شنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۲ / ۱۷:۰۵
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۸۴۲۰
گزارشگر : جلال حیران نیا
به مناسبت سالروز به آتش کشیدن مسجدجامع کرمان

آتشی که دامن پهلوی را گرفت!

واقعه ۲۴ مهر سال ۱۳۵۷ مسجد جامع کرمان، از سازماندهی مبارزات انقلابی تا حادثه‌ای که پیروزی انقلاب را سرعت بخشید، در گزارش زیر بخوانیم.

(شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲) ۱۷:۰۵

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد، مهرماه، یادآور یکی از مهمترین وقایع تاریخ انقلاب اسلامی در استان کرمان است؛ واقعه‌ای که به گفته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، اجتماعی، پیروزی انقلاب اسلامی را سرعت بخشید و خشم و ایستادگی ملت ایران در برابر رژیم ستمشاهی را مضاعف کرد.

کرمانی‌های انقلابی تصمیم گرفته بودند به مناسبت چهلمین روز شهدای ۱۷ شهریورِ میدان ژاله تهران، مراسمی در مسجد جامع کرمان برگزار کنند که عمال ستمشاهی چماق به دست وحشیانه به مردم حمله کردند و پیش از آن موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌های بیرون مسجد را به آتش کشیدند.

۲۴ مهر ماه سالروز آتش سوزی مسجد جامع کرمان


۲۴ مهرماه؛ سالروز به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان


۲۴ مهرماه؛ سالروز به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان


۲۴ مهرماه؛ سالروز به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان

مسجد جامع کرمان در حرکت‌های انقلابی شاخص بود، زیرا افراد انقلابی و پشتیبان امام آنجا جمع می‌شدند و برای حرکت‌های انقلابی کار می‌کردند و حتی رزمندگان هم از مسجد جامع به جبهه‌ها می‌رفتند و امروز هم در تداوم انقلاب نقش دارد.

حادثه ۲۴ مهر، اتفاق شاخصی بود که باعث سرعت روند انقلاب شد و علما و روحانیت و مردم در بزرگداشت شهدای ۱۷ شهریور در مسجد جامع تجمع کرده بودند که اوباش و کولی‌ها با حمایت نیروهای شاه به مسجد ریختند و ابتدا موتور و دوچرخه‌ها را به آتش کشیدند و سپس به مردم حمله و آنها را زخمی و مجروح و به مردم تیراندازی کردند و شهیدان باقدرت و یزدان شناس هم در صحن مسجد به شهادت می‌رسیدند.

۲۴ مهر ماه سالروز آتش سوزی مسجد جامع کرمان

این اتفاق در حدی مهم شد که امام(ره) از پاریس پیام دادند و باعث سرعت گرفتن انقلاب شد و شعار آن روز مردم «کتاب خدا را، مسجد جامع کرمان را، شاه به آتش کشید» شعار کشوری شد، لذا در پیروزی انقلاب نقش بسزایی داشت و با توجه به اینکه کرمان از پایتخت دور بود و هزار کیلومتر فاصله دارد، حاکی از آن بود مردم کرمان انقلابی و در خط امام و انقلاب و روحانیت بودند و این حرکت عظیم را بوجود آوردند.

و اما .....

مشاهده کنیم، مصاحبه ای از خاطرات سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، از حملهٔ نیروهای رژیم پهلوی به مسجد جامع کرمان به مناسبت ۲۴ مهر، سالروز واقعهٔ به آتش کشیدن مسجد جامع

 


(شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲) ۱۷:۰۵
https://news.masjed.ir/u/1c5u
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید