دوشنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۷
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۰۹۲
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارشی از فعالیت‌های امام جوان یک وستا؛

خنثی‌سازی حربه‌های معاندین با همکاری جوانان

یکی از اقدامات قابل توجه و در عین حال ارزشمند این روحانی جوان، ایجاد همبستگی میان روحانیون روستا بوده است که توانسته حدود ۱۷ طلبه این روستا را با یکدیگر متحد و در مراسمات مختلف از ظرفیت آنان بهره بگیرد.

(دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲) ۱۴:۲۷
به گزارش مسجدخبر به نقل از شبستان، حجت الاسلام هادی حسنی متولد سال ۱۳۷۲ و امام مسجد جامع روستای شرب‌العین شهرستان اشکذر استان یزد است. او مدت‌ها رسالت طلبگی و تبلیغی خود را در روستاهای شهرستان بیرجند پیش ‌می‌برد و حالا دو سالی است که به زادگاه خود بازگشته تا ضمن ادای دین به خاک آبا و اجدادی، رسالت تبلیغی‌اش را نیز در این روستا پیگیری کند.
 
هم‌افزایی ظرفیت ۱۷ روحانی منطقه
 
یکی از اقدامات قابل توجه و در عین حال ارزشمند این روحانی جوان، ایجاد همبستگی میان روحانیون روستا بوده است که توانسته حدود ۱۷ طلبه این روستا را با یکدیگر متحد و در مراسمات مختلف از ظرفیت آنان بهره بگیرد.
 
وی می‌گوید: روستای ما حدود ۱۷ روحانی دارد که در شهرهایی همچون یزد، تهران و کرج ساکن هستند و به صورت مقطعی و در تعطیلات به اینجا می‌آیند و در زمانی‌که در روستا حضور دارند از ظرفیت آنان در برنامه‌ها استفاده می‌کنیم و سعی داریم از وجود هر کدام از آن‌ها بهره بگیریم.
 
همگام با جوانان روستا در مسیر خنثی‌سازی حربه‌های معاندین
 
حجت الاسلام حسنی سال گذشته کانون فرهنگی «شهید محمدرضا شورغینی» را که شهید روحانی روستا است، راه اندازی کرد که اکنون در این کانون برای انجام کارهای فرهنگی از ظرفیت جوانان روستا استفاده می‌کند.
 
دغدغه انجام فعالیت‌های فرهنگی موجب شد که او اقداماتش را محدود به روستای تبلیغی خود نکند، بلکه حاج آقا حسنی در روستاهای اطراف نیز اقداماتی را در این حیطه انجام می‌دهد. لذا وی به آموزش تولید محتوای فضای مجازی به جوانان بخش خضرآباد پرداخت و اکنون با کمک همین جوانان آموزش دیده مشغول دسته‌بندی بیانات رهبری هستند و به فراخور زمان آن‌ها را در فضای مجازی منتشر می‌کنند.
 
ارتباط حجت الاسلام حسنی با جوانان روستا مثال زدنی است و میان آنان تعامل و ارتباط صمیمانه خوبی برقرار است؛ حاج آقا حسنی دورهمی‌هایی را در باغ‌های روستا با این جوانان برگزار می‌کند و علاوه بر تفریح و ایجاد اوقات خوش برای آنان، به شبهات‌شان پیرامون مسائل مختلف نیز پاسخ می‌دهد و به روشنگری برای آنان می‌پردازد. 
 
اهتمام به تربیت کودکان قرآن‌دوست
 
جذب افراد با رده‌های سنی مختلف و تلاش برای تقویت روحیه معنوی در آنان از اهداف والای این طلبه پرتلاش است، بنابراین در همین راستا به برگزاری مسابقات نقاشی و حفظ قرآن برای کودکان این بخش پرداخته تا بدین وسیله آن‌ها را به سمت قرآن و مسجد جذب کند.
 
وی برای این کار ابتدا به تربیت نیرو برای برگزاری کلاس‌های حفظ آیات کلام الله مجید پرداخت و اکنون توسط همین مربیان دوره حفظ قرآن را برای بچه‌ها برگزار می‌کند کلاس‌هایی که موجب شده کودکان این روستا که برخی از آنان قادر به روخوانی قرآن نیز نبودند، به پیشرفت چشمگیری در زمینه یادگیری قرآن دست یابند.
 
از جهاد تبیین تا کمک رسانی به مستمندان
 
از دیگر اقدامات این امام روستا، جهاد تبیین و امر به معروف در مسئله حجاب و سخنرانی برای اهتمام بیشتر مردم به فرزندآوری بوده است. وی افزون بر اینها، تلاش بسیاری برای دستگیری از نیازمندان منطقه دارد و در ایامی همچون ماه مبارک رمضان با توزیع بسته‌های معیشتی میان مستضعفان سعی در کاهش مشکلات آنان دارد.
 
همچنین، اهتمام ویژه‌ای به برگزاری مراسمات ملی و مذهبی درد و در همه مناسبت‌ها سعی در برگزاری مراسم‌هایی درخور شان اهل بیت(ع) داشته و با تلاشی که برای جذب افراد به مسجد می‌کند، موجب شده تا این سنگر ارزشمند و اثرگذار هیچگاه خالی از مردم نباشد.
 
تلاش برای بازسازی واقعه کربلا
 
حجت الاسلام حسنی در ایام‌ محرم با اجرای نمایش عینک سه بعدی که واقعیت مجازی واقعه کربلا را به نمایش می‌گذاشت در چندین روستای بخش، سعی در زنده نگه داشتن مفاهیم عاشورایی کرد و برای این دغدغه، شخصاٌ هزینه کرد.
 
همدلی مثال زدنی اهالی روستا
 
تعمیر خانه عالم روستا و بازسازی مسجد به صورت جهادی و با کمک دهیار، شورا، اهالی این روستا و هیئت امنای مسجد نیز طی مدت حضور حجت الاسلام حسنی انجام گرفته است؛ وی درباره همدلی موجود میان اهالی این روستا می‌گوید: این منطقه مردمان دغدغه‌مند و مسجد روستا نیز هیئت امنای فعالی دارد که با اهتمام آنان وسعت مسجد روستا طی دو سه سال اخیر حدود ۳۰۰ متر گسترش یافته است.
 
رونق جلسات قرآن روستا
 
این امام روستا برای ماه مبارک رمضان نیز دست از تلاش نکشیده و برنامه‌هایی را متناسب با این ماه طرح ریزی کرده است که برگزاری مستمر سه نوبت نماز جماعت و سخنرانی پس از نماز از جمله این برنامه ها محسوب می‌شود.
 
این امام روستای جهادی در برگزاری مراسم جزءخوانی قرآن نیز با توجه به شرایط شغلی اهالی روستا و مشغله‌های آنان، رویکردی متفاوت را پیش گرفته تا عمده اهالی بتوانند از نور و برکات این مراسم بهره مند شوند.
 
با توجه به اینکه عمده اهالی روستا کشاورز هستند و ظهرها امکان حضور در مراسم جزءخوانی قرآن را ندارند، امسال این جلسات متناسب با شرایط آنان و در شب‌ها و در خانه اهالی به صورت چرخشی و برخی شب‌ها نیز در مسجد برگزار شد؛ با این کار شرکت کنندگان در این مراسم تا حد چشمگیری نسبت به سنوات گذشته افزایش یافت.
 
کودکی که با تشویق امام روستا عاشق قرآن شد
 
او با کمک خیرین مسابقات حفظ قرآن را در ماه رمضان امسال و میان کل کانون‌های فرهنگی بخش خضر آباد برگزار کرد چراکه برکات آن را با تمام وجود حس کرده و خاطره خوشی نیز از برگزاری مسابقات حفظ قرآن، برای او رقم خورده است، حاج آقای حسنی در شرح این ماجرا می‌گوید: سال گذشته اولین دوره این مسابقات برگزار شد و یکی از کودکان که لکنت زبان و ضریب هوشی پایین تری نسبت به دیگران داشت، نفر آخر این مسابقات شد، اما با مشورت خانواده او تصمیم گرفتیم این کودک را تشویق و از او نیز تجلیل کنیم، بنابراین جایزه‌ای به او اهداء شد. وقتی مرحله دوم مسابقات در تابستان برگزار شد همین کودک به فضل الهی به حدی عشق به قرآن در وجودش جای گرفته بود که بدون هیچ ارفاقی نفر اول مسابقات شد.
 
هدایت جوانان مهمترین هدف حاج آقا حسنی
 
این طلبه دلسوز در خصوص اهداف خود از پیگیری این امور می‌گوید: از اینکه جوانان از دین و دیانت فاصله بگیرند، به معنای واقعی کلمه غصه می‌خورم و همین که با اقداماتم بتوانم کسی را هدایت کنم برای دنیا و آخرتم کافی است. 
 
پایان پیام/
(دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲) ۱۴:۲۷
https://news.masjed.ir/u/18p9
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید