چهارشنبه / ۸ اَمرداد ۱۳۹۳ / ۲۲:۰۹
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۱۳۱۱۹
گزارشگر : محمد قدس

عید فطر و عهدی دوباره برای حضور دایمی در مساجد

حجت الاسلام مطلبی فشارکی با اشاره به اینکه سی روز روزه داری پیوند مضاعف معنوی را میان مردم و مساجد ایجاد کرد گفت: عید فطر زمانی برای عهد دوباره برای حضور در مساجد است.

(چهارشنبه ۸ اَمرداد ۱۳۹۳) ۲۲:۰۹

حجت الاسلام «محمدعلی مطلبی فشارکی»، مدیر حوزه علمیه «حجت ابن الحسن(ع)» در گفت وگو با خبرنگار سرویس مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه مهمترین آداب بیرون آمدن از مهمانی خدا آن است که انسان به دستاوردهای خود و داشته های معنوی اش توجه کند، اظهار کرد: بنده مومن باید خوب به عملکردش طی سی روز ماه رمضان دقت کند و ببیند تا چه اندازه به اهداف خود رسیده است.

وی ادامه داد: باید دید آیا توانسته ایم تغییری را طی ماه مبارک در خودمان ایجاد کنیم یا در همان نقطه اول باقی مانده ایم، طبیعتا اگر به بُعد معنوی خاص رسیده باشیم باید سعی در حفظ آن در ایام دیگر سال داشته باشیم در غیر این صورت اقلا باید تا ماه رمضان بعد آن را حفظ کنیم.


حجت الاسلام مطلبی فشارکی ادامه داد: ورود به ماه رمضان آدابی دارد بنابراین خروج از این ماه نیز نیازمند رعایت آداب خاص است، حضرت علی(ع) از پیامبر اکرم(ص) در مورد برترین کارها در رمضان سوال کرد که حضرت پاسخ داد: پرهیز از حرام خدا برترین کار در این ماه است، بنابراین با توجه به این سخن پیامبر(ص) انسان باید تلاش کند که از حرام الهی پرهیز کند و این موضوع اهمیت خاصی دارد تا بتوانیم حال و هوای این ماه را در سایر ایام سال حفظ کنیم.


مدیر حوزه علمیه حجت ابن الحسن(ع) با بیان اینکه دوری از رذیلت های اخلاقی از جمله مهمترین اثرات ماه رمضان محسوب می شود، گفت: برای مثال روزه داری با غیبت منافاتی ندارد و اگر فرد روزه داری غیبت کند گویی تنها تکلیف خود را انجام داده است اما روزه او کمال ندارد و اثر این عبادت عظیم در او مشخص نمی شود.

 
وی گفت: اگر عبادت نتواند درون انسان را تغییر دهد و جلوی گناه را نگیرد صرفا تعصب است لذا وقتی که وارد ماه رمضان می شویم باید با نگاه پرهیز از گناه وارد مهمانی خدا شویم بنابراین مهمترین عملکرد همان حفظ حالات معنوی و دگرگونی اساسی در اخلاق است.


حجت الاسلام مطلبی فشارکی با اشاره به تاثیر حضور در مساجد در راستای حفظ این رویکرد افزود: اساسا یکی از آداب و سفارشاتی که در مورد ماه رمضان مطرح است حضور مستمر در مساجد و اقامه نماز جماعت است، اساسا ماه مهمانی خداوند بهترین زمان برای حضور در خانه خدا یعنی مسجد است پس چه بهتر که این عادت را در این ماه در وجود خود نهادینه کنیم.


وی ادامه داد: البته اگر خوب دقت کنیم مساجد در ماه رمضان از غربت نجات یافتند و حضور مردم در مسجد چند برابر شد، شاید از یک جهت اشاره آیه 18 سوره توبه نیز به همین مسئله یعنی حضور مستمر در مساجد در ایام مختلف باشد، خداوند در آیه 18 سوره توبه فرمود «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ» (مساجد خدا را تنها کسانى آباد مى‏کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسیده‏اند پس امید است که اینان از راه‏یافتگان باشند) .

 
این استاد حوزه تصریح کرد: بنابراین انسان هایی که به خداوند ایمان دارند و او را باور کرده اند می توانند مساجد را آباد کنند و مصداق این آبادی در زمانی چون ماه مبارک رمضان است.


حجت الاسلام مطلبی فشارکی با اشاره به برنامه های مساجد پس از ماه رمضان در راستای حفظ حالات معنوی این ماه برای نمازگزاران گفت: این مهم نیازمند آن است که ائمه جماعات در ارایه خدمات محتوایی خود تنوع بدهند و در عین حال نیاز و تفکرات جوان را بشناسند.

 
وی افزود: مساجد پایگاه اصلی اسلام هستند چنانچه در صدر اسلام نیز مرکز تمام باورها و کارهای مردم در مساجد بوده اند و اکنون نیز این مرکزیت دینی در مساجد قرار دارد با اینحال خدمات علمی امام جماعت به مردم فارغ از ارایه مسایل شرعی باید تنوع داشته باشد به خصوص در ماه رمضان، تصور می کنم بحث در مورد مسایل اجتماعی و اخلاقی می تواند اثر بالایی بر حاضران در مسجد داشته باشد.


مدیر حوزه علمیه حجت ابن الحسن(ع) در ادامه به فرارسیدن عید سعید فطر اشاره و خاطر نشان کرد: عید فطر آداب و فضایل متعددی دارد، اقامه نماز و گوش دادن به دو خطبه از رویه های همیشگی است اما آنچه که فارغ از این سنت همیشگی سفارش شده است کمک به مستمندان از طریف زکات است بنابراین بهتر است قبل از اقامه نماز یا تا قبل از ظهر زکات پرداخت شود چراکه این فضیلت است که در روز عید مستمندان را خوشحال کنیم.

شبستان
(چهارشنبه ۸ اَمرداد ۱۳۹۳) ۲۲:۰۹
https://news.masjed.ir/u/1crw
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید