دوشنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۸
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۸۳۷۱
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارش

خاطرات ۲۰ ساله امام جماعت مسجد شیشه

حجت‌الاسلام کریما بیش از دو دهه از عمر خود را به عنوان امام جماعت در مسجد شیشه محله شیخ‌هادی حضور داشت؛ او می‌گوید: تلاش ما مرکزیت دادن به مسجد در شئون مختلف زندگی مردم بود.

(دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲) ۱۵:۱۸
به گزارش مسجدخبر به نقل از شبستان: حدود دوازده سال قبل بود که با هدف گفت‌وگو با حجت‌الاسلام کریما، امام جماعت شناخته شده مسجد وقفی «شیشه» راهی محله شیخ‌هادی شدم. این مسجد که وقفی ماندگار از حاج رضا شیشه است در طول چندین دهه که از احداث‌اش در این محله قدیمی تهران می‌گذرد، همواره از مرکزیت خاصی برخوردار بوده است و علت این مساله را تنها می‌توان در این مساله جست وجو کرد که مسجد شیشه به مثابه چشم و چراغ محله شیخ‌هادی است.

در وصف روزگار و فعالیت‌های مسجد شیشه همین بس که این مسجد از همان ابتدا هم گویا خیال تعطیلی نداشت! تعطیلی به این معنا که سه وعده نماز در آن اقامه شود و درب مسجد به روی مراجعان بسته! اتفاقا همواره در طول سال‌ها فعالیت، این مسجد که مساحت چندانی هم نداشت به یُمن حضور امام جماعت دغدغه‌مند و مردم محل بسیاری از مشکلات لاینحل محله را رفع و رجوع کرد و این رویکردی بود که خیلی قبل‌تر از آنکه مثل این روزها بیایند و در مورد مسجدمحوری در محلات سخن بگویند، اهالی مسجد شیشه بی سر و صدا پرچم اجرای آن را به دست گرفته بودند.

حالا اما بیش از یک دهه از مصاحبه خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام کریما می‌گذرد و چند ماهی هم هست که دیگر سکان هدایت مسجد شیشه در دستان توانمند او نیست و ما نیز دقیقا به همین بهانه جویای احوال وی شدیم تا در مورد حضورش در این مسجد و دستاوردهایش برای ما و مخاطبانمان بگوید. حضوری که تقریبا بیش از ۲۰ سال به طول انجامید و با محور مسجد یک محله را بیش از پیش زنده کرد.

حجت‌الاسلام کریما در ابتدای این مصاحبه با بیان اینکه مسجد شیشه فضای بسیار کوچکی را در اختیار داشت اما با این وجود از معماری اصولی برخوردار بود، اظهار کرد: سبک معماری این مسجد سبک معماری مرحوم لرزاده است و ساختمان و بنای مسجد به اندازه ای دقیق و خاص طراحی شده که افراد از هر سو که وارد مسجد شوند، سازه مسجد آنها را به سمت قبله بر می گرداند.

 

خاطرات ۲۰ ساله امام جماعتی که مسجد شیشه را پناه اهالی محله شیخ‌هادی کرده است

امام جماعت سابق مسجد شیشه افزود: یکی از اهدافم از ابتدای ورود به مسجد شیشه توسعه فضای مسجد بود و در همان اثنا مطلع شدم که دقیقا پشت ساختمان مسجد منزل یکی از اقلیت‌های مذهبی واقع شده که قصد فروش آن را دارد، بررسی کردم و متوجه شدم که مساحت الحاقی به مسجد در صورت خرید این منزل حدود ۲۲۲ متر گسترش می‌یافت و خدا را شاکریم که با همراهی مردم و خیرین این مبلغ تهیه شد و مسجد شیشه پس از سال ها به مساحت یک هزار و ۷۰۰ متر مربع رسید و حدود ۱۲ واحد تجاری نیز برای مسجد احداث شد؛ همه این موارد زمینه‌ای شد تا مواردی که تا پیش از این در مسجد وجود نداشت ایجاد شود؛ برای مثال خانه عالِم، خانه خادم، آشپزخانه، سالن اجتماعات، سالن ورزشی، کتابخانه و شورای حل اختلاف، از جمله اقداماتی بود که با گسترش مساجد مسجد محقق شد.

خاطرات ۲۰ ساله امام جماعتی که مسجد شیشه را پناه اهالی محله شیخ‌هادی کرده است

خاطرات ۲۰ ساله امام جماعتی که مسجد شیشه را پناه اهالی محله شیخ‌هادی کرده است

وی گفت: از سوی دیگر تلاش ما این بود که بتوانیم در شئون مختلف زندگی مردم، مسجد را وارد میدان کنیم از جمله اینکه اگر یکی از اهالی محله از مکه یا کربلا برمی گشت مردم را جمع می کردیم و با گل و شیرینی به منزلش می رفتیم، این رویکرد در خاطر مردم باقی ماند؛ همچنین اگر کسی از دنیا می‌رفت با همراهی اهل مسجد به دیدار خانواده اش می رفتیم و تسلیت می گفتیم؛ این قبیل فعالیت ها در مسجد شیشه محله شیخ هادی فراوان بود و همه از این نگاه نشات می گرفت که تلاش ما این بود که «حق» را در برابر مسجد و مردم ادا کنیم. حداقل به شخصه به اندازه ای نسبت به این مساله دغدغه دارم که در حال نگارش کتابی با محور کلمه حق هستم که ذیل آن مباحث مختلفی مطرح می شود.

خاطرات ۲۰ ساله امام جماعتی که مسجد شیشه را پناه اهالی محله شیخ‌هادی کرده است

حجت الاسلام کریما ادامه داد: همچنین در طول این سال ها فعالیت‌های فرهنگی مختلفی را در مسجد کلید زدیم که از جمله آنها می‌توان به حلقه صالحین اشاره کرد که در دو گروه نوجوانان و بزرگسال تشکیل شد. نگاه ما این بود که بتوانیم ارج و قربی که نسبت به مساله جوانان در دین مبین اسلام بر آن تاکید شده است را در مسجد زنده کنیم که با همین نگاه هم بود که کتابخانه مسجد توسعه پیدا کرد و بیش از هفت هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف در آن ارایه شد؛ البته این اواخر قصدمان این بود که بتوانیم با چای و نسکافه نیز از مراجعان کتابخانه پذیرایی داشته باشیم و البته پخش فیلم و پخش بازی‌های مختلف ورزشی را نیز به عنوان برنامه‌های جانبی کتابخانه در نظر بگیریم که به عمر حضور من در مسجد نرسید.

خاطرات ۲۰ ساله امام جماعتی که مسجد شیشه را پناه اهالی محله شیخ‌هادی کرده است

امام جماعت سابق مسجد شیشه محله شیخ هادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با پیوند عمیق میان کسبه محل با مسجد گفت: یکی از فعالیت‌های ما این بود که هدایایی را آماده و کادوپیچ می‌کردیم و به همراه یک قاب به مغازه کسبه محل می بردیم، این اقدام علاوه بر اینکه منجر به تازه شدن دیدارها می شد باعث شد تا ارتباط میان کسبه و مسجد بیش از پیش گسترش پیدا کند.

خاطرات ۲۰ ساله امام جماعتی که مسجد شیشه را پناه اهالی محله شیخ‌هادی کرده است

وی با بیان اینکه از جمله فعالیت های مسجد تاثیرگذار در محلات این است که محور حل اختلافات باشد، خاطرنشان کرد: در این راستا پس از اعلام آیت الله شاهرودی نسبت به این مساله که مساجد ماوایی برای حل و فصل اختلافات باشند ما نیز وارد میدان شدیم، من مسئول شورای حل اختلاف محله شیخ هادی بودم و بسیاری از مسائل با محور مسجد به صلح و سازش رسید.

 

خاطرات ۲۰ ساله امام جماعتی که مسجد شیشه را پناه اهالی محله شیخ‌هادی کرده است

امام جماعت سابق مسجد شیشه در ادامه تاسیس صندوق قرض الحسنه برای اهل مسجد، برپایی شش دهه منبر (برگزاری هفتگی منبر در ماه‌های محرم و صفر)، حضور پزشک و ویزیت بیماران در مسجد را از دیگر اقداماتی برشمرد که در طول حضور بیش از دو دهه‌اش در این مسجد محقق شد.

حجت الاسلام کریما در بخش دیگری از مباحث خود در رابطه با فعالیت های این روزهای خود گفت: مشغول تالیف کتاب های جدیدم هستم، از سوی دیگر از آنجایی که اکنون وقتم باز است منابر را قبول می کنم، چندی قبل به همراه خانواده به شهری رفتم که ۲۰ سال قبل امام جمعه‌اش بودم و تلاشم این است که همچنان در فضای مسجدی فعالیت کنم، مسجد شیشه دومین مسجدی بود که امام جماعت آن بودم و امیدوارم خدمت به سومین مسجد نیز قسمت شود.

انتهای پیام/

(دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲) ۱۵:۱۸
https://news.masjed.ir/u/1bqx
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید