چهارشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۳
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۸۳۹۶
گزارشگر : جلال حیران نیا
مدیر مؤسسه تفحص سیره شهدا

مسجد در دفاع مقدس خلأهای جبهه را رفع می‌کرد

حجت‌الاسلام جوشقانیان با بیان اینکه مساجد در دوران دفاع مقدس قرارگاهی مهم در رفع خلأهای جبهه‌ها بود، گفت: خشاب اصلی رزمندگان در جنگ ایمان بود که در مسجد و با تربیت مسجدی در آنها ایجاد شد چنان که دنیا غلبه ایمان بر کفر را دید.

(چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲) ۱۴:۲۳
به گزارش مسجدخبر، حجت الاسلام والمسلمین «حسین جوشقانیان» در گفتگو با شبستان، که به مناسبت هفته گرامیداشت دفاع مقدس انجام شد، اظهار کرد: مسجد یکی از محوری ترین پایگاه های تربیت، آموزش، جذب و اعزام نیرو به جبهه ها در دوران دفاع مقدس بود این مهم به دلیل آن بود که مردم به واسطه عِرق دینی با مسجد انسی دیرینه داشتند و از دیگر سو امام خمینی(ره) به عنوان فقیه جامع الشرایط نیز برای مسجد نقشی ویژه قائل بودند و از مسجد به سنگر تعبیر می کردند.
 
مدیر مؤسسه تفحص سیره شهدا ادامه داد: از این رو، مساجد در جریان جنگ تحمیلی تبدیل به قرارگاهای عملیاتی شدند که در عرصه های مختلف معرفتی، عبادی، سیاسی، آموزشی و تربیتی و جهادی عمل می کردند و و در فضای مسجد هم در رزمندگان غنای محتوا و فنون ایجاد می شد و هم از آنجا به جبهه ها اعزام می شدند؛ در بازگشت رزمندگان از جبهه ها باز هم مسجد پاتوق آنها بود.
 
این راوی سیره شهدا تصریح کرد: از این رو، مردمی ترین نظام با محوریت قرارگاه های مسجد خلاء های جبهه را پر می کرد و به برکت ایمان و معنوییت مسجدی، خلاء هایی که وجود داشت مرتفع و یا بی اثر می شد.
 
حجت الاسلام جوشقانیان در پاسخ به این سوال در مقابل روش مرسوم تربیت نیروهای نظامی در کانون های قدرت و مراکز نظامی، آموزش و جذب و اعزام نیرو از مسجد چه مزایا و رهاوردی برای ما داشت؟، گفت: دوران دفاع مقدس تجلی بسیاری از وعده های قرآنی بود مثل این آیه شریفه که می فرماید: «کَم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللّهِ» چه گروه های اندک که به اذن خدا بر گروه های کثیر پیروز می شوند.
 
وی تأکید کرد: سوخت اصلی و خشاب حقیقی رزمندگان در جنگ تحمیلی، ایمان بود و دنیا به وضوح غلبه ایمان بر سُرب و آتش و خمپاره را دید و عراق و رژیم بعث و حامیانش مقابل این نیروی معنویت و ایمان را که مسجد در شکل‌گیری آن موثر بود، دیدند. اینکه نوجوانان ۱۳- ۱۴ ساله ما در مقابل دشمن می ایستاد و از مرگ هراسی نداشت به دلیل عوامل معنوی مثل تربیت مسجدی بود که اثری متفاوت با سلاح های مادی داشت.
 
حجت الاسلام جوشقانیان ادامه داد: نوجوانی همچون شهید حسن یزدانی ۱۶ ساله که سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی وی را الگوی همه نسل ها معرفی کرد و ۳۰ بار عرض رودخانه وحشی اروند را طی کرد و برای آنکه در مدار دید دشمن قرار نگیرد آیه شریفه «وَ جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا ...»(۹، یس) را قرائت می کرد و با همین اتکاه و توکل و توسل، دوربین های دشمن را کور و عرض اروند را برای انجام ماموریت طی می کرد!! این غلبه ایمان بر کفر بود.
 
این راوی سیره شهدا درباره نقشی که مسجد میت واند در جنگ نرم امروز ایفا کند، بیان کرد: همان نسل دیروز در پایگاه های امنیتی و نظامی امروز در جنگ نرم و جنگ رسانه ای و شناختی با اتکاء به مسجد می توانند صف آرایی کنند، چنان که در جنگ نیابتی چنین کردند در جنگ شناختی و نیابتی باز هم اساس مسجد است چراکه مسجد تجلی‌گاه عبودیت و پایگاه و مقر مقاومت است.
 
وی با اشاره به همزانی هفته دفاع مقدس امسال با سالروز آغاز امامت حضرت بقیه الله الاعظم(عج)ف خاطرنشان کرد: این همزمانی فرصتی است مغتنم که با امام عصر(عج) عهد و بعیت یاری ببنیدیم؛ یاری ایشان به یاری نایب شان است چنان که در ماجرای عاشورا آنهایی امام حسین(ع) را یاری کردند که پیش از آن مسلم را یاری کرده بودند.

 

پایان پیام/

(چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲) ۱۴:۲۳
https://news.masjed.ir/u/1bXl
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید