دوشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۷:۵۱
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۱۱۲
گزارشگر : جلال حیران نیا
حجت الاسلام علی واشقانی فراهانی بیان کرد:

مسجد به مثابه سفارتخانه اسلام است

مسجد در جوامع اسلامی تنها کارکرد عبادی ندارد و همواره کانونی برای تعامل و هم افزایی مردم در امور مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی بوده است و در نظام جمهوری اسلامی هم همین کارکردها را شاهد هستیم؛ اما در این گزارش قصد داریم یک مسجد متفاوت در پایتخت را مورد بررسی قرار دهیم.

(دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲) ۱۷:۵۱

به گزارش مسجدخبر به نقل از ایرنا؛ مسجد امام رضا (ع) واقع در دهکده المپیک تهران نمونه شایسته ای از مساجد تراز اسلامی است که حلقه پیوندی برای تالیف قلوب شهروندان و همچنین کانونی برای تبیین منویات اسلامی و ارتباط مردم با مسئولان شده است و فعالیت های چشمگیری اعم از دینی، قرآنی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در آن صورت می گیرد. حتی درب های این مسجد همواره بر روی مردم باز است و مامنی برای مسافران و کسانی است که از شهرهای دورتر کشور راهی پایتخت می شوند و امکان اقامت شبانه در این محل را دارند.

جایگاه بی همتای مسجد در اسلام

امام جماعت این مسجد معتقد است که باید کارکردهای مساجد را همچون سفارتخانه های اسلام در نظر گرفت که ائمه جماعات هم سفیران آن هستند.

حجت الاسلام علی واشقانی فراهانی به ایرنا، گفت: بر این باور هستم که ایجاد رشته تحصیلی مدیریت مسجد و بهره گیری از تجارب امامان جماعت در حوزه های علمیه و دانشگاه ها یک ضرورت است.

وی اظهار داشت: مسجد، نهادی بسیط و دارای ظرفیت و استعداد فراوان در حوزه جامعه مدنی است و در صعود و نزول تحولات ابعاد مختلف جامعه می تواند نقش مدیریتی داشته باشد و ساختار تکوینی و تشریحی، سبک دینی اجتماعی و فردی مردم را در جامعه تحقق بخشد.

واشقانی ادامه داد: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: کسی که خداوند متعال متعال را دوست دارد و (پرستش می کند) باید مرا نیز دوست بدارد و هر که مرا دوست می دارد، باید خاندان مرا نیز دوست بدارد، من در میان شما دو امانت گرانقدر یعنی کتاب خدا و خاندانم را به جا گذاشته ام، از این رو هر کس که عترتم را دوست داشته باشد، باید قرآن را نیز دوست داشته باشد و دوستدار قرآن نیز باید دوست دار مساجد هم باشد چرا که مساجد محضر و خانه های خداوند است که فرمان به مبارکی آنها داده است.

وی ادامه داد: مساجد و اهل آن هر دو آراسته و محفوظ اند و اهل مسجد در نماز هستند و خداوند حاجت هایشان را برطرف می‌کند، زمانی که تعهد و عمل را سرمشق عبادت و کار خویش قرار دهند، خداوند هم پشتیبان و یاور آنان است.

امام جماعت مسجد امام رضا (ع) تهران با بیان اینکه امام جماعت مسجد در نظام اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است که حاصل عملکرد او، تقویت اصول اعتقادات دینی مردم است و ائمه جماعات با عمل به وظایف خود، سعادت دنیا و آخرت را نیز خواهد داشت که در این موضوع رضایت مردم و نمازگزاران هم نهفته است.

وی اظهار داشت: رسول خدا (ص) از اینکه فردی (امامی) بدون رضایت قومی (جمعی) بر آنان پیشنماز (امام جماعت نماز) شود، نهی کرده است، و فرموده است: هرکس با اجازه قومی (جمعی) بر آنان پیشنمازی کند و آنان از وی خشنود و راضی باشند و در نماز (اعمال و اذکار) قیام و قرائت و رکوع و سجود و قعودش را نیکو انجام دهند، برای وی پاداشی به مقدار پاداش آنان خواهد بود و از پاداش او هم چیزی کاسته نمی‌شود.

به گفته او، امام جماعت مسجد، مترجم و مفسّر اسلام است و او باید ضمن انجام رفتارهای پدرگونه، چندین خیابان منتهی به مسجد را محل محراب خود و مرکز مدیریت و عبادی با حضور مستمر بداند و همانگونه که در جایگاه امامت علی (ع) رضایت مردم به خواسته خود امام مهم بود، در امامت مسجد هم رضایت مردم مهم است.

به گفته وی، مسجد در دین اسلام از جایگاهی بی‌همتا برخوردار است و پیامبر گرامی اسلام نیز مسجد را نهاد بسیط مدیریت جامعه اسلام می دانست که انسجام، وحدت امت اسلامی و کارآفرینی و کمک به افراد مستمند، در راه مانده و همچنین رفع ناهنجاری های جامعه از دستاوردهای بی بدیل آن است.

واشقانی فراهانی ادامه داد: پیامبر در زمان صدر اسلام در جوار مسجد مکانی به نام صفّه معین کرد که به عنوان سرپناه و اسکان (مهمانسرا) استفاده می شد و مکان سرپوشیده ای بود که در انتهای مسجد پیامبر برای سکونت افراد غریب و بی خانمان ساخته شده بود و تعداد آنان بسته به اینکه ازدواج می کردند یا می‌مردند یا به سفر می رفتند کم و زیاد می شد و حتی افراد مجروح جنگی و افراد مستحق را در این مکان مورد عنایت قرار می دادند و به مشکلات آنان رسیدگی می شد و شخص پیامبر در جمع آنها حضور می یافتند که با الگوگیری از این رفتار، در مسجد امام رضا (ع) نیز بیش از یک دهه است که مکانی را به عنوان حسینیه لحاظ کرده ایم به صورت شبانه روزی در خدمت مسافران و بیماران مراجعه کننده به تهران هستیم.

وی افزود: مسافران سایر شهرها که از این خدمات استفاده می کنند، خرسند هستند و خواستار افزایش چنین مساجدی در سطح کشور هستند.

به گفته او، مسجد امام رضا (ع)، مسجدی برقرار، مردمی و مدافع نظام و خدمت به توده مردم است و افزایش چنین مساجدی مساعدت افراد مومن و متمکن و حمایت های مسئولان را می‌طلبد.

مسجدی برپایه های امید مردم

امام جماعت مسجد امام رضا (ع) ادامه داد: آبادانی مسجد از اعمال و افکار انسان های مومن و مکتبی سرچشمه می گیرد و در این رابطه امام علی (ع) فرمودند: در میان شما، عالمان، فقیهان، فرزانگان، حاملان (قاریان) قرآن، شب زنده داران و کسانی هستند که با تلاوت قرآن مساجد را آباد می کنند و همانا مسجد برای نشر و ترویج رسالت قرآن و مراد از تاسیس آن تقویت تقوای الهی در جامعه است.

واشقانی فراهانی گفت: مسجد را باید با حضور افراد شاخص دینی کشور هدایت کرد و با حضور زمامداران در مسجد نیز اهمیت آن مضاعف خواهد شد و بهترین نهاد مردمی برای مسئولان نظام اسلامی و به ویژه نمایندگان شورای شهر و مجلس شورای اسلامی هم مسجد است که با تأسی به مدیریت مسجد توسط پیامبر (ص)، تحکیم مبانی نظام اسلامی و انقلاب استمرار خواهد یافت.

به گفته او، مسجد سفارتخانه اسلام و امام جماعت سفیر امت اسلامی است و مسجد امام رضا (ع) نیز باعث امیدواری مردم است و شبانه روز، شمار زیادی از مردم کشور از فضای معنوی مسجد با سهولت، تکریم و امنیت و امید از امکانات آن بهره می گیرند.

واشقانی فراهانی افزود: این مسجد دارای فعالیت های گسترده فرهنگی، اجتماعی و کتابخانه جامع است و با حضور مستمر و بی وقفه امام جماعت که پاسخ گوی مراجعات مردم می باشد و لازم است برای ترویج این فرهنگ مسجدی، در حوزه‌های علمیه و بلکه در دانشگاه‌ها باید ترم یا واحدی را برای رشته مدیریت مسجد و آموزش امام جماعت لحاظ کنند.

جایگاه مسجد و امام جماعت از منظر امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب

امام جماعت مسجد امام رضا (ع) تهران افزود: همه تلاش ما این است که این مسجد کارکردی شبیه مساجحد تاریخ اسلام داشته باشد و در کنار این شرایط، رویه کارآفرینی هم داشته باشد.

به گفته او، مسجد با روح انقلابی و مردمی پویا خواهد شد و این ویژگی زمانی خواهد درخشید که مسجد از وجود امام جماعت مردمی و آشنا به مسائل روز و مطالبه‌گر بهره مند باشد.

واشقانی فراهانی ادامه داد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، مسجد می تواند پایگاه همه کارهای نیک باشد و چنین مسجدی همان مسجد طراز اسلامی است.

وی ادامه داد: عملکرد مسجد امام رضا (ع) بیش از یک دهه است که مصداق کلام رهبر معظم انقلاب بوده و با استقرار امام جماعت به صورت شبانه‌روزی در خدمت مردم است.

پایان پیام/

(دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲) ۱۷:۵۱
https://news.masjed.ir/u/18xj
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید