سه شنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ / ۲۱:۰۱
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۱۴۱۳
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

انجام مرمت تاریخی‌ترین مسجد رشت در صورت تامین اعتبار

(سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱) ۲۱:۰۱

انجام مرمت تاریخی‌ترین مسجد رشت در صورت تامین اعتبار 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه مسجد صفی به عنوان تاریخی‌ترین مسجد رشت در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد، گفت: در صورت تامین اعتبار مرمت این بنا در دستور کار قرار می‌گیرد.

 امید عزیزی، مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در جلسه میراث فرهنگی استان با اشاره به ثبت ملی تاریخی‌ترین مسجد رشت گفت: مسجد صفی در همایش اخیر ثبت آثار فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته و در صورت تامین اعتبار مرمت این بنا در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه مسجد صفی تاریخی‌ترین مسجد شهر رشت در محله‌ای به همین نام واقع شده و به مسجد سفید و شهیدیه نیز معروف است، اظهار کرد: تاریخ بنای اولیه این مسجد به تحقیق روشن نیست. طبق روایتی شیخ صفی‌الدین اردبیلی به دلیل دوستی با شیخ زاهد گیلانی در سفری به گیلان در محله میدان چاهی حفر می‌کند و عبادت‌گاهی می‌سازد که بعدها به مسجد تبدیل شده است.

 

وی ادامه داد: برخی از مورخان این مسجد را قبر محمدباقر میرزا ملقب به صفی میرزا پسر بزرگ شاه عباس اول می‌دانند که با بدخواهی اطرافیان پدر با دستور وی کشته و در این محل دفن شده است و برخی نیز معتقدند دلیل نامگذاری این مسجد به شهیدیه قتل ناحق صفی‌الدین میرزا است.

 

بنابرگزارش گیلان نیوز، مسجد صفی طبق عبارتی که روی یک کاشی در داخل محراب دیده می‌شود در سال ۱۳۳۴ هجری قمری (۱۲۹۵ ه.ش) به دست حاجی یوسف کاشی‌ساز تجدید بنا شد.

 

در ضلع شمالی مسجد صفی رشت دو درب ورودی متوالی قرار دارد که نخستین ورودی به صورت هلالی و از پروفیل و چوب در چند سال اخیر ساخته شده و سر درب ورودی دوم و اصلی مسجد از دو قوس تشکیل شده که در قوس نخست آیه اول سوره اسری و در قوس دوم حدیث «ولایه علی بن ابی‌طالب حصنی ...» کاشی کاری شده و در قسمت جنوبی مسجد محراب و سه فیل‌پا به ارتفاع تقریبی چهار متر و به قطر یک متر وجود دارد.

 

از دیگر بخش‌های دیدنی مسجد صفی چاه صاحب‌الزمان (عج) به فاصله سه متری از جنوب غربی گلدسته است که از قدیم مورد احترام مردم منطقه و محل عرضه نذورات بوده است.

 

چاه صاحب‌الزمان (عج) احتمالا همان چاهی بوده که به دست شیخ صفی‌الدین اردبیلی حفر شده است.

(سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱) ۲۱:۰۱
https://news.masjed.ir/u/Psj
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید