سه شنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۴
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۰۹۴
گزارشگر : جلال حیران نیا
حجت الاسلام تیموری مطرح کرد

احیای کارکردهای مسجد، همانا تکریم مسجد است

امام جماعت مسجد جاوید گفت: اگر ما بتوانیم کارکردهای اصلی مسجد را احیاء کنیم، آن‌گاه توانسته‌ایم آن را تکریم کنیم.

(سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲) ۱۵:۱۴

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛ «مسجد جاوید» در خیابان شریعتی، کوچه شهید جوهرچی، جزو مساجد قدیمی و فعال منطقه ۷ پایتخت و از جمله مساجدی است که برای اجرای طرح «محله‌ی اسلامی» پیشگام شده است. این مسجد همچنین تجربه‌ی موفقی در عرصه‌ی «جهاد تبیین» دارد. 

 در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام «امیراردلان تیموری» از جزئیات اجرای طرح «محله‌ی اسلامی» و تجربه او از حضور مسجدش در «جهاد تبیین» و همچنین، ابعاد تکریم مساجد پرسیده‌ایم.

متن این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید.


به نظر شما تکریم مسجد چه ابعادی دارد؟ تکریم مستمر مسجد به چه چیزهایی بستگی دارد؟

تکریم مسجد، چند بُعد دارد. یکی از ابعاد آن، تکریم ظاهری است، که همانا تطهیر و تزئین مسجد است. مُراد از این نوع تکریم، تزئین به حدِّ تجمل و تجمل‌گرایی نیست، بلکه آراستگی، تمیزی و منظم بودن مسجد مدّنظر است. پاکی و آراستگی مسجد بسیار مهم است، چون بخشی از حضور و آرامش مراجعین و نمازگزاران به این امر ارتباط دارد.

همچنین، منظم بودن برنامه‌ی اقامه‌ی نماز، برگزاری مراسمات و برنامه‌های فرهنگی مسجد هم از مصادیق تکریم ظاهری مسجد است. به هرحال، تکریم میهمانان خانه‌های خدا، تکریم خانه‌های خدا است. این امر بخش مهمی از وظایف امام جماعت و سایر ارکان مسجد است.

در حقیقت، سایر ابعاد تکریم، آن اموری است که در صدر اسلام از مسجد مورد انتظار بودند.

مقام معظم رهبری در این‌باره می فرمایند: «روح مسجد، کالبد زندگی را پرنشاط و پرانگیزه می‌سازد. در هر جا سامان زندگی هست، مسجد، مرکز و کانون اصلی است. در بنای شهر و روستا، در مدرسه و دانشگاه، در مراکز جمعیتی از بازارهای کسب و کار تا فرودگاهها و جاده‌ها و پایانه‌های سفری و تا آسایشگاهها و بیمارستانها و بوستانها و گردشگاهها، در همه و همه باید مسجد را همچون قطب و محور بنا نهاد. مسجد در همه جا باید پاکیزه، زیبا و آرامبخش باشد. مدیریت محتوایی و معنویِ مسجد که بر دوش روحانی مسجد است باید خردمندانه و مسئولانه، و حتی عاشقانه باشد... اگر مسجد، کیفیت شایسته‌ی خود را بیابد، هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری از دوش جامعه و مردم و مسئولان برداشته خواهد شد.» (۱۳۹۰/۰۷/۱۹)
 
بر این اساس، اگر ما بتوانیم کارکردهای اصلی مسجد را احیا کنیم، توانسته‌ایم آن را تکریم کنیم.

یکی از مصادیق تکریم مسجد این است که این مکان مقدس الهی، محلی برای رجوع مردم از همه‌ی اقشار باشد. مردم باید بدانند و اطمینان داشته باشند که برای امور مختلف فردی و اجتماعی می‌توانند به مسجد مراجعه کنند و مسجد ملجأ آنها و همچنین خانه‌ی امن الهی است. البته در این‌باره، امام جماعت مسئولیت سنگینی دارد. 
 
گاهی پیش می‌آید برخی به مسجد مراجعه می‌کنند که پیداست؛ با آن کاملاً بیگانه هستند. البته نه نمی‌توان گفت؛ متأسفانه و نه نمی‌توان؛ گفت خوشبختانه، با اینکه آن‌ها حتی با نماز هم بیگانه‌اند ولی مسجد «محور زندگی اجتماعی» آنهاست.

یکی دیگر از مصادیق تکریم مساجد، فعال نگه داشتن آنهاست. مسجدی که امام جماعت فعال و دغدغه‌مندی دارد، در حقیقت، هم از سوی امام جماعت تکریم شده و هم از جانب اهالی و نمازگزاران تکریم خواهد شد.

ویژگی برنامه خوب مسجدی چیست و بر چه اساسی طراحی می‌شود؟ می‌توانید از برنامه‌های مسجد خود در این رابطه، برای ما، مثال بزنید.

قبل از هر چیزی یکی از برنامه‌هایی که باید اصولی و منظم در مسجد برگزار شود، اقامه‌ی نمازهای جماعت است. محور فعالیت‌های مسجد باید نماز جماعت باشد و در هر صورت این نماز به امامت یک روحانی اقامه شود (گاهی برای من پیش آمده، نتوانسته‌ام برای اقامه‌ی نماز جماعت حاضر شوم که در آن مواقع، حتماً یک روحانی را جایگزین خودم نموده‌ام).

نظم و برنامه‌ریزی مراسماتی که برای مناسبت‌های ملی و مذهبی برگزار می‌شوند، نیز بسیار مهم است. در این‌باره، ما در «مسجد جاوید» همواره سعی کرده‎ایم، برای همه مناسبت‌ها برنامه داشته باشیم و طوری برنامه‌ها را طراحی نموده‌ایم که بسیاری از اهالی می دانند برای هر مناسبتی در مسجد جاوید چه برنامه و مراسمی وجود دارد. البته، تاکنون تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم تا محور این برنامه ها «جهاد تبیین» باشد. محوریت «جهاد تبیین»، باعث استقبال کم نظیر از برنامه‌ها شده است. به‌طوری که اخیراً برای سخنرانی‌ها جمعیت قابل توجهی حضور پیدا می‌کنند.

همچنین در همین راستا، حدود یک سال است، هر هفته یکشنبه‌ها نشست تبیینی با عنوان «افق روشن» برگزار می‌نمایم. هدف این سلسله نشست‌ها، ایجاد نگاه امیدوارانه در جامعه است. برای سخنرانی این نشست‌ها، معمولاً از مسئولین فعلی دعوت می‌کنیم.

در صورت امکان درباره‌ی این نشست‌ها بیشتر توضیح دهید.

با توجه به اتفاقاتی که در نیمه دوم سال گذشته اتفاق افتاد، از جمله اغتشاشات و همچنین مشکلی که برای گازرسانی به نقاط دوردست کشور پیش آمد، نشست‌های «افق روشن» مورد استقبال کم نظیرِ اهالی و نمازگزاران «مسجد جاوید» قرار گرفت.

به عنوان نمونه، در مورد افت فشار گاز در زمستان (که البته خوراکی برای رسانه‌های ضد انقلاب تبدیل شده بود)، یک نشست تبیینی برای اهالی برگزار و یکی از مسئولین سابق و البته فنی شبکه انتقال گاز ایران را دعوت نمودیم که در رابطه با مشکلی که پیش آمده بود، توضیحاتی و روشنگری‌هایی به مردم ارائه داد.

قبل از این نشست، مردم سوالات و انتقادات فراوانی داشتند و از اینکه هموطنانمان در برخی از نقاط کشور دچار کمبود گاز شده بودند، بسیار ناراحت بودند. بعد از توضیحات سخنران، بسیاری از مخاطبین جواب خود را گرفتند و طبق پیش بینی آن کارشناس، مشکل گاز در همان زمان، با همدلی و صرفه جویی هم‌وطنانمان و همت متخصصین کشور عزیزمان رفع شد.
 
یکی از فعالیت‌هایی که در رابطه با «جهاد تبیین» صورت گرفت که البته بازتاب و دستاورد خوبی برای فعالان مسجد ما داشت، ارتباط‌گیری بانوان مسجدی با مدارس(دخترانه) اطراف مسجد جاوید است. اکنون جلسات هفتگی با بسیاری از دانش آموزان و مسئولین مدارس دخترانه اطراف برگزار می‌کنیم. از جمله دستاوردهای این جلسات تبیینی هم باید گفت: برخی از دانش آموزان، که دست بر قضا خانواده‌ای مذهبی هم ندارند، اهل عبادت و رعایت احکام شده‌اند. در نمازها حاضر می‌شوند و به رعایت حجاب پایبند شده‌اند. حتی بسیاری از این‌ها با عزمی جدی، در پی تاثیرگذاری بر محیط خانه و خانواده خود نیز برآمده‌اند.

در کنار این فعالیت‌ها، هر ماه چند جلسه‌ی سخنرانی برای کسانی که چادری شدند، برگزار و هدایائی از طرف مسجد تقدیم آنها می‌کنیم.
 
از فعالیت‌های مسجد جاوید و جزئیات اجرای طرح «محله اسلامی» که این مسجد یکی از مجریان خوب آن است برای ما بگوئید.
 
تمام تلاش ما در «مسجد جاوید» بر این اساس بوده که برای همه‌ی اقشار و سنین برنامه داشته باشیم. فعالیت‌هایی آموزشی و تفریحی، مثل مسابقات کتاب خوانی، و امثال این را به همین منظور به طور منظم در برنامه‌های مسجد قرار داده‌ایم.

در راستای تشکیل محله‌ی اسلامی، سبک زندگی اسلامی، مبارزه با فساد و مشارکت و تعاون اهالی در محله، طرح «محله‌ی اسلامی» که با حمایت سازمان بسیج مساجد و محلات کشور اجرا می‌شود، بر اساس آسیب‌شناسی محله و شناسایی ظرفیت‌های محلی، فعال و اجرا می‌نمائیم.

برای تحقق این طرح، ۸ کارگروه برای شناسایی و رفع آسیب‌های محله در حوزه‌های بهداشت و درمان، نیکوکاری، امنیت عمومی، فرهنگی و اجتماعی، عمران و آبادانی و ... تعریف نمودیم که اعضای این کارگروه‌ها با کمک ظرفیت‌های محلی برای رفع مشکلات محله تلاش می‌کنند.

یکی از کارگروه‌های فعال مسجدِ ما «خیریه» است، که اعضای آن خانواده‌های آسیب‌پذیر محله را شناسایی و نیاز آنها را اعم از معیشت، شغل، وام قرض‌الحسنه و ... رفع می‌کنند. اهدای مستمر سبد کالا به خانواده‌های نیازمند، برپایی دوره‌ای بازارچه‌های کارآفرینی برای بانوان سرپرست خانوار در حسینیه‌ی مسجد و ایجاد شغل برای قریب به ۳۰ نفر از جوانان ساکن محله هم از جمله فعالیت‌های این کارگروه خیریه است.

البته فعالیت این کارگروه، تنها به کمک اقتصادی ختم نمی‌شود و خانواده‌های مذکور، تحت رصد فرهنگی مسجد نیز قرار دارند و همواره کمک فرهنگی نیز به این عزیزان ارائه می‌شود.

در کارگروه «بهداشت و درمان» با بیمارستان «خانواده»، مذاکراتی انجام دادیم و بیماران نیازمند برای درمان‌های سرپایی و تکمیلی به این مرکز درمانی معرفی می‌شوند.

در حال حاضر، طرح محله اسلامی در بخشی از محله با جمعیت نزدیک به ۱۵ هزار نفر در حال اجراست و هدف آن؛ دستیابی به محله‌ای سالم، با نشاط، مردمی، همدل و دارای بصیرت دینی و انقلابی و پیرو سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و دارای مهارت‌های شغلی و اشتغال ثابت و پایدار است.

پایان پیام/

عکس نمایه آرشیوی است

(سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲) ۱۵:۱۴
https://news.masjed.ir/u/18py
هم اندیشی کارگروه‌های محله اسلامی
همکاری در اجرای برنامه‌های مسجد
برنامه‌ها و مراسمات بیرون از مسجد
هم اندیشی کارگروه‌های محله اسلامی
اهالی مسجد جاوید
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید