جنوبی و شرقی-غربی ،فراهم شدن امکان ساخت 50 چشمه سرویس بهداشتی و وضوخانه در زیرزمین ، فراهم شدن امکان ساخت فضای لازم برای ژنراتور برق اضطراری، انبارهای پشتیبانی از نیروهای شاغل و تاسیسات و... مسجد جامع، فراهم شدن امکان ساخت هشت تا 10 هزار مترمربع پارکینگ در عمق هفت متری و در دو طبقه با همکاری و سرمایه گذاری( مشارکت) بخش خصوصی.

مومن آبادی با اشاره به چشم انداز و نتایج نهایی اجرای طرح گفت: هرمزگان افتخار احداث بزرگترین بنای مذهبی کشور را خواهد داشت که با رویکرد و بسط و گسترش فرهنگ نماز- قرآن و عترت ساخته شده و در ردیف استان هایی قرار می گیرد که پذیرای گردشگران بناهای مذهبی اعم از گردشگر داخلی و خارجی خواهد بود.

وی بیان کرد: مردم عزیز هرمزگان برای گذران اوقات فراقت از مدرنترین و مجهزترین مجوعه فرهنگی، گردشگری، خدماتی، تجاری و رفاهی که قطعاً با بهره گیری از امکانات روز دنیا آن را خواهیم ساخت بهره مند خواهد بود.

نماینده شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تصریح کرد: کشور عزیزمان در ردیف کشورهای مطرح جهان اسلام قرار خواهد گرفت که یکی از با شکوه ترین و عظیم ترین مساجد جهان اسلام را با ظرفیت حداقل 146 هزار نفر جمعیت در خود جای داده است و این افتخار هرمزگان را به قطب فرهنگی کشور بدل خواهد کرد.

وی ادامه داد: بستر و فضای معنوی لازم برای برنامه های بزرگ و گسترده فرهنگی از جمله آموزش قرآن کریم و احکام، مراسم اعتکاف، مراسم و جشن ها، برنامه های جمعی رو خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان و برنامه احیای شب های قدر فراهم خواهد شد.

مومن آبادی اظهارداشت: خلاصه اینکه کار بزرگ، همت بزرگ و تلاش گسترده و بی وقفه می خواهدو قطعاً اگر همت و اراده جمعی همه عزیزان نباشد اجراء این مهم در طرح توسعه با چالش های جدی مواجه خواهد شد. طبیعی است انتظارمان از همه عزیزان همکاری موثر است.

وی با تشکر از همراهی و همکاری مسئولان کشوری افزود: در سطح ملی لازم است از حجج اسلام پور محمدی وزیر دادگستری و علوی وزیر اطلاعات تشکر کنم که با سرعت به تقاضای ما برای تخلیه و واگذاری واحدهای تحت مجموعه خود موافقت و ابلاغ کردند.

وظایف این کار گروه شناسایی فضاهای مازاد دستگاهها ظرف مدت 2 هفته، شناسایی و تخصیص زمین معوض به دستگاههای اداری مستقر در طرح توسعه مسجد جامع ، پیشنهاد واگذاری فضاهای متناسب با نیاز دستگاهها به شورای برنامه ریزی استان تشکیل و هر چه سریعتر کمیسیون ماده پنج برای تصویب کلیات طرح توسعه مسجد جامع ارائه پیشنهادات کاربردی به شورای برنامه ریزی استان از جمله اهدافی است که کار گروه آن را پیگیری خواهد کرد.

به گفته مومن آبادی، مقرر شد مدیران عامل مخابرات، برق منطقه ای، شرکت توزیع برق، آب و فاضلاب ، بهداشت و درمان، صدا و سیما و آتش نشانی ، ضمن بررسی نیازها ، تمهیدات مرتبط با نیاز مسجد را به مجری مسجد جامع اعلام و همکاری کنند.

مهر
(دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳) ۱۶:۴۳
https://news.masjed.ir/u/1cwu
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید