شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۰
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۱۳۶
گزارشگر : جلال حیران نیا
مدیرعامل بنیاد هدایت؛

ساخت دارالقرآن جدای از مسجد اشتباه راهبردی است

حجت‌الاسلام میرمحمدیان با بیان اینکه طراحی الگوی مسجدمحور معجزه و هنر اسلام است، گفت: ساخت حسینیه و دارالقرآن جدای از مسجد اشتباه راهبردی است برای همین مقام معظم رهبری تأکید دارند هر مسجد باید پایگاه قرآنی شود.

(شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲) ۱۳:۲۰
به گزارش مسجدخبر به نقل از بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت در دومین روز از نشست هم اندیشی شهید آیت الله سلیمانی ویژه شبکه راهیاری بنیاد هدایت، در سالن جلسات شهید مالامیری قم با اشاره پروژه منارید که از سوی سازمان ملل پشتیبانی مالی می‌شد، اظهار کرد: اکثر نهادهای انقلابی و دولتی ما در طول این سال‌ها وقتی می‌خواهند در زمینه محرومیت زدایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی کار کنند، از مدل‌های وارداتی و غربی استفاده می‌کنند.
 
وی با تأکید بر اینکه تنها مدلی که می‌تواند بشر را نجات دهد، مدل امامت است، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند از امروز تا آخر دنیا هر کسی در هر کجا بخواهد اسلام را پیاده کند باید مدل امامت را احیاء کند. در تمدن اسلامی امام بدون مسجد معنا ندارد؛ درست است که این دو مقوله جداگانه هستند اما در مقام تحقق، امکان کمال هیچ یک از این دو بدون وجود دیگری وجود ندارد.
 
مدیرعامل بنیاد بنیاد هدایت مسجد را نقطه‌ای استراتژیک در اسلام دانست و بیان داشت: اسلام در زمینه مسجد ظرافت‌های خاصی را طراحی کرده است. اگر بخواهیم ملک عالم به ملکوت عالم متصل شود، نیاز به یک سببی هست که بین ارض و سماء این اتصال را برقرار کند و بدون آن سبب، چنین چیزی ممکن نیست. آن نقطه‌ای که این اتفاق می‌افتد مکه و روح آن امام زمان(عج) است. 
 
حجت الاسلام میرمحمدیان با بیان اینکه همه مساجد به سمت مسجدالحرام ساخته می‌شوند، گفت: گویا همه مساجد به کعبه اقتدا کرده اند؛ بنابراین همانطور که مساجد یک شأنی از شئون مسجدالحرام را دارند، امام آن نیز باید شأنی از شئون امام زمان(عج) را داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: اگر مردم به سراغ من نمی‌آمدند عنان شتر خلافت را به گردنش می‌انداختم، گفت: جامعه و مدل دموکراسی و تسهیلگر، مدلی است که افسارش گردن خودش است و رأس ندارد؛ بنابراین خروجی این مدل انتخاب افرادی امثال بایدن می‌شود. این ویژگی جامعه‌ای است که امام ندارد و مانند شتری است که افسارش را به گردن خودش انداخته اند و رها کرده اند.
 
مدیرعامل بنیاد بنیاد با توجه به فرمایشات امامین انقلاب طراحی مدل مسجد محور را معجزه و هنر اسلام خواند، گفت: اهمیت مسجد در این است که ولایت در آنجا جاری است و زندگی بدون ولایت معنا ندارد. مسجد و روحانیت موجب می‌شوند که مردم راه را گم نکنند. کسی که می‌خواهد امام باشد باید دین را بشناسد.
 
حجت الاسلام میرمحمدیان تصریح کرد: مدل‌های مختلفی وجود دارد که شبیه کار ما است اما ریشه و عمق این مدل‌ها با مدل ما تفاوت دارد. ریشه مدل ما به ولایت و امامت باز می‌گردد. بنابراین اگر امام محله و مسجد را از این مدل حذف کنید، چیز دیگری خواهد شد و به آن خروجی مطلوب نخواهیم رسید.
 
وی با اشاره به مسیری که بنیاد هدایت در طول این مدت طی کرده است، ابراز کرد: در این مدت تا حدودی مدل امامت منتقح شد و توانستیم افرادی را شناسایی کنیم که این مدل را به خوبی اجرا کرده اند؛ شبکه راهیاری برای این شکل گرفت که این حرف سینه به سینه در جامعه و میان روحانیت منتقل شود.
 
مدیرعامل بنیاد هدایت هدف شبکه امامت را تلاش برای زمین نماندن حرف امام دانست و خاطرنشان کرد: ما با وجود رهبر معظم انقلاب توانسته‌ایم از پیچ و خم‌ها و مشکلات به سلامت عبور کنیم، اگر ایشان نبودند نمی‌توانستیم این مسیر را به این خوبی طی کنیم.
 
حجت الاسلام میرمحمدیان با تأکید بر اینکه در اسلام هیچ بنایی به جز مسجد نداریم، ساخت حسینیه و دارالقرآن جدای از مسجد را اشتباه راهبردی دانست و گفت: در روایت داریم «اِنّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن» اما متأسفانه ساختمان‌های چند طبقه به نام دارالقرآن بنا شد که هیج ارتباطی با مسجد ندارد؛ به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب هم ابتدای ماه مبارک رمضان امسال و هم در سال گذشته تأکید فرمودند که مساجد باید پایگاه قرآنی باشد.
 
پایان پیام/
(شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲) ۱۳:۲۰
https://news.masjed.ir/u/192z
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید