جمعه / ۱۰ اَمرداد ۱۳۹۳ / ۲۲:۱۴
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۱۳۱۲۰
گزارشگر : محمد قدس

ماه رمضان تقوامداری بر محور مسجد را گسترش داد

امام جماعت مسجد امیرالمومنین(ع) با بیان اینکه رمضان زمانی برای تحکیم تقواست، اظهار کرد: ماه رمضان تقوامداری بر محور مسجد را گسترش داد که باید با حضور مستمر در مساجد آن را ارج نهیم.

(جمعه ۱۰ اَمرداد ۱۳۹۳) ۲۲:۱۴

حجت الاسلام «کرباسی»، امام جماعت مسجد امیرالمومنین(ع) با اشاره به اهداف روزه اظهار کرد: خداوند در آیه 183 سوره «بقره» می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» (اى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید)؛ بنابراین با توجه به این آیه شریفه از مهمترین اهداف روزه ماه رمضان رسیدن بندگان به تقواست.
 
وی در توصیف و ویژگی «تقوا» در عملکرد و رفتار مومن بالله اظهار کرد: تقوا در حقیقت یک ملکه، حالت نفسانی و روحی ثابت و راسخ در وجود انسان است که همواره انسان را از بدی ها، زشتی ها و نافرمانی نسبت به دستورات خداوند متعال باز می دارد.

امام جماعت مسجد امیرالمومنین(ع) ادامه داد: در این میان روزه باید برای مومن چنین حالتی را ایجاد کرده باشد که در پرتو این حالت راسخ بتواند از نعمات الهی بهره مند شود و در عین حال زندگی تقوامدارانه در طول سال داشته باشد.

 حجت الاسلام کرباسی تصریح کرد: اگر کسی احساس کرد در پایان ماه رمضان این حالت در او وجود دارد به سعادت بزرگی دست یافته است هرچند که ممکن است ظواهر زندگی بعضا مانع از رشد این حالت شود اما تلاش باید حداقل بر حفظ این رویکرد باشد.

 وی با بیان اینکه ماندگار ماندن روحیه معنوی ماه رمضان مستلزم رعایت بایدها و نبایدهای متعدد از سوی روزه دار است، ادامه داد: نگه داشتن فضای رمضان در دل ها نیازمند تمرین تقوا، احسان است، ضمن اینکه حضور در مسجد نیز در راستای تحقق این امر اثرگذار خواهد بود.

حجت الاسلام کرباسی افزود: مسجد پایگاه متقین و محل حضور انسان های متقی است لذا اگر کسی ارتباط اش را با اهل مسجد ادامه دهد طبیعتا این هم نشینی با چنین انسان هایی سبب می شود که از آنان تاثیر پذیرد بنابراین برای حفظ روحیه معنوی رمضان، حضور در مساجد یکی از مهمترین و در عین حال اثرگذارترین عوامل است.
 
وی خاطر نشان کرد: البته در راستای تحقق این امر مساجد نیز باید برنامه های خود را هدف گزاری کرده و متناسب با فضا و نیاز مخاطبان برنامه ریزی کنند، به بیان دیگر اهداف برنامه های مساجد باید به گونه ای باشد که در راستای تحقق این هدف مهم و مقدس یعنی حفظ روحیه تقوامحوری گام بردارند.

امام جماعت مسجد امیرالمومنین(ع) گفت: برخی مساجد برای رسیدن به این هدف کلاس های مختلف اعتقادی را برای اقشار مختلف مردم برگزار می کنند یا برخی دیگر از مساجد برنامه های اوقات فراغت و اردو ها را دارند، همچنین برخی مبتنی بر کانون های فرهنگی واقع در مساجد برنامه هایی را برای تحقق تربیت مسجدی پایه ریزی می کنند، بنابراین به نظر می رسد از مجموع این برنامه ها بتوان توقع داشت که نوعی حالت تقوامدارانه در میان اهالی مسجد همواره پابرجا بماند.

شبستان
(جمعه ۱۰ اَمرداد ۱۳۹۳) ۲۲:۱۴
https://news.masjed.ir/u/srx
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید