دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۶:۴۸
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۱۰۱۰
گزارشگر : مازیار فتحعلی خانی

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی امام جماعت مسجد المهدی در موضوع نحوه تعامل مسجد و دولت

(دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۱) ۱۶:۴۸

۱.به نظر شما دولت در قبال مسجد چه وظیفه ای دارد؟در حقیقت دولت اسلامی باید حامی صددرصد مساجد باشد اگر بفرموده امام راحل (ره) که مسجد را سنگر می نامید بخواهند عمل شود، باید از این سنگرها هم مردم و هم حکومت حمایت قطعی و همه جانبه کنند زیرا مسجد هم سنگر در مقابل نیروهای شیطانی است، چون در مسجد باید انسان با غرایز و افکار انحرافی مبارزه کند و هم محل پاسخگویی به شبهات و مبارزه با طاغوت و استکبار جهانی است.
۲. دولت چگونه می تواند مساجد را برای رسیدن به اهداف عالیه اش کمک کند؟

همانگونه که استحضار دارید در کشورهای همسایه بودجه مساجد و تمام هزینه های آن از طریق حکومت و دولت پرداخت می شود حتی در حکومت لائیک ترکیه، سومین بودجه کشور مربوط به وزارت دیانت می شود که هزینه های مساجد اعم از امام جماعت، خادم، مؤذن، نظافت و... بر عهده این وزارت می باشد بنابراین حمایت مالی دولت می تواند بسیار ارزشمند و مؤثر باشد.
۳. آیا مساجد بعنوان پایگاه مهم اجتماعی می تواند مکانی برای تعامل و گفتگوی میان دولتمردان با مردم باشد واین چه فوایدی را می تواند در برداشته باشد؟بله- امروز دولتمردان و مسئولین سعی می کنندبامردم بیشتر از طریق رسانه ها خصوصاً رادیوو تلویزیون ارتباط داشته باشند که البته این شیوه یک ارتباط یکطرفه و یک سویه می باشد لذا مساجد بهترین مکان برای تعامل و گفتگو بین مردم و مسئولین می تواند باشد چرا که مساجد ومصلی ها هم از قداست بالایی برخوردارند و هم محل تجمع همه اقشار مختلف جامعه می باشد.
۴. تشکیل جلسات و کارگروههای مشترک بین دولت و متولیان امور مساجد چه تأثیری در پیشبرد اهداف مساجد خواهد داشت؟در گذشته مساجد بصورت سنتی و بوسیله متدینین اداره می شد اما امروزه که نهادی بعنوان مرکز رسیدگی به امور مساجد به امر مقام معظم رهبری (دامت برکاته) تشکیل شده است نشان می دهد برای مساجد، مسئولیت ها و وظایف فراوانی نسبت به گذشته تعریف شده است آنهم در این مرحله حساس و بحرانی... جنگ آشکار کفر و اسلام، فضای غبار آلود شبهات، جلسات تاریک که قرائت های مختلف و انحرافی از قرآن و دین می شود و... لذا مناسب است ارتباط بین دولتمردان و متولیان، نظام مند، هدفدار و قابل پیگیری، برنامه ریزی شود.
۵. انتظارات مساجد از دولت از لحاظ مادی و معنوی چه می باشد و تا کنون این انتظارات به چه میزان برآورده شده است؟برای احیای نماز جماعت که یک فریضه در مکتب اسلام است معتقدیم همه نهادها اعم از مردمی و دولتی و خصوصی و شهرداری و... باید در راستای احیای این امر تلاش کنند چرا که نیازمردم به مسجد و اقامه نمازدرآن بسیار بیشتر و والاتر از مکانهایی است که حوائج دنیایی خود را بر طرف می نمایند لذا مردم باید درمسجد معارف دین را نوش جان کنند و بعد با روانی پاک و الهی وبا تلاش و کوشش به دیگرامورشان  در جامعه بپردازندکه  این امر نیازمند فضای فیزیکی وسیع (که متأسفانه در جامعه خیلی محدود می باشد)و مرتب، منظم و کاملاً بهداشتی و تمیز می باشد تا امکان جذب عموم مردم مخصوصاً جوانان ونوجوانان راداشته باشدتابدین وسیله نشر معارف اسلامی مهیا گردد. در نتیجه وظیفه دولت و مسئولین فقط پرداخت قبوض آب و برق و... نیست.
مساجد باید زیباترین، بزرگترین و شکیل ترین مکانها باشندتابتوان استفاده فراوان ومتنوع ازآن برد.
۶.برای تحقق شعار مسجد محوری در دولت چه راهکارهای را پیشنهاد می نمائید؟

جواب سئوال ۶ هم در پاسخ های قبلی بیان شد.

(دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۱) ۱۶:۴۸
https://news.masjed.ir/u/q8Q
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید