جمعه / ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۹:۵۹
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۱۱۷
گزارشگر : جلال حیران نیا
مساجد ماندگار

مسجد لواسانی؛ از جاذبه‌های مذهبیِ عودلاجان

مسجد شیخ عیسی لواسانی در محله امین حضور تهران(عودلاجان) یکی از جاذبه‌های ماندگار و مذهبی این منطقه محسوب می‌شود.

(جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲) ۱۹:۵۹
به گزارش مسجدخبر به نقل از شبستان؛ مسجد شیخ عیسی لواسانی در محله امین حضور تهران(عودلاجان) خیابان جاویدی و نزدیک خانه آیت الله مدرس واقع شده است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مسجد در نزدیکی مجتمع تجاری امین حضور و آستان حضرت امامزاده یحیی(ع) و حضرت امامزاده محمد(ع) قرار گرفته است.
 
این مسجد یکی از جاذبه های مذهبی محله عودلاجان تهران است که سال ساخت آن مربوط به دوره قاجار (سال ۱۲۴۹ شمسی) است و با توجه به عمر طولانی آن همچنان کاربری خود را حفظ کرده است. سردر مسجد کاشی های دوره قاجاری است و ورودی های کوچک کنار مسجد که مسدود هستند، هم دور تا دور و سردرشان تماما کاشی کار شده است.
 
مسجد دارای یک حیاط کوچک، باصفا و ستون ها و طاق های آجری که خبر از قدمت مسجد می دهد، نیز است. طاق های دندان‌موشی کار شده روی ستون های مستحکم هویت مسجد را نشان می دهد.

 

علت نامگذاری مسجد به نام لواسانی به دلیل حضور و امامت این مسجد توسط آیت الله عیسی لواسانی بود. وی فرزند ملاشکرالله لواسانی از مشاهیر و علمای آن دوره تهران بود.
 
آیت الله لواسانی مقدمات را نزد میرزا محمدحسن آشتیانی فرا گرفت و سپس برای ادامۀ تحصیل در سال ۱۳۱۲به نجف رفت و حدود ۱۰ سال در آنجا اقامت کرد و در فقه و اصول در درس شیخ محمدطه نجف تبریزی، سید محمد بحرالعلوم، آخوند شیخ محمدکاظم خراسانی، حاج میرزا حسین خلیلی، شیخ‌الشریعۀ اصفهانی و سید اسماعیل صدر شرکت کرد و بیشترین استفاده را از محضر میرزا حسین خلیلی و شیخ‎الشریعه برد.
 
او پس از اتمام دوران تحصیل خود، از مدرسان معتبر حوزۀ علمیۀ نجف شد. لواسانی از حاج میرزا حسن نوری و سید مرتضى کشمیری اجازۀ روایت داشت . او در ۱۳۲۲ ق به تهران بازگشت و عهده‎دار امور شرعی شد. شیخ عیسى در مسجد لواسانی اقامۀ جماعت می‎کرد و در منزل خود و مدرسۀ عالی سپهسالار به تدریس و وعظ و خطابه می‎پرداخت. آیت‌الله شهاب‌الدین مرعشی نجفی ــ از مراجع تقلید ــ از وی اجازۀ روایت داشته است.
 
منبع: دانشنامه بزرگ تهران، سایت جاذبه های استان تهران

 

(جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲) ۱۹:۵۹
https://news.masjed.ir/u/18A4
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید