شنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۶:۴۹
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۳۷۹
گزارشگر : جلال حیران نیا
مسجد حضرت رسول اکرم(ص)؛

مسجدی که برای ۵۰ سال پاتوق جوانان بوده است

مسجد حضرت رسول اکرم(ص) از مساجد قدیمی در جنوب تهران است که چه با انجمن زعیم در دوران مبارزات انقلاب و چه امروز با هیئت محبان قرآن و عترت پاتوق جوانان انقلابی، مومن و متعهد بوده و است.

(شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲) ۰۶:۴۹
به گزارش مسجدخبر به نقل از شبستان، مسجد حضرت رسول اکرم(ص) در محله خانی آباد نو، خیابان میعاد شمالی واقع است. این مسجد در سال ۱۳۴۹ شمسی بنا شد و در دوران قبل از انقلاب پاتوق فعالیت‌های انقلابی و مردمی بوده است.
 
در دهه ۴۰ قبل از اینکه بنای مسجد ساخته شود، مردم خودشان در زمین  مسجد چادر می زدند و نماز جماعت برگزار می‌کردند. بعد از آن کم‌کم پول ساخت بنای مسجد توسط اهالی جمع شد و ساختمان مسجد به دست مردم شکل گرفت. این مسجد در قبل از دوران انقلاب مرکز تمامی فعالیت‌ها از جمله مبارزه برای پیروزی انقلاب، اعزام نیرو به جبهه، جمع‌آوری کمک‌های اهالی به رزمنده‌ها و حوزه‌های رأی‌گیری بود.
 
مسجد حضرت رسول اکرم(ص) علاوه بر اینکه نقش فعال و مؤثری در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس داشت، از پایگاه‌های قوی و مؤثر مردمی بود که امکان مشارکت بسیاری از مبارزان و فعالان را به وجود آورده بود.
 
حجت‌الاسلام «سیدمحمدرضا میرحبیب‌اللهی»، که بیش از ۲۵ سال امام جماعت این مسجد است، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه مسجد رسول اکرم(ص) یکی از پایگاههای جوانان انقلابی و حزب الهی است، گفت: در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، علاوه بر سخنرانی‌های مؤثر و پر شور روحانیون، یکی از برنامه‌های مؤثر مسجد، این بود که هر شب بین نماز مغرب و عشاء نماز غفیله به نیت سرنگونی رژیم طاغوتی پهلوی خوانده می شد و صف‌های این نماز مستحبی هم مثل نمازجماعت پرشور برگزار می‌شد.
 
حجت الاسلام  میرحبیب اللهی که بیش از ۴۰ سال در منطقه خانی آباد نو ساکن بوده است، با اشاره به خاطرات دوران قبل از انقلاب خود گفت: روزهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی توسط دولت بختیار حکومت نظامی اعلام شده بود، اما امام خمینی(ره) دستور دادند که حکومت نظامی لغو شود و مردم به مبارزه در خیابان‌ها ادامه دهند. اهالی این محله همپای با دیگر مردم محلات در تظاهرات ها شرکت می کردند. در روز ۲۲ بهمن وقتی مردم برای اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مسجد حضور یافته بودند، ناگهان صدای مرحوم محلاتی از رادیو پخش شد و اعلام کرد: این صدای انقلاب است که می‌شنوید. همان موقع مردم این بار نه برای تظاهرات و مبارزه بلکه برای جشن پیروزی انقلاب اسلامی به خیابان‌ها آمدند و صدای تکبیر و ‌الله‌اکبر همه جا طنین‌انداز شد.
 
وی همچنین گفت: در سال‌های پیش از انقلاب مسجد حضرت رسول اکرم(ص) پایگاه فعالیت‌های مبارزی «انجمن زعیم» بود. این انجمن فعالیت‌هایی نظیر برنامه‌ریزی تظاهرات، پخش سخنرانی‌ها و اعلامیه‌های امام و شناسایی نیروهای ساواک را در منطقه انجام می‌داد. پس از پیروزی انقلاب هم این انجمن به فعالیت‌های خود ادامه داد و نقش گسترده‌ای در شناسایی منافقان و دستگیری آنها داشته است.
 
در سال‌های ابتدایی دوران انقلاب اسلامی، مسجد حضرت رسول اکرم(ص) مسئولیت مهمی در رسیدگی و پشتیبانی مالی از خانوادهای بی‌بضاعت و آسیب دیده انقلاب داشت. به گفته امام جماعت مسجد رسول اکرم(ص) توزیع برخی اجناس ضروری و کمیاب در دوران انقلاب، حمایت و دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی به آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی، راه‌اندازی صندوق‌ قرض‌الحسنه برای کمک به اقشار کم درآمد و تأمین جهیزیه نوعروسانی که بضاعت مالی مناسبی ندارند، از فعالیت‌هایی است که پس از پیروزی انقلاب در این مسجد انجام شده و همچنان ادامه دارد.
 
با شروع دوران دفاع مقدس، مسجد به عنوان یکی از پایگاه های اعزام جوانان به جبهه ها تبدیل شد، کودک، نوجوان، بزرگسال و پیرمرد و پیرزن با هر توان و بضاعتی از جبهه ها پشتیبانی می کردند، حجت الاسلام  میرحبیب اللهی خاطر نشان کرد: برخی از عروس و دامادها به مسجد می آمدند و بخشی از جهیزیه خود را به ستاد مردمی پشتیبانی از جبهه ها تحویل می دادند، یا برخی از بانوان که در خیاطی مهارت داشتند، در دوخت لباس برای رزمندگان در مسجد مشارکت می کردند.
 
مسجدی که برای ۵۰ سال پاتوق جوانان بوده است
 
وی افزود: بسیاری از جوانانی که از این مسجد به جبهه های حق علیه باطل اعزام شدند، در گروه سنی ۲۰ تا ۲۳ بودند و با خلوص نیت و انگیزه و انرژی به جنگ دشمن رفتند و دشمن را زمین گیر کردند. بیش از۵۰  نفر از جوانان این مسجد در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند، شهید زبرجدیان، شهید مدافع حرم هم از جوانانی بود که در برنامه ها و مراسم های مسجد حضور داشت. هرسال مراسم یادواره شهدای مسجد به منظور بزرگداشت یاد این شهدا و تجلیل از خانواده های آنها با حضور مسئولین لشکری و کشوری با استقبال گسترده مردم برگزار می شود.
 
 حجت الاسلام میرحبیب‌اللهی اظهار کرد: بعد از دوران دفاع مقدس، انجمن زعیم مسجد در قالب هیئت محبان قرآن و عترت در مسجد فعالیت خود را ادامه داد و با ایجاد حسینیه ای در جوار مسجد، این هیئت جلسات  قرآنی و مراسم های مذهبی را برگزار می کند، که استقبال جوانان محل از برنامه های هیات بی نظیر است. اداره برنامه های هیئت و ایستگاه صلواتی نیز توسط نوجوانان و جوانان پای کار انجام می شود.
 
امام جماعت مسجد حضرت رسول اکرم(ص) با بیان اینکه در حال حاضر این مسجد یکی از فعال ترین و پویاترین مساجد تهران محسوب می شود، ابراز کرد: برای جذب نوجوانان و جوانان باید فضای مسجد به گونه‌ای باشد که آنان رغبت کنند به سمت این مرکز دینی و فرهنگی بیایند و امام جماعت مسجد و حتی هیات امنا باید به گونه‌ای عمل کنند که باعث جذب شود. امام جماعت مسجد به تمام معنا باید با همه نوجوانان و جوانان رفاقت، شفقت، محبت و مهربانی داشته باشد و صحبت های آنها را بشنود. بنده  به کارگزاران و خادم مسجد نیز توصیه کرده ام که با کودکان حتی اگر در مسجد شلوغ کردند، پرخاش نکنند و برخورد مناسبی با آنها داشته باشند، تا خدای نکرده در ذهن آنها از مسجد تصوری منفی شکل نگیرد.یکی از برنامه هایی که در مسجد برای تقویت حضور نوجوانان و جوانان مورد توجه قرار داده ام، برگزاری اردوهای زیارتی مشهد و عتبات عالیات و راهیان نور است که خوشبختانه با استقبال آنها روبرو بوده است.
 
وی خاطر نشان کرد:  مسجد در مناسبت های مذهبی و مراسم ها همیشه برنامه با حضور سخنرانان مطرح کشوری برگزار می کند، به طوری که بیش از ۱۰ سال است که در ماه های محرم و صفر و ایام فاطمیه حجج‌اسلام حسین انصاریان، ناصر رفیعی و عبدوس از سخنرانان دائمی مسجد ما هستند و همیشه از مداحان سرشناس نیز در مناسبت ها در مسجد ما حضور می یابند که جمعیت زیادی نیز در این جلسات حضور می یابند.
 
امام جماعت مسجد حضرت رسول اکرم(ص) تصریح کرد: دشمن با تبلیغات منفی گسترده علیه اسلام سعی دارد که نسل نوجوان و جوان را از توجه به نماز و حضور در مسجد بازدارد. در شرایطی که دشمن به دنبال فریب جوانان است، وظیفه و مسؤلیت ما به عنوان مبلغان دینی بسیار سنگین است و در این مسیر باید با تمام توان کار کنیم و نسل جوانان را به مسجد جذب نماییم، تا آنها از نقشه های جوانان در امان بمانند و اخلاقمند رشد و به تمامی اهداف والای انسانی مدنظر خداوند، پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) دست یابند.ما در این راستا برای روشنگری جوانان تلاش کرده ایم که در مسجد جلسات بصیرت افزایی و جهاد تبیین با حضور مسئولین برگزار کنیم.
 
 
حجت الاسلام میرحبیب اللهی برگزاری جلسات احکام، عقاید، نهج البلاغه شناسی، قرائت صحیح نماز و قرآن کریم، برپایی جلسات تفسیر قرآن کریم، برگزاری مراسم اعتکاف را از جمله برنامه های مسجد برای جذب نوجوانان و جوانان به مسجد برشمرد. 
(شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲) ۰۶:۴۹
https://news.masjed.ir/u/1bta
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید